" "

Bli en vinnare med Facebooks nya algoritm

För dig som marknadsförare finns det framförallt 2 saker som är viktiga att känna till för att du ska kunna bli riktigt framgångsrik på Facebook. Det stora misstaget och hur du blir en vinnare på Facebooks algoritm Edgerank.

Det stora misstaget
Tro inte att människor kommer till din Facebook sida och läser dina inlägg. Det är helt fel, de allra flesta som läser dina inlägg gör det om och när de kommer upp i deras nyhetsflöde

Bli istället vinnare på Facebooks nya algoritmen
För att bli en vinnare gäller det att förstå hur den senaste uppdateringen fungerar och vad du behöver göra för att dina inlägg ska få så stor organisk räckvidd som möjligt och bli som fastklistrade överst i allas flöden. Lägg sedan till en kraftig konvertering så blir det lätt att sätta nya säljrekord.

Såhär funkar Edgerank
I korthet kan sägas att Edgrank som Fecbooks aloritm kallas i högre grad än tidigare premierar inlägg från avsändare som läsaren har en stark relation till och då tänker Facebook att en stark relation finns om läsaren redan tidigare tagit del av de flesta inläggen från dig och dessutom varit engagerad, dvs klickat, kommenterat, delat och gillat dem. Så hur kan du med några enkla knep bli en vinnare med detta sagt?

4 enkla tips som du kan implementera redan idag

  1. Lägg inte mer tid och pengar på din Facebooksida än du behöver, lägg istället fokuset på dina inlägg dvs det du postar och hur du ska få det att nå ut till och hamna i andras nyhetsflöde.
  2. Gå in för att bygga affinitet, dvs släktskap eller stark relation med din målgrupp.
    Se till att skapa budskap/meddelande som är intressanta och relevanta för just dem
    Håll dig till en nisch i ditt budskap så du får samma personer att interagera gång på gång. Facebook ser och noterar vilka som tar del av dina inlägg och ser till att de även får se ditt nästa inlägg. Den här funktionen avgör om du kommer in i en positiv eller negativ spiral för din organiska räckvidd (organisk räckvidd är den räckvidd du får utan att betala/annonsera).
  3. Posta regelbundet. För att vara säker på att ligga högt upp i flödet måste ditt inlägg vara färskt. Beroende på vad du har att säga och för att vara närvarande högt upp i flöden krävs det att du postar så mycket som 2-3 gånger om dagen, men kom ihåg att det måste vara med kvalitet, dvs handla om sådant som mottagarna verkligen gillar.
  4. Formulera dina inlägg så de skapar så stor interaktion som möjligt. Testa, test, testa och se hur det går om du ställer frågor, gör polls, lägger med intressanta länkar, vidoes, håller tävlingar etc.

En liten varning
Var sparsam med att publicera länkar till din egen sajt! Om din läsare klickar på den är det inte så sannolikt att den kommer tillbaka till ditt inlägg igen och kommenterar, gillar eller delar vilket innebär att du riskerar att få en sämre Edgerank och svårare att nå ut organiskt med ditt nästa inlägg. Ska du ta dem till din hemsida, var då säker att du har en bra konverteringsstrategi1

Ditt nästa steg
Det var en ögonblicksbild av EdgeRank av idag. Vi vet inte hur länge den kommer vara aktuell men håller oss uppdaterade hela tiden. Vill du veta mer om Facebook och bli en mästare på organisk räckvidd och konvertering? Varför inte lära från en av de bästa? Då är ett bra nästa steg att läsa mer om Rickard Erikssons unika workshops i Facebook. Han grundade världens första vinstgivande sociala media, LunarStorm.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

"