» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 128 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «
Activision Blizzard är ett amerikanskt multinationellt företag inom dator- och TV-spelsindustrin. Företaget grundades 2008 genom en sammanslagning av Activision och Vivendi Games. Huvudkontoret ligger i Santa Monica, Kalifornien. Activision Blizzard är känt för att utveckla och publicera populära spelserier som Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Overwatch och StarCraft. Företaget är en av de största aktörerna i spelindustrin och har miljontals spelare över hela världen. Genom sina dotterbolag och varumärken strävar Activision Blizzard efter att skapa underhållande och engagerande upplevelser för sina användare.
Senaste nytt kring Activision Blizzard
Sam Altman, offentligt ansikte för OpenAI, tvingades plötsligt avgå på grund av bristande ärlighet i sina kommunikationer. Efter att företagets president avgick och personal hotade att följa efter, verkar de som avsatte honom ha ångrat sig. OpenAI utsåg teknikchefen Mira Murati till tillförordnad VD. Över 500 anställda skrev under ett brev där de hotade att sluta om inte Altman återvände. Altman och Greg Brockman, tidigare president för OpenAI, har gått med i ett AI-forskningsteam hos Microsoft. OpenAI anställde Emmett Shear, tidigare chef för Twitch, som Altmans ersättare.

OpenAI:s VD Sam Altman avskedas, Microsoft anställer honom för ny AI-forskningsenhet
Sam Altman, VD för OpenAI, avskedades överraskande på fredagen, vilket utlöste en dramatisk händelse i Silicon Valley. OpenAI, företaget bakom AI-chattboten ChatGPT, var i förhandlingar om en finansieringsrunda som skulle ha värderat företaget till 80 miljarder dollar. Altman, som var en synonym till framgången med ChatGPT, avskedades eftersom han inte var konsekvent ärlig i sin kommunikation med styrelsen. Hans interimistiska efterträdare som VD, Emmett Shear, medgrundare av streamingplattformen Twitch, sa att avskedandet inte berodde på någon oenighet om säkerheten. Microsoft, OpenAI:s största investerare, försökte återinsätta Altman, ett drag som stöddes av OpenAIs personal. På måndagen meddelade Microsoft att de har anställt Altman och hans nära kollega, före detta OpenAI-presidenten Greg Brockman, för att leda en ny avancerad AI-forskningsenhet.
Microsofts aktie nådde rekordhögt tack vare OpenAI och förvärvet av Activision Blizzard
Microsofts aktie stängde på en rekordhög nivå på 360 dollar den 7 november. Detta tillskrivs framför allt OpenAI, som Microsoft har investerat 13 miljarder dollar i. OpenAI har bidragit till att förbättra Microsofts Azure molnplattform, förbättra Bing-sökmotorn och integrera det i Microsoft 365-programvaran. Trots att Amazon Web Services (AWS) fortfarande leder marknaden för molntjänster, har Azure en marknadsandel på 22% jämfört med AWS 32%. Microsoft har även nyligen förvärvat speljätten Activision Blizzard, vilket förändrar spelplanen för Microsofts Xbox-division. Dessutom har IRS beordrat Microsoft att betala 28,9 miljarder dollar i efterbetalda skatter, plus ränta och böter, för åren 2004 till 2013.
Generativ AI förändrar videospelsindustrin
Den teknologiska utvecklingen inom videospelsindustrin upplever en renässans, där generativ AI (GAI) spelar en avgörande roll. GAI kan generera stora mängder högkvalitativt innehåll autonomt, vilket minskar tiden och resurserna som krävs för spelutveckling och påskyndar utgivningen av nya spel. Företag som Blizzard Entertainment och Ziva Dynamics har redan börjat använda AI för att automatisera uppgifter och förbättra spelutvecklingsprocessen. Studier förutser att andelen av videospelsinnehåll som utvecklas med stöd av generativ AI kommer att växa från mindre än 5% idag till 50% eller mer under de närmaste fem till tio åren.
Microsoft planerar att använda AI för att utveckla mer uppslukande spelupplevelser
Microsoft planerar att utnyttja artificiell intelligens (AI) för att utveckla mer uppslukande spelupplevelser. Företaget kommer att fokusera på fyra områden som är avgörande för att leverera prisbelönta videospels titlar - dialoger, karaktärer, berättelser och uppdrag. För att göra detta har Microsoft samarbetat med Inworld AI för att utveckla nya Xbox-verktyg för spelutvecklare. Detta fleråriga partnerskap med Inworld AI kommer att erbjuda ett AI-design copilot-system som Xbox-spelutvecklare kommer att kunna använda för att skapa smart detaljerade manus, större dialogträd och speciella dialoger för uppdrag/uppdrag.
Microsoft använder AI för att utveckla nästa generations spel
Microsoft planerar att utnyttja AI-verktyg för att utveckla mer uppslukande spel än någonsin tidigare. Företaget har nyligen förvärvat flera stora spelstudior och övervakar produktionen av nya och revolutionerande IP:er. Med sina AI-verktyg kommer Microsoft att fokusera på fyra områden som spelar en nyckelroll i att leverera prisbelönta videospels titlar – dialoger, karaktärer, berättelser och uppdrag. För att göra detta har Microsoft samarbetat med Inworld AI för att arbeta med nya Xbox-verktyg för spelutvecklare. Detta partnerskap kommer att erbjuda ett AI-designsystem som Xbox-spelutvecklare kommer att kunna använda för att skapa smart detaljerade manus, större dialogträd och speciella dialoger för uppdrag/uppdrag.
Xbox och Inworld AI ingår flerårigt partnerskap för att utveckla AI-drivna verktyg för spelutvecklare
Xbox, ägt av Microsoft, har inlett ett flerårigt partnerskap med Inworld AI för att utveckla generativa AI-drivna verktyg för spelutvecklare. Verktygen kommer att möjliggöra för utvecklare att använda den nya teknologin för att bygga karaktärer och berättelser. Xbox och Inworld AI kommer att bygga en ´AI-design copilot´ för spelutvecklare. Partnerskapet syftar till att dra nytta av Inworlds expertis inom generativ AI tillsammans med Microsofts Azure OpenAI-tjänst och Xbox verktygsutveckling för skapare.
Global studie släppt om artificiell intelligens i videospelmarknaden
En global forskningsstudie om artificiell intelligens (AI) i videospelmarknaden har släppts av Global Market Vision. Rapporten analyserar marknadsrisker, möjligheter och stöd för strategiska beslut. Den presenterar statistik om marknadens status och information om trender, tillväxtdrivare, teknologier och förändringar i investeringsstrukturen. Bland företagen som profileras i rapporten finns Ubisoft, EA, Tencent, Sony, Microsoft, Playtika, Activision Blizzard, NetEase, Nintendo, Google, Nexon, Square Enix, Konami, Take-Two Interactive och NCSoft. Rapporten tar även upp effekterna av COVID-19-pandemin på marknaden.
Sony Interactive Entertainment planerar att förvärva AI-utvecklaren iSIZE
Sony Interactive Entertainment (SIE) planerar att förvärva AI-utvecklaren iSIZE. Det London-baserade företaget är känt för ´djupinlärning för videoleverans´ och bygger ´AI-drivna lösningar´ för media- och underhållningsindustrier. Med sitt nya dotterbolag siktar SIE på att ´tillämpa maskininlärning på videobearbetning´, vilket kommer att gynna en rad av deras forsknings- och utvecklingsinsatser samt deras video- och streamingtjänster. Tidigare under veckan lade PlayStation 5 till molnströmning för PlayStation Plus-medlemmar.
Spelbolaget King fortsätter sin storsatsning på AI för att förbättra spelet Candy Crush. Bolagets robot, som har observerat hur miljontals människor spelar spelet, kan nu själv spela och ger skaparna information om banorna. Trots att 15 000 banor har producerats, väntar tusentals spelare på nytt material. King samlar in stora mängder data från sina spelare och tränar sin AI på spelarnas mönster. Detta hjälper bolaget att snabbt ge bandesigners data om hur bra banan är. Förra året köpte King det Stockholmsbaserade AI-företaget Peltarion för att snabbt få in kompetens.
Microsoft rapporterar starka resultat för första kvartalet, aktier upp 5%
Microsoft Corp rapporterade starka resultat för sitt första finansiella kvartal, med aktierna upp 5,0% i efterhandeln. Företagets molnplattform Azure drev styrkan i Q1, med en årlig tillväxt på 28% jämfört med förväntade 25,6%. Azure OpenAI-tjänsten lade till 7 000 nya kunder under det senaste kvartalet. Enligt CFO Amy Hood resulterade artificiell intelligens i en tillväxt på cirka 3 procentenheter i Azure i Q1. Microsoft förutspår nu intäkter på 60,4 miljarder till 61,4 miljarder dollar för sitt nuvarande finansiella kvartal, vilket är cirka en 15% tillväxt.
Microsoft kommer att rapportera inkomster och lansera AI-tjänst för företag
Microsoft kommer att rapportera sina inkomster för det första kvartalet av sitt räkenskapsår 2024 på tisdag eftermiddag, den 24 oktober. Dessutom kommer företaget officiellt att lansera sin nya artificiella intelligens (AI) tjänst för stora företag, Microsoft 365 Copilot. Investerare kommer att hålla ögonen på kvartalsrapporten för att få en förståelse för AI: s långsiktiga påverkan på företaget och industrin i stort. Microsofts resultat kommer att fungera som en viktig indikator för molnutgift och särskilt aptiten för generativ AI-utgift bland CIO: er. Wall Street-analytiker förväntar sig att Microsoft kommer att rapportera inkomster på $2.65 per aktie, en ökning med 13% jämfört med ett år tidigare, på en intäkt på $54.5 miljarder, en ökning med 10% år över år.
Meta utvecklar AI-chatbots, Kina lanserar global AI-styrningsinitiativ och andra tekniknyheter
Meta utvecklar nästan 30 AI-chatbots för sociala medier som Instagram, WhatsApp och Facebook. Många av dessa AI-assistenter kommer i form av kändisavatarer, inklusive Snoop Dogg, Tom Brady, Kendal Jenner och Naomi Osaka. Kina har annonserat en global AI-styrningsinitiativ vid det tredje Belt and Road Forum. Initiativet uppmanar länder att upprätthålla ömsesidig respekt i utvecklingen av denna teknik, vilket innebär att varje nation ska ha ´lika rättigheter´. Microsoft har slutfört sin 69 miljarder dollar-övertagning av Storbritanniens speljätte Activision Blizzard. Internetföretag inklusive Amazon, Google och Cloudflare, säger att de har avvärjt det största distribuerade förnekelse-tjänst (DDoS) -attacken i historien.
Microsoft står inför en hektisk vecka med skattekrav, förlust på AI-tjänst och godkänd Activision-överenskommelse
Microsoft har haft en hektisk vecka med ett skattekrav på 29 miljarder dollar från IRS, avslöjanden om kostnaderna för sin Copilot AI-tjänst och nyheten att Storbritannien har dragit tillbaka sina invändningar mot Activision-fusionsavtalet. Brittiska tillsynsmyndigheter drog tillbaka sina invändningar mot Microsofts förvärv av speljätten Activision Blizzard, med vissa villkor. Microsoft måste hålla sina plattformar i stort sett öppna i några år, lova att inte vara ett monopol och tillåta personal att bilda fackföreningar. Dessutom meddelade IRS att Microsoft är skyldigt att betala 29 miljarder dollar i skatter från 2004 till 2013.
AI-aktier leder helgens övervakningslista
AI-aktier Broadcom (AVGO) och Arista Networks (ANET) leder helgens övervakningslista för aktier nära köppunkter. Listan inkluderar också Costco Wholesale (COST), Regeneron Pharmaceuticals (REGN) och kinesiska speljätten NetEase (NTES). Samtliga fem aktier har platta baser, vilket indikerar att de har klarat sig bra när aktiemarknaden korrigerade från sin topp i juli. ANET finns på den prestigefyllda IBD 50-listan över ledande tillväxtaktier och ingår i IBD Leaderboards portfölj av elitaktier.
Microsoft skyldigt 30 miljarder dollar i skatt, planerar att överklaga
Internationella skattebyrån (IRS) hävdar att Microsoft är skyldig cirka 30 miljarder dollar i efterbetalning av skatter, nästan tre gånger det belopp företaget investerade i OpenAI tidigare i år. Microsofts verkställande Daniel Goff meddelade att IRS hade skickat ett meddelande till företaget om att det är skyldigt en skattebalans på 28,9 miljarder dollar ´plus böter och ränta´, daterat tillbaka till en period mellan 2004 och 2013. Microsoft planerar att överklaga dessa justeringar inom IRS, en process som förväntas ta flera år. Företaget hävdar att det alltid har följt IRS: s regler och betalat de skatter de är skyldiga i USA och runt om i världen.
Cybersäkerhet dominerar företagstekniknyheterna denna vecka
Cybersäkerhet dominerade företagstekniknyheterna denna vecka, då Cisco Systems Inc. köpte Splunk Inc. och två av de ledande namnen inom cybersäkerhet, CrowdStrike Holdings Inc. och Google LLC:s Mandiant, höll sina årliga evenemang. Dessutom lanserades två initiala offentliga erbjudanden, inklusive Klaviyo inom programvara som en tjänst, men priserna sjönk efter initial investerarentusiasm. Under tiden fortsatte generativ artificiell intelligens att svepa över allt. Och Intel Corp. visade tecken på liv med nya teknologier.
Termen AI i videospelmarknaden avser produktion, distribution och konsumtion av AI i videospel. Marknaden definieras som utbytet av AI-relaterade varor och tjänster mellan köpare och säljare. Marknadens dynamik påverkas av teknologiska framsteg, konsumentpreferenser, politiska policyer och ekonomiska förhållanden. I de kommande åren förväntas den globala AI i videospelmarknaden växa stadigt, drivet av tekniska framsteg, ökad miljömedvetenhet och behovet av effektivare verksamhet. Företag förväntas fokusera på produktinnovation, strategiska samarbeten och geografisk expansion för att ta tillvara på marknadsmöjligheterna.
Apple, Microsoft och Alphabet förutspås vara de största AI-bolagen 2030
Enligt en prognos kommer Apple, Microsoft och Alphabet vara de största företagen inom artificiell intelligens (AI) 2030. Apple, som idag är världens största företag baserat på marknadsvärde, förväntas behålla sin position tack vare dess satsning på AI. Microsoft, enda AI-bolaget förutom Apple med ett marknadsvärde över 2 biljoner dollar, förväntas vara det näst största AI-bolaget 2030. Alphabet förväntas bli det tredje största AI-bolaget 2030, trots teorier om att AI kan störa företagets Google Search-verksamhet.
ElevenLabs lanserar AI-driven plattform för syntetiska röster
ElevenLabs, en AI-driven plattform som skapar syntetiska röster, har officiellt lanserats ur betaversionen. Plattformen stöder nu över 30 språk och kan automatiskt identifiera språk, inklusive koreanska, holländska och vietnamesiska. Med hjälp av sin nya AI-modell erbjuder ElevenLabs ett verktyg för röstkloning som låter kunder tala på nästan 30 språk utan behov av att skriva. ElevenLabs, grundat av Mati Staniszewski och Piotr Dabkowski, har fått uppmärksamhet för sina högkvalitativa genererade röster. Företaget planerar att utöka sina AI-modeller till röstöversättning och siktar på att skapa en mekanism för användare att dela röster på plattformen.
ElevenLabs lanserar AI-drivet plattform för syntetiska röster på över 30 språk
ElevenLabs, en AI-driven plattform för skapande av syntetiska röster, har officiellt lanserat sin plattform. Med stöd för över 30 språk, strävar ElevenLabs efter att göra allt innehåll universellt tillgängligt på alla språk och röster. Genom att använda en ny AI-modell utvecklad internt kan ElevenLabs verktyg nu automatiskt identifiera språk, inklusive koreanska, holländska och vietnamesiska, och generera känslomässigt rikt tal på dessa språk. ElevenLabs grundades av Mati Staniszewski och hans barndomsvän Piotr Dabkowski, som tidigare arbetade på Palantir och Google respektive.
Marknaden för AI i videospel växer med en CAGR på +28,5% fram till 2029
En ny studie visar att marknaden för artificiell intelligens i videospel växer med en CAGR på +28,5% under prognosperioden 2023-2029. Rapporten innehåller olika marknadsprognoser relaterade till intäktsstorlek, produktion, konsumtion, bruttomarginal, pris och andra betydande faktorer. Rapporten betonar också de viktigaste drivkrafterna och begränsningarna för denna marknad och ger en fullständig studie av framtida trender och utvecklingar på marknaden. Den undersöker också rollen för de ledande marknadsaktörerna inom industrin, inklusive deras företagsöversikt, finansiell sammanfattning och SWOT-analys.
AI:ns miljöpåverkan: en osynlig kostnad
Tekniken existerar aldrig i ett vakuum, och kryptovalutans framväxt de senaste två eller tre åren visar det. Många människor tjänade extraordinära summor pengar genom att investera i bitcoin och dess konkurrenter, men det fanns oro över vilken påverkan dessa snabbt rika spekulanter hade på miljön. Att bryta kryptovaluta var miljömässigt krävande. Princippet bakom det var att man var tvungen att anstränga sig för att bli rik. För att prägla en bitcoin eller en annan kryptovaluta, var man tvungen att först ´bryta´ den. Din dator skulle belastas med att lösa komplicerade ekvationer som, om de lyckades, kunde skapa en ny post på blockchain. Människor började arbeta i industriell skala, de köpte upp högpresterande datorchips, kallade GPU:er (grafikprocessorer), som kunde bryta krypto snabbare än dina vanliga datorer. Och de datorchipsen krävde mer elektricitet för att driva dem; bitcoinbrytning ensam använder mer elektricitet än Norge och Ukraina tillsammans. Miljökostnaden för kryptohysterin räknas fortfarande - inklusive av The Guardian i april. AI:ns miljöavtryck En blomstrande del av tekniken - som använder exakt samma GPU:er lika intensivt, om inte mer, än kryptobrytning - har kommit undan med jämförelsevis lite granskning av dess miljöpåverkan. Vi talar förstås om AI-revolutionen. Generativa AI-verktyg drivs av GPU:er, som är komplexa datorchips som kan hantera de miljarder beräkningar per sekund som krävs för att driva till exempel ChatGPT och Google Bard. (Google använder sin egen liknande teknik, kallad tensorprocessorer, eller TPU:er.) Det borde finnas mer diskussion om AI:ns miljöpåverkan, säger Sasha Luccioni, forskare inom etisk och hållbar AI på Hugging Face, som har blivit AI-industrins de facto samvete. (Meta nyligen släppte sin Llama 2 open-source stora språkmodell genom Hugging Face.) ´Principiellt sett, om du vill rädda planeten med AI, måste du också överväga miljöavtrycket [av AI först]´, säger hon. ´Det är ingen mening att bränna en skog och sedan använda AI för att spåra avskogning.´ Räkna koldioxidkostnaden Luccioni är en av flera forskare som försöker - med svårighet - att kvantifiera AI:ns miljöpåverkan. Det är svårt av flera skäl, bland annat att företagen bakom de mest populära verktygen, liksom företagen som säljer de chips som driver dem, inte är särskilt villiga att dela med sig av detaljer om hur mycket energi deras system använder. Det finns också en immateriell aspekt av AI som försvårar en korrekt redovisning av dess miljöavtryck. ´Jag tror att AI inte är en del av dessa löften eller initiativ, eftersom människor tror att det på något sätt inte är materiellt´, säger hon. ´Du kan tänka på en dator eller något som har en fysisk form, men AI är så flyktig. Även för företag som försöker göra ansträngningar, ser jag inte vanligtvis AI på radarn.´ Den flyktigheten finns också för slutanvändare. Vi vet att vi skadar planeten när vi startar våra bilar eftersom vi kan se eller lukta röken som kommer ut ur avgasröret efter att vi har vänt på nyckeln. Med AI kan du inte se de molnbaserade servrarna som frågas, eller chipsen som bläddrar igenom sitt minne för att slutföra de bearbetningsuppgifter som begärs av det. För många är de enorma volymerna av vatten som strömmar genom rören inuti datacenter, som används för att hålla datorerna som driver AI-verktygen svala, osynliga. Du skriver bara in din fråga, väntar några sekunder, och får sedan ett svar. Var är skadan i det? Sätta siffror på problemet Låt oss börja med vattenanvändningen. Utbildning av GPT-3 använde 3,5 miljoner liter vatten genom datacenteranvändning, enligt en akademisk studie, och det antas att det använde effektivare amerikanska datacenter. Om det tränades på Microsofts datacenter i Asien, ballongerar vattenanvändningen till närmare 5 miljoner liter. Innan integrationen av GPT-4 i ChatGPT uppskattade forskare att den generativa AI-chatten skulle använda upp 500 ml vatten - en standardstor vattenflaska - varje 20 frågor och motsvarande svar. Och ChatGPT skulle troligen bli törstigare med släppet av GPT-4, förutspådde forskarna. Att uppskatta energianvändning och det resulterande koldioxidavtrycket är knepigare. En tredjepartsanalys av forskare uppskattade att utbildning av GPT-3, en föregångare till ChatGPT, förbrukade 1 287 MWh, och ledde till utsläpp av mer än 550 ton koldioxidekvivalent, liknande att flyga mellan New York och San Francisco tur och retur 550 gånger. Rapportering antyder att GPT-4 tränas på cirka 570 gånger fler parametrar än GPT-3. Det betyder inte att det använder 570 gånger mer energi, förstås - saker blir mer effektiva - men det antyder att saker blir mer energiintensiva, inte mindre. För bättre eller sämre Tekniknördar försöker hitta sätt att behålla AI:ns intelligens utan den enorma energianvändningen. Men det är svårt. En nyligen publicerad studie antyder att många av de lösningar som redan har föreslagits i slutändan byter ut prestanda mot miljönytta. Det lämnar AI-sektorn i en ogynnsam position. Användare är redan nervösa över vad de ser som en försämrad prestanda hos generativa AI-verktyg som ChatGPT (om det bara beror på deras uppfattning eller baseras i verkligheten är ännu inte säkert). Att offra prestanda för att minska den ekologiska påverkan verkar osannolikt. Men vi behöver tänka om AI:ns användning - och snabbt. Teknikanalytiker på Gartner tror att om vi inte gör en radikal omtänkning av hur vi utvecklar AI-system för att bättre ta hänsyn till deras miljöpåverkan, kommer AI-verktygens energiförbrukning att vara större än den för hela den mänskliga arbetsstyrkan 2025. År 2030 kan maskininlärning och datalagring stå för 3,5 % av all global elförbrukning. Före AI-revolutionen förbrukade datacenter 1 % av all världens elförfrågan under ett givet år. Så vad ska vi göra? Att behandla AI mer som kryptovaluta - med en ökad medvetenhet om dess skadliga miljöpåverkan, tillsammans med förundran över dess till synes magiska deduktionskrafter - skulle vara en början. Den bredare TechScape Arbetare monterar ner Twitters nya X-skylt bara några dagar efter att den installerades. Fotografi: Justin Sullivan/Getty Images Rupert Murdochs News Corp använder AI för att publicera 3 000 lokala nyhetsartiklar i veckan i Australien. Det är inte bara journalister som är i riskzonen: AI ersätter komiker på Edinburgh fringe. Elon Musks X (tidigare känd som Twitter) hotar att stämma en medieövervakningsorganisation som spårar hatprat på det sociala nätverket. Under tiden har det stora lysande X-tecknet på företagets San Francisco-huvudkontor tagits bort efter klagomål från grannar. Detta kom efter att Musk rapporterat blockerat bygginspektörer från att få tillgång till kontoret för att titta på skylten. Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet har öppnat en väg för att backa (£) på sitt block av en massiv fusion på 75 miljarder dollar mellan Microsoft och Activision Blizzard. Ett programmeringsspråk från 1970-talet kallat Prolog, som hjälpte till med den tidiga utvecklingen av AI, har fått en annan användning: att tyda hur man spelar Storbritanniens nationella lotteri för att maximera chansen till framgång. Borde du ta med dig telefonen till toaletten? Scrolla under en film? Paula Cocozza går igenom de 10 reglerna för smartphoneetikett.
Microsoft når nytt rekordhögt värde tack vare framsteg i AI och förvärvet av Activision Blizzard
Rallyt i amerikanska aktier fortsatte på grund av goda bankresultat och AI. Microsoft hoppade upp till 6% till en ny rekordhög igår på grund av framsteg på den regulatoriska fronten gällande förvärvet av Activision Blizzard, och nyheten att dess Microsoft 365 Copilot, baserad på OpenAI:s artificiella intelligens, kommer att vara tillgänglig för 30 dollar per månad per användare fick investerare att återvända till aktien och förlänga rallyt sedan november till 72%! S&P500 och Nasdaq 100 nådde nya höjder sedan de första månaderna av 2022. På datanivå kom de mjukare än väntade detaljhandels- och produktionsdata från USA för att mjuka upp Federal Reserve (Fed) hökarnas händer igår, och höll de amerikanska avkastningarna nere, vilket också hjälpte till att öka aktievärderingarna parallellt med intäkterna. US dollarindex konsoliderar på de lägsta nivåerna sedan april 2022, EURUSD studsade lägre efter att ha träffat 1.1275 på duvaktiga kommentarer från Europeiska centralbankens (ECB) tjänstemän. På andra sidan kanalen skickade mjukare än väntad brittisk inflation Cable under 1.30. Idag är alla ögon på Goldman Sachs, Netflix och Tesla intäkter.
OpenAI etablerar forskningsteam för att hantera AI-utmaningar, Microsofts förvärv av Activision Blizzard går framåt
OpenAI, skaparen av ChatGPT och stödd av Microsoft, tar itu med oro över framväxten av artificiell intelligens genom att etablera ett forskningsteam. Teamets huvudmål är att styra och reglera AI-system som är smartare än människor, för att förhindra eventuella problem. OpenAI kommer att tilldela 20% av sin beräkningskraft under de närmaste fyra åren för att ta itu med problemet med inriktning, vilket fokuserar på att säkerställa att AI förblir fördelaktigt för mänskligheten. Microsofts förvärv av Activision Blizzard har övervunnit ett betydande hinder då en amerikansk domare beslutade till Microsofts fördel.
Microsoft rapporterar 20% ökning i kvartalsvinst, fokuserar på AI-teknologi
Microsoft rapporterade en ökning på 20% i kvartalsvinsten på tisdagen, vilket hjälper till att driva dess kamp för att komma före rivaler som Google, Amazon och Facebooks moderbolag Meta i försäljningen av den senaste AI-tekniken. Programvarujätten sa att dess vinst för det fjärde kvartalet var 20,1 miljarder dollar, eller 2,69 dollar per aktie, vilket slog analytikernas förväntningar på 2,55 dollar per aktie. Den postade en omsättning på 56,2 miljarder dollar under april-juni perioden, upp 8% från förra året. Trots att de slog Wall Streets analytikers förväntningar på vinst och intäkter, sjönk Microsofts aktie något i efterhandeln efter att det släppte sin finansiella rapport vid marknadens stängning på tisdagen.
FTC inleder utredning av OpenAI för potentiella överträdelser av konsumentlagstiftningen
Den amerikanska Federal Trade Commission (FTC) har inlett en utredning av OpenAI, skaparen av ChatGPT, för att undersöka om företaget har brutit mot konsumentlagstiftningen genom att skrapa offentlig data och publicera falsk information via sin chatbot. FTC har skickat ett 20-sidigt brev till OpenAI där de begär detaljerad information om företagets AI-teknologi, produkter, kunder, sekretessskydd och datasäkerhetsarrangemang. OpenAI:s grundare Sam Altman uttryckte besvikelse över att utredningen läckt ut, men tillade att företaget kommer att samarbeta med FTC.
Microsofts förvärv av Activision Blizzard kan slutföras nästa vecka efter domstolsbeslut
En federal domares beslut att låta Microsoft slutföra sitt förvärv av spelutvecklaren Activision Blizzard för 70 miljarder dollar ses inte bara som en seger för teknikjätten, utan också som ett stort nederlag för Federal Trade Commission (FTC), som försökte blockera transaktionen. Detta innebär att FTC:s ordförande Lina Khan, som är en förespråkare för mer omfattande konkurrensreglering, ställs inför frågan om hennes strategi att aggressivt bekämpa fusioner faktiskt uppmuntrar till mer affärsavtal. Dessutom meddelade Storbritanniens Competition and Markets Authority, den sista kvarvarande regulatorn som motsatte sig transaktionen, att den nu är villig att lyssna på förlikningsförslag från Microsoft. Detta innebär att affären med Activision, den största teknikförvärvet någonsin, kan slutföras redan nästa vecka.
Domare blockerar tillfälligt Microsofts köp av Activision Blizzard
En amerikansk domare har beviljat Federal Trade Commissions (FTC) begäran om att tillfälligt blockera Microsofts köp av spelutvecklaren Activision Blizzard för 69 miljarder dollar. En förhandssammanträde kommer att hållas nästa vecka. Microsofts bud på Call of Duty-speltillverkaren har godkänts av EU men stoppats av brittiska konkurrensmyndigheter. FTC har hävdat att transaktionen skulle ge Microsofts spelkonsol Xbox exklusiv tillgång till Activisions spel, vilket skulle lämna Nintendos konsoler och Sonys PlayStation utanför. Microsoft har sagt att affären skulle gynna både spelare och spelföretag och har erbjudit sig att underteckna ett juridiskt bindande samtyckesdekret med FTC för att tillhandahålla Call of Duty-spel till konkurrenter som Sony under ett decennium.
FTC försöker blockera Microsofts förvärv av Activision Blizzard
Federal Trade Commission (FTC) har begärt att en domstol tillfälligt ska blockera Microsofts förvärv av Activision Blizzard. FTC hävdar att affären, som är värd 69 miljarder dollar, skulle ge Microsoft möjlighet och ökad incitament att begränsa eller försämra Activisions innehåll på ett sätt som minskar konkurrensen. Microsofts bud att förvärva Call of Duty-tillverkaren godkändes av EU i maj, men brittiska konkurrensmyndigheter blockerade övertagandet i april. Microsofts aktie steg med 1,5% på måndagen, medan Activisions aktie föll med 0,8%. Microsoft har sagt att affären skulle gynna både spelare och spelföretag och har erbjudit sig att teckna ett juridiskt bindande samtyckesdekret med FTC för att tillhandahålla Call of Duty-spel till konkurrenter som Sony under ett decennium.
FTC vill stoppa Microsofts förvärv av Activision Blizzard
USA:s Federal Trade Commission (FTC) har bett en federal domstol att stoppa Microsofts planerade förvärv av Activision Blizzard. FTC vill ha en tillfällig åtgärd och en injunktion medan myndighetens större fall för att blockera sammanslagningen pågår. Europeiska regulatorer godkände affären förra månaden, men Microsoft kämpar fortfarande mot brittiska myndigheters beslut att blockera förvärvet. Om FTC:s injunktion misslyckas, vill Microsoft snabbspåra myndighetens fall. Både Microsoft och Activision Blizzard ser detta som en möjlighet att snabba upp den juridiska processen och säger att det kommer att leda till mer val och konkurrens på marknaden.
Trygg Hansa väljer JMWGolin som ny PR-byrå
Försäkringsbolaget Trygg Hansa har valt PR-byrån JMWGolin som sin nya kommunikationspartner, med fokus på långsiktig strategi, löpande PR-rådgivning och utveckling av PR-aktiviteter. Det första resultatet av samarbetet kommer att synas i bolagets årliga vattensäkerhetskampanj. Tidigare samarbetade Trygg Hansa med BCW, men bytte nyligen kommunikationschef två gånger och valde att gå ut i en ny upphandling. BCW valde att inte delta i upphandlingen och har nyligen presenterat nya globala samarbeten med Oatly och Activision Blizzard.
Microsoft planerar att föra PC Game Pass-titlar till Nvidias GeForce Now
Microsoft planerar att föra PC Game Pass-titlar till Nvidias GeForce Now-strömningstjänst. Sarah Bond, chef för Xbox-skaparupplevelse, meddelade detta vid en privat Xbox-mediabriefing i Los Angeles på söndagen. GeForce Now-medlemmar kommer att kunna ´strömma utvalda PC-spel från biblioteket´, så det verkar inte som om det blir hela katalogen. Detta är en stor affär för molnspel och låter PC Game Pass-prenumeranter använda Nvidias överlägsna spelströmningstjänst med RTX 4080-nivåer av prestanda. Det innebär också att Microsofts utlovade Microsoft Store-stöd för GeForce Now sträcker sig utöver bara dina köp och omfattar PC Game Pass-prenumerationen.
Diablo 4: Ett mörkt och gotiskt spel som känns lekfullt
Diablo 4 är ett spel som försöker vara mer seriöst än sin föregångare Diablo 3 och har lyckats till stor del. Spelet har en mörk och gotisk atmosfär, och världen känns som en plats med historia och spänning. Trots detta känns Diablo 4 fortfarande lekfullt och lite som skräpmat för spelare. Det är mycket underhållande, men kanske inte lika minnesvärt som tidigare Diablo-spel. Activision Blizzard kommer att lägga till en riktig pengar-butik i spelet vid lansering, vilket kan vara kontroversiellt.
Blizzard Entertainment använder generativ AI för att skapa konceptkonst
Spelstudion Blizzard Entertainment tränar en generativ AI för att skapa konceptkonst för sina spel, såsom World of Warcraft, Diablo och Overwatch. Genom att använda AI kan Blizzard skapa konceptkonst snabbare än någon människa, vilket kan göra spelutveckling roligare och mindre arbetsam. Företagets interna verktyg heter Blizzard Diffusion och är baserat på populära bildgeneratorer som Stable Diffusion. Andra spelutvecklare, som Microsoft och Ubisoft, har också börjat använda generativ AI för att förbättra spelutvecklingsprocessen. Dock finns det farhågor kring upphovsrättsintrång, jobbförluster och spridning av falsk information med användningen av generativ AI.
OpenAIs VD Sam Altman vittnar inför amerikanska senaten om AI-reglering
Sam Altman, VD för OpenAI, kommer att vittna inför en senatsjustitieunderkommitté om reglering av artificiell intelligens (AI). Altman har tidigare uttryckt oro för potentiella faror med AI och förväntas säga att reglering är nödvändig. Senator Charles Schumer arbetar på lagstiftning för att hantera riskerna med AI och vicepresident Kamala Harris har träffat ledande AI-chefer, inklusive Altman, för att diskutera nya regler och statliga investeringar. FTC:s ordförande Lina Khan har varnat för konkurrenshämmande metoder från techjättar inom AI och potentiell bedrägeri möjliggjort av nya produkter.
EU godkänner Microsofts förvärv av Activision Blizzard
EU har godkänt Microsofts förvärv av Call of Duty-skaparen Activision Blizzard för 69 miljarder dollar, vilket sätter EU i konflikt med Storbritanniens motsvarighet över det stora spelavtalet. EU accepterade Microsofts eftergifter om molnspel, samma problem som ledde till att Competition and Markets Authority blockerade transaktionen förra månaden. Beslutet av Europeiska kommissionen kommer att återuppliva Microsofts hopp om affären när de förbereder sig för att överklaga CMA:s beslut. Federal Trade Commission i USA har också motsatt sig förvärvet och stämmer för att blockera det.
EU godkänner Microsofts köp av Activision Blizzard
EU har sagt ja till Microsofts planerade köp av spelgiganten Activision Blizzard för 69 miljarder dollar, motsvarande cirka 700 miljarder svenska kronor. Affären skulle vara den största i spelindustrin och en av de 30 största företagsaffärerna någonsin. Det skulle ge Microsoft potentiell ensamrätt till populära titlar som Call of Duty, World of Warcraft och Candy Crush. Dock är affären fortfarande beroende av godkännande från bland annat brittiska och amerikanska myndigheter.
Downing Street försvarar Storbritanniens tekniksektor efter kritik från Microsofts president
Downing Street har försvarat Storbritannien som en ´extremt attraktiv´ plats för teknikstartups efter att Microsofts president, Brad Smith, kritiserade landets beslut att blockera en £55 miljarder affär för att ta över Activision Blizzard och sa att Brexit Storbritannien var sämre för företag än EU. Smith beskrev beslutet som ´den mörkaste dagen i våra fyra decennier i Storbritannien´ och menade att det skulle avskräcka innovation och investeringar i landet. En talesperson för Rishi Sunak hävdade dock att Storbritanniens tekniksektor fortfarande är mycket attraktiv och att landet har ett växande spelmarknad.