» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 290 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «
Financial Times är en internationell dagstidning baserad i London, Storbritannien. Den grundades 1888 och fokuserar främst på ekonomi, finans, affärer och politik. Tidningen är känd för sitt rosa papper och sin speciella typografi. Financial Times är en av de mest inflytelserika ekonomiska publikationerna i världen och läses av beslutsfattare, investerare och affärsledare över hela världen. Tidningen publiceras dagligen och har en digital version som uppdateras kontinuerligt. Financial Times ägs av det japanska företaget Nikkei Inc. och har ett globalt nätverk av korrespondenter som täcker ekonomiska händelser och trender.
Senaste nytt kring Financial Times
Nordiska länder faller i AI-beredskapsrankning, samarbete planeras
Danmark, Sverige och Norge har sett sina rankningar falla i AI-beredskapsindexet. Danmarks rankning sjönk från 16 i 2023 till 22 i 2024, Sveriges rankning sjönk från 17 till 25 och Norges rankning sjönk från 24 till 26. Islands rankning på 40 var oförändrad från 2023. En vägkarta för att stärka regionalt AI-samarbete, inklusive att utöka dess räckvidd till Estland, Lettland och Litauen, presenterades vid ett speciellt möte med nordiska och baltiska digitaliseringsministrar i Stockholm. Erik Slottner, Sveriges minister för offentlig förvaltning och digital policy, betonade vikten av regionalt samarbete och samordning för att hantera AI:s möjligheter och utmaningar.
har gått vår kurs "AI på jobbet".
Utmaningar med att erhålla patent för AI/ML-baserade uppfinningar inom life science
Integrationen av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) inom life science-området har skapat nya möjligheter för framsteg inom diagnostik, terapi och personlig medicin. Att erhålla patent för AI/ML-baserade uppfinningar inom life science kan dock vara svårt, särskilt på grund av utmaningarna med avslag från det amerikanska patent- och varumärkeskontoret (USPTO) enligt 35 U.S.C. § 101, som reglerar patenterbart ämnesområde. Patentansökningar riktade mot uppfinningar vid gränsen mellan AI/ML och life science avvisas ofta på grund av ämnesområdes inkompatibilitetsgrunder - oftare än andra life science-uppfinningar.
OpenAI överväger att introducera annonser för ChatGPT
OpenAI, företaget bakom den populära AI-modellen ChatGPT, överväger att introducera annonser för att generera intäkter. Företagets CFO, Sarah Friar, har i en intervju med Financial Times uttryckt att de överväger en annonsmodell. OpenAI har även anställt reklamexperter från stora teknikföretag som Meta och Google. För närvarande genererar OpenAI intäkter genom sin ChatGPT Plus prenumerationstjänst och dess API:er, men med företagets tillväxt ökar behovet av att utforska ytterligare intäktskällor.
OpenAI överväger annonser för att öka intäkterna
För att generera och öka intäkter överväger OpenAI att integrera annonser i sin ChatGPT-upplevelse, enligt en rapport av Financial Times. Dessa annonser kan inte bara vara begränsade till gratisanvändare, utan kan även visas för betalande prenumeranter. OpenAI:s CFO, Sarah Friar, bekräftade att företaget överväger annonsbaserade intäktsmodeller men har för närvarande inga ´aktiva planer´ att integrera annonser. OpenAI har också rapporterats anställa talang från rivaler som Google för att stödja sina reklamambitioner.
OpenAI överväger annonser på ChatGPT som ny intäktskälla
AI-företaget OpenAI överväger att visa annonser på sin AI-drivna chattbotplattform, ChatGPT, som ett nytt sätt att generera intäkter. Trots att inget beslut har fattats om när eller hur dessa annonser kan visas, spekuleras det i att de kan visas för gratisanvändare av ChatGPT. OpenAI kan också ta en väg liknande Perplexity, som testar att visa annonser för alla användare. Sarah Friar, OpenAI:s finansdirektör, har uttalat att företaget överväger en annonsbaserad intäktsmodell, men att det inte finns några aktiva planer för att förfölja reklam.
AI-startupbolaget Open AI överväger att införa reklam i sina produkter
AI-startupbolaget Open AI, baserat i San Francisco, har blivit ett av världens mest värderade startup-bolag med sin chattbot ChatGPT, som har 250 miljoner användare i veckan. Trots detta står företaget inför ekonomiska utmaningar. Utveckling och träning av nya AI-modeller förväntas förbruka mer än 5 miljarder dollar i kassaflöde. För att dryga ut kassan söker Open AI efter nya intäktskällor och överväger att införa reklam i sina AI-produkter. Företaget har börjat rekrytera reklamkompetens från techjättar som Meta och Google.
OpenAI överväger att introducera annonser på ChatGPT
ChatGPT har blivit populär som en AI-modell som används av många människor. För närvarande är den gratisversionen också fri från annonser, men OpenAI planerar att ändra detta. Enligt en rapport från Financial Times har OpenAIs CFO Sarah Friar inte helt uteslutit möjligheten att visa annonser för alla gratisanvändare av GPT. Huvudorsaken till detta är att företaget vill öka sin vinstgenerering från AI-modellen på grund av de höga kostnaderna för att ständigt köra AI-servrar. OpenAI har för närvarande ett värde av 150 miljarder dollar och det sägs att de har bränt runt 5 miljarder dollar i år på AI-utbildning. Det finns cirka 200 miljoner veckoaktiva användare av ChatGPT, varav 10 miljoner kommer från den betalda nivån. Det innebär att OpenAI kommer att ha möjlighet att tjäna pengar på 90% av de totalt aktiva användarna med annonser.
OpenAI överväger annonsering för att öka intäkterna
OpenAI överväger att introducera annonser som ett sätt att öka intäkterna, enligt företagets CFO, Sarah Friar. Trots att hon senare förtydligade att det inte finns några aktiva planer på att söka annonsintäkter, har företaget nyligen anställt reklamexperter från stora företag som Meta och Google. OpenAI:s huvudsakliga inkomstkällor är dess ChatGPT Plus prenumerationstjänst och dess ChatGPT API:er. Trots beräknade intäkter på 3,7 miljarder dollar år 2024, står företaget inför höga driftskostnader, beräknade till 5 miljarder dollar i år.
OpenAI överväger annonser för att öka intäkterna
OpenAI, vars CFO Sarah Friar nyligen antydde i en intervju med Financial Times att företaget överväger att införa en annonsmodell för att öka intäkterna. Även om företaget för närvarande överväger när och var annonser skulle placeras, finns det inga aktiva planer på att förfölja annonser just nu. OpenAI har tidigare genererat intäkter genom ChatGPT Plus prenumerationstjänst och genom att tillhandahålla ChatGPT API:er för utvecklare. Men företaget har haft problem med vinstmarginaler och har upplevt betydande kassaförbrukning. Enligt rapporter har företaget anställt reklamexperter från topp teknikföretag som Meta och Google, vilket antyder att annonser snart kommer att dyka upp på ChatGPT.
OpenAI överväger att introducera annonser i sina AI-produkter
OpenAI överväger att introducera annonser i sina AI-produkter i takt med att företaget planerar att bli ett vinstdrivande företag nästa år. OpenAI har också rapporterat att de sätter ihop ett team för att introducera annonser i sina AI-produkter. Trots att företaget nyligen har samlat in över 6,6 miljarder dollar i ny finansiering och är ett av de mest värdefulla privata företagen i världen, letar OpenAI efter nya sätt att kommersialisera sin AI-teknik för att täcka de höga kostnaderna för att utveckla banbrytande AI-modeller.
Open AI överväger att införa en annonsmodell
Open AI:s finanschef Sarah Friar har i en intervju med Financial Times meddelat att företaget överväger att införa en annonsmodell i framtiden. AI-företaget har också rekryterat annonsmedarbetare från stora teknikföretag som Meta och Google. Trots den snabba tillväxten och de betydande möjligheterna inom deras befintliga affärsmodell, har de inga aktiva planer på att satsa på reklam. Open AI förväntas spendera mer pengar än vad de tjänar de närmaste åren, vilket gör en ytterligare inkomstkälla användbar.
har gått vår kurs "AI på jobbet".
OpenAI överväger att introducera annonser i sina AI-produkter
AI-startupen OpenAI, värderad till 150 miljarder dollar och känd för ChatGPT, överväger att introducera annonser i sina AI-produkter för att diversifiera intäktsströmmarna under sin övergång till en vinstdrivande struktur. Sarah Friar, OpenAIs finanschef, avslöjade möjligheten i en intervju med Financial Times. Företaget har redan börjat anställa annonsspecialister från stora teknikföretag som Meta och Google. Trots detta klargjorde Friar att det för närvarande inte finns några aktiva planer på att införa annonsering.
Open AI överväger reklam i chattroboten Chat GPT
AI-företaget Open AI:s ekonomichef Sarah Friar har i en intervju med Financial Times avslöjat att företaget överväger att införa reklam i chattroboten Chat GPT. Detta skulle vara ett sätt att täcka kostnaderna för att driva tjänsten för gratisanvändare. Dock finns det ännu inga konkreta planer för detta och eventuell reklam skulle placeras noggrant inom tjänsten. Betalande prenumeranter behöver troligen inte oroa sig för reklam.
OpenAI överväger reklam i sina AI-produkter
OpenAI, företaget som skapade ChatGPT, överväger att inkludera reklam i sina artificiella intelligensprodukter, enligt företagets nya finansdirektör Sarah Friar. Syftet är att hitta nya inkomstkällor för att stödja de höga kostnaderna för att utveckla sådana avancerade teknologier. Företaget vill dock vara försiktigt och noggrant utvärdera ´när och var´ att införa reklam för att inte riskera att förstöra användarupplevelsen. För tillfället finns det inga omedelbara planer på att inkludera reklam.
OpenAI överväger annonsering som ny inkomstkälla
Microsoft-stödda OpenAI överväger att införa annonsering i sina AI-produkter för att skapa nya inkomstkällor när det omstrukturerar för att bli ett vinstgenererande företag. OpenAIs CFO Sarah Friar berättade för Financial Times att företaget överväger en annonsmodell och planerar att vara ´tankeväckande´ om när och var man ska implementera sådana annonser. Friar tillade att företaget upplever snabb tillväxt och ser betydande möjligheter inom sin befintliga affärsmodell.
Kanadensiska nyhetsförläggare stämmer OpenAI för påstådda upphovsrättsintrång
En grupp av nyhetsförläggare i Kanada har stämt OpenAI, påstående att företaget har använt deras nyhetsinnehåll för att träna ChatGPT, deras generativa AI-system. Förläggarna, inklusive The Canadian Press, Torstar, Globe and Mail, Postmedia och CBC/Radio-Canada, hävdar att OpenAI regelbundet bryter mot upphovsrätten genom att skrapa stora mängder innehåll från kanadensiska medier. OpenAI har svarat att deras modeller tränas på offentligt tillgängliga data, och att företaget tidigare har nått överenskommelser med vissa förläggare.
OpenAI överväger att införa annonser i ChatGPT
OpenAI överväger att införa annonser i sin AI-chattplattform ChatGPT för att generera mer intäkter, enligt företagets CFO Sarah Friar. Hon betonade dock att företaget kommer att vara eftertänksamt om när och var de implementerar annonserna. Trots att OpenAI huvudsakligen tjänar pengar genom sin betalda ChatGPT Plus-nivå och sitt API, kan företaget bränna igenom en uppskattad 5 miljarder dollar i år på grund av serverkostnader och höga löner till sina anställda. Företaget omstrukturerar också för att bli ett vinstdrivande företag.
OpenAI överväger att införa annonser i ChatGPT
OpenAI överväger att införa annonser i sin ChatGPT-app, enligt företagets finanschef Sarah Friar. Annonsintäkterna skulle stödja företagets kostnader och troligen gälla för icke-betalande kunder. Friar nämnde dock att det inte finns några aktiva planer för att gå in i annonsering ännu. Om annonser till slut hamnar i appen kommer företaget att vara genomtänkt om var det placerar dem. OpenAI har nyligen anställt Shivakumar Venkataraman från Googles sökannonseringsteam, vilket kan hjälpa AI att tjäna pengar på annonser.
Open AI överväger sponsrade inlägg som inkomstkälla
Open AI, värderat till cirka 1500 miljarder kronor, överväger att införa sponsrade inlägg för att generera mer intäkter, enligt företagets finanschef Sarah Friar. Det är dock oklart hur och när detta kommer att implementeras. Open AI, som inte förväntas generera vinst på flera år, har nyligen rekryterat talanger inom annonsering från stora techrivaler som Meta och Google.
OpenAI siktar på att nå 1 miljard användare till 2025
OpenAI, föräldraföretaget till ChatGPT, siktar på att nå 1 miljard användare till 2025. Målet drivs av nya AI-produkter, ett nyckelpartnerskap med Apple Inc. och betydande investeringar i infrastruktur. OpenAI:s ekonomichef Sarah Friar har meddelat att företaget planerar att höja mer kapital genom både eget kapital och skulder, efter att ha säkrat över $6 miljarder i finansiering vid en värdering på $150 miljarder i oktober. För att uppnå sina mål planerar OpenAI att bygga datacenterkluster i USA:s mellanvästern och sydväst.
Kanadensiska nyhetsförlag stämmer OpenAI för upphovsrättsintrång
En koalition av kanadensiska nyhetsförlag, inklusive Canadian Press, Torstar, Globe and Mail, Postmedia och CBC/Radio-Canada, har lämnat in en stämningsansökan mot OpenAI för att ha använt nyhetsinnehåll för att träna sitt generativa artificiella intelligenssystem ChatGPT. Förlagen hävdar att OpenAI regelbundet bryter mot upphovsrätten genom att skrapa stora mängder innehåll från kanadensiska medier. De anser att OpenAIs praxis underminerar de hundratals miljoner dollar som investerats i journalistik och att innehållet skyddas av upphovsrätten.
har gått vår kurs "AI på jobbet".
Kanadensiska medieföretag stämmer OpenAI för upphovsrättsintrång
OpenAI, skaparen av ChatGPT, stäms av flera stora kanadensiska medieorganisationer, inklusive Torstar, Postmedia, The Globe and Mail, The Canadian Press och CBC/Radio-Canada. De hävdar att OpenAI bryter mot upphovsrättslagar genom att använda deras artiklar för att träna sina AI-system utan tillstånd och ersättning. Juridiska företaget Lenczner Slaght LLP leder stämningen som söker skadestånd och en permanent förbud mot OpenAI att använda deras nyhetsartiklar. Denna rättsliga åtgärd utvidgar en pågående juridisk strid mot OpenAI som inkluderar tidigare rättsliga krav från The New York Times, Chicago Tribune och Denver Post.
Elon Musk avslöjar planer på att lansera AI-spelstudio genom xAI
Teknikmogulen Elon Musk har avslöjat att hans AI-startup, xAI, kommer att lansera en ny AI-driven spelstudio för att motverka ´massiva företag´ som driver ideologiskt laddade videospel. Musk svarade på ett inlägg av Dogecoin medskapare Billy Markus där han uttryckte missnöje med det nuvarande tillståndet i spelvärlden. Musk kritiserade också inkluderingen av ett pronomenval i ett kommande Xbox-spel och reagerade på ett inlägg som klagade över Microsofts spelavdelning för diskriminering mot vita under anställningsprocessen.