» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 230 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «
Google Cloud Platform (GCP) är en samling molntjänster som erbjuds av Google. GCP ger användare möjlighet att bygga, testa och distribuera applikationer på Googles infrastruktur. Tjänsterna omfattar datalagring, dataanalys, maskininlärning, datorseende och mycket mer. Användare kan skala sina resurser upp och ner baserat på behov och betala endast för det de använder. Google Cloud Platform är en av de största molnleverantörerna och konkurrerar med andra stora företag som Amazon Web Services och Microsoft Azure. GCP hjälper företag att snabbt och effektivt utveckla och växa.
Senaste nytt kring Google Cloud Platform
DHS söker molnrelaterad information för forskning och utvecklingsprojekt
Department of Homeland Security (DHS) söker molnrelaterad information för att stödja ett forsknings- och utvecklingsprojekt inom analys och maskininlärning för Cybersecurity and Infrastructure Security Agency. Projektet, Advanced Analytics Platform for Machine Learning (CAP-M), utvecklas av DHS´s Science and Technology Directorate för CISA. CAP-M kommer att möjliggöra för slutanvändare att ´sömlöst få tillgång till en mängd olika funktioner över flera moln för att möta deras analys- och beräkningsbehov´, och använder en flermolnstrategi, med befintliga kommersiella molntjänster som tillhandahålls av Amazon Web Services, Google Cloud Platform och Microsoft Azure.

Att lansera ett uppstartsföretag med begränsade resurser innebär att man står inför specifika utmaningar, särskilt när det gäller att optimera effektiviteten. I denna ständigt föränderliga digitala era kan användningen av AI-teknikstaplar vara en game-changer för uppstartsföretag som vill tredubbla sin produktivitet. Denna artikel vägleder dig genom de mest kraftfulla AI-teknikstaplarna som kan öka produktiviteten och driva framgången för uppstartsföretag.
Forbes har nyligen tillkännagivit betalanseringen av sin nya AI-drivna nyhetssökmotor Adelaide. Adelaide erbjuder en mer intuitiv sök- och upptäckarupplevelse genom att ha naturliga samtal med användare för att förstå deras intressen och behov. Som en av de första stora förläggarna att utnyttja generativ AI för nyhetskurering representerar lanseringen av Adelaide en spännande utveckling i hur medieföretag kan förbättra publikens engagemang. Adelaide integreras sömlöst med Vertex AI Search & Conversation från Google Cloud Platform.
Jobbannons: Maskininlärningsingenjör i Dallas, TX / Pleasanton, CA
En maskininlärningsingenjör söks för en hybridposition i Dallas, TX och Pleasanton, CA. Jobbet kräver att kandidaten är på plats två dagar i veckan och har en kontraktstid på över 12 månader. Kandidaten behöver ha erfarenhet av ML Engineering, Spark/Hadoop och någon molnplattform. Jobbet innebär att arbeta med datavetenskapsteam och produktchefer för att bygga maskininlärningspipelines, förstå ML-livscykeln och ha erfarenhet av Feature Stores, modellutvärdering, modellregister. Erfarenhet av Azure eller Google Cloud Platform och noSQL-databaser som CosmosDB, MongoDB, Cassandra föredras. Stark färdighet i Python-programmeringsspråk krävs.
Alphabets investeringar i AI kommer att stärka företagets position mot konkurrenter som Microsoft och OpenAI
Alphabets huvudmotståndare är risken för förlust av aktieandelar i sin sökmotorverksamhet till Microsofts Bing och OpenAIs Chat GPT. Trots detta har Google utvecklat AI i över två decennier och bildade 2011 Google Brain, en djupinlärningsintelligensdivision. Google har också utvecklat TensorFlow, en öppen källkods djupinlärningsprogramvara för att träna och utveckla djupa neuronnätverk. Dessa verktyg kommer att leverera mer avancerade AI-förmågor än OpenAI. Trots oro för konkurrens från Chat GPT ökade Googles sökintäkter med 4,8% i andra kvartalet och den totala intäkten ökade med 7,1% jämfört med föregående år. Googles molntjänst, Google Cloud Platform (GCP), är lönsam och växer med en ökning av intäkterna med 28,0% år till år i andra kvartalet för att nå 8,1 miljarder dollar.
OpenAI söker att sälja anställdas aktier till investerare till ett värde av 86 miljarder dollar
OpenAI söker att sälja anställdas aktier till investerare till ett värde av 86 miljarder dollar, en betydande ökning från företagets värdering på 29 miljarder dollar i april när det höjde kapital från Microsoft och Thrive Capital. Det är oklart vem köparna kommer att vara, men de kan inkludera befintliga OpenAI-bakomliggande som Andreessen Horowitz, Khosla Ventures och Sequoia Capital. Sedan lanseringen av ChatGPT i november 2022 har OpenAI lagt till flera funktioner till sin flaggskeppsprodukt. Inkomsterna från aktieförsäljningen skulle tillåta företaget att beställa fler databehandlingsresurser.
Nvidia fortsätter att växa trots ökad konkurrens inom AI-chip
Chiptillverkaren Nvidia har ökat med hela 215% hittills i år, tack vare ökad efterfrågan på dess avancerade hårdvara för artificiell intelligens (AI). Trots växande konkurrens och en till synes hög värdering, ser teknikjätten fortfarande ut att överträffa. Nvidia har varit i framkant av datorhårdvara sedan grundandet 1993, på grund av sitt fokus på grafikprocessorer (GPU). Dessa chips används nu i krävande applikationer som kryptocurrency gruvdrift och generativ AI. Nvidia´s andra kvartalsrapport visar företagets övergång från spelhårdvara till företagsfokuserad infrastruktur. Trots ökad konkurrens, har Nvidia en stark position på marknaden tack vare sitt varumärkesigenkänning, utvecklargemenskap och partnerskap med andra teknikföretag. Företaget spenderade också 2 miljarder dollar på forskning och utveckling under andra kvartalet.
Google Cloud Next fokuserar på generativ AI
Google Cloud Next, som hölls på Tobacco Dock i East London, fokuserade på generativ AI (AI som kan skapa ny information baserat på inlärning). Helen Kelisky, chef för Google Cloud i Storbritannien och Irland, sade att 70% av globala företag som använder gen-AI är Google Cloud-kunder, liksom mer än hälften av gen-AI-startups i Storbritannien. Flera företag, inklusive John Lewis Partnership, BT, WPP, Gymshark och Oxfordbaserade Oxa, diskuterade hur de använder Google Cloud Platform och gen-AI. John Lewis Partnership har till exempel kunnat övergå till onlineförsäljning tack vare molnet, medan Gymshark utforskar AI:s potential genom att knyta det till data från sin träningsapp.
Konstgjord intelligens (AI) i detaljhandeln: Tillväxt och möjligheter fram till 2029
En marknadsrapport förutspår tillväxt och utveckling inom konstgjord intelligens (AI) i detaljhandeln mellan 2023 och 2029. Rapporten ger en djupgående analys av marknaden, dess historiska tillväxt och framtida utsikter. Den tar upp olika marknadssegment baserat på slutanvändning, typer och geografi. Nyckelspelare som driver marknaden inkluderar Amazon Web Services, Microsoft, Google Cloud Platform och IBM. Rapporten belyser också hur AI förbättrar kundupplevelsen genom att rekommendera produkter och ge personaliserade erbjudanden.
Google Cloud försöker minska avståndet till Amazon Web Services och Microsoft Azure
Google Cloud, som omsatte 8 miljarder dollar i Q2 2023, lanserade en rad verktyg och infrastruktur för generativ AI vid Google Cloud Next 2023. De ingick också ett viktigt samarbete med NVIDIA för dess GPUs och andra AI-verktyg och tjänster. Google Cloud lanserade över ett dussin nya innovativa AI-infrastrukturverktyg och andra utvecklings- och analysverktyg. Generativ AI var också ett centralt tema vid Google I/O 2023-konferensen, där företaget presenterade PaLM 2, uppdaterade Bard och tillkännagav AI-integrerad sökning, Android Studio, Play Store, Workspace, Maps och mer. Google replikerar nu vad de gjorde med konsumentcentrerade produkter och tjänster på Google I/O med företagskunder.
Google utökar Duet AI för att underlätta modernisering av applikationer
Google utvidgar sin Duet AI-verktyg över hela sitt molnekosystem, vilket kan innebära ett stort steg framåt inom applikationsutveckling och modernisering. Duet AI-assistenten kommer nu att kunna hjälpa utvecklare att omarbeta kodbasen för äldre applikationer till nyare, säkrare programmeringsspråk. Brad Calder, VP och GM för Google Cloud Platform och teknisk infrastruktur, säger att Duet AI kan underlätta och snabba upp processen med att omarbeta kod och migrera till Google Cloud. Jon Mort, CTO på digital transformationskonsultfirma Adaptavist, menar att användningen av generativa AI-verktyg i kodomarbetning kan ge stora fördelar för utvecklare och minska bördan av att modernisera äldre applikationer.
Vid Googles stora molnkonferens, Google Next ´23, gjorde företagets ledare flera framåtblickande uttalanden och annonserade nya innovationer för att hjälpa utvecklare och IT-chefer att planera för framtida molnutbyggnader. Google har arbetat mycket för att ge utvecklare möjlighet att bygga nästa generation av molnbaserade applikationer och införliva generativa AI-förmågor. Företaget presenterade Duet AI, ett verktyg för utvecklare som liknar Microsofts GitHub AI-assisted Copilot. Duet AI syftar till att hjälpa utvecklare att producera kod på Googles molnplattform. Google har också introducerat vad de kallar ´kontextmedveten kodgenerering´ och Duet AI för databaser och dataanalys i molnet.
Fördröjningar i Broadcoms förvärv av VMware skadar konkurrensen
Federal Trade Commission (FTC) fortsätter att dra ut på godkännandet av Broadcom Inc:s förvärv av VMware Inc. Dessa fördröjningar skadar enligt rapporten den konkurrenskraftiga miljö som FTC hävdar att de skyddar. I samband med VMWare Explore 2023 diskuteras Broadcoms motiv och troliga åtgärder efter förvärvet. Rapporten diskuterar även VMwares position i förhållande till stora molnleverantörer, spekulerar kring företagets AI-agenda och ger en förhandsvisning av nästa veckas VMware Explore.
Google arbetar på Gemini, företagets nästa generations AI-grundmodell som kan kombinera konversationstext med bildgenerering. Nyckelmedlemmar från DeepMind och Google Brain har involverats i projektet. Gemini kan lanseras för utvecklare redan i höst och integreras i flera av Googles produkter för konsumenter. AI har varit ett nyckelord för 2023 då företag tävlar med varandra för att hitta innovativa sätt att använda AI. Google reagerade med lanseringen av Google Bard och integrationen av AI i flera av sina konsumentprodukter, men det verkar som att företaget har ännu mer i beredskap med vad det hoppas göra med AI i form av Gemini.
AI-teknikens framväxt skapar nya värdeskapande möjligheter
Teknisk utveckling inom mjukvara tenderar att följa Schumpeters kreativa förstörelse: nya vinnare framträder med nya eror. Detta fenomen börjar nu synas inom AI. Efter decennier av AI-vintrar står vi äntligen på tröskeln till en verklig plattformsskifte, som kommer att öppna ännu mer värdeskapande för AI-företag. Trots mycket fokus på nya användningsområden som drivs av LLM och generativ AI, kommer värdeskapandet att gå utöver generativ AI för att inkludera icke-generativa användningsområden, särskilt kring alltmer mogna datorseendemodeller. För att utforska vilka som kommer att vinna i kapplöpningen om att skapa värde, har vi studerat intäktsgenerering i vårt urval av 262 offentliga B2B-mjukvaruföretag under de senaste två decennierna.
Stora språkmodeller (LLMs) kommer snart att bli generativa som en tjänst (GaaS) molnprodukter, likt andra ´som en tjänst´-produkter och tjänster som erbjuds. Stora molnleverantörer som Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure, Google Cloud Platform (GCP), Alibaba Cloud, Oracle Cloud, IBM Cloud (Kyndryl), Tencent Cloud, OVHcloud, DigitalOcean och Linode (ägt av Akamai) kommer alla att utveckla, samarbeta eller förvärva sina generativa AI-förmågor och erbjuda dem som tjänster. Det kommer också att finnas ekosystem runt alla dessa verktyg på samma sätt som ekosystem finns runt all större företagsinfrastruktur och applikationer som driver varje företag på planeten. Produktiseringen av LLMs/generativ AI (GAI) är redan igång. Tillgången till premium/företagskonton är steg ett. När dammet har lagt sig på denna första våg av LLMs (2022-2023) kommer vi att se ett kapprustning baserat på både kapabiliteter och kostnadseffektivitet.
400 000 företagsuppgifter till salu på Darknet och Telegram
Digitala övervakningsföretaget Flare har upptäckt att cirka 400 000 komprometterade företagsuppgifter erbjuds till försäljning på Darknet-forum och Telegram-kanaler. Flare analyserade 19,6 miljoner informationsstjälningsloggar och fann att 1,91% av dem innehåller uppgifter för företagsapplikationer som AWS, Google Cloud Platform, Salesforce och Hubspot. Företaget hittade också över 200 000 OpenAI-kontouppgifter, dubbelt så många som upptäcktes av Group-IB förra månaden. För att minska riskerna rekommenderar Tomer Bar, VP för säkerhetsforskning på SafeBreach, kontinuerlig säkerhetsvalidering på alla bärbara datorer och fjärrenheter.