53

Facebook-analys av

Borås Energi och Miljö

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Borås Energi och Miljö, baserad i Borås i Västra Götaland. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*53, vilket är 5 % bättre än medianen.

Veckans tips

Bra publiceringsfrekvens. Borås Energi och Miljö publicerar ett inlägg igenomsnitt 2,5 gånger i veckan. Det är alldeles utmärkt! Men man bör ställa sig frågan om man verkligen hinner skapa kvalitetsinlägg med såpass hög publiceringsfrekvens. Ibland kan det vara nyttigt att ägna mer tid åt inläggen, och publicera mer sällan.

Inlägg som engagerar för lite. Tyvärr publicerar Borås Energi och Miljö för oengagerande inlägg. De 2 777 följarna gillar, kommenterar eller delar inte inläggen tillräckligt mycket. Och om en följare inte nån gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man kanske 0,5-1 % av dem om man inte har koll på vilka strängar man ska spela.

Det hade inte skadat med en praktiskt, hands-on kurs med Nischad Utbildning för Borås Energi och Miljö. Vi har kurser för alla stora sociala medier.

Din NU-poängs beståndsdelar

Engagemang
45
Följarskara
54
Frekvens
55
Följare
2,8K
Interaktioner
2,8K
Interaktioner per inlägg
35,5
Interaktioner per följare
1,0
Inlägg per vecka
2,5

Vinnarinlägg

Borås Energi och Miljö

Idag har vi invigt boråsarnas nya avloppsreningsverk på Sobacken som släpper ifrån sig ett av världens renaste avloppsvatten. Spola med rent samvete!

136 interaktionspoäng på 2 777 följare
Borås Energi och Miljö

Idag inviger vi vårt nya avloppsreningsverk. Från och med nu kan boråsarna spola med rent samvete.

123 interaktionspoäng på 2 777 följare
Kurstipset: Facebook för företag (steg 2)
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 6 december, Malmö 11 december eller Göteborg 12 december.
Fler kurstillfällen >>>

Inlägg som tagits emot sämre

Borås Energi och Miljö

Söndag 4 mars. Ett akut rörbrott i Längjum Fristad har medfört att vi inte får ut något vatten till Borgstena. Se vidare info på www.borasem.se

1 interaktionspoäng på 2 777 följare
Borås Energi och Miljö

Miljön betalar ett högt pris för varje fultvätt av bilen

Det finns 4 727 288 personbilar i trafik i Sverige och totalt tvättar vi svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av dessa biltvättar...

2 interaktionspoäng på 2 777 följare

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Underlaget för denna analys hämtades från Facebook för 12 h sedan

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

Våra verksamhetsområden är fjärrvärme, fjärrkyla, biogas, avfallshantering, energitjänster, vatten och avlopp. Vi producerar även el i vårt kraftvärmeverk och våra vattenkraftstationer.Vår dröm är en fossilbränslefri stad!