46

Facebook-analys av

SVT Nyheter Halland

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från SVT Nyheter Halland, baserad i Halmstad i Halland. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*46, vilket är 8 % sämre än medianen.

Veckans tips

Bra publiceringsfrekvens. SVT Nyheter Halland publicerar ett inlägg igenomsnitt 43,9 gånger i veckan. Det är alldeles utmärkt! Men man bör ställa sig frågan om man verkligen hinner skapa kvalitetsinlägg med såpass hög publiceringsfrekvens. Ibland kan det vara nyttigt att ägna mer tid åt inläggen, och publicera mer sällan.

Tråkiga inlägg. Tyvärr publicerar SVT Nyheter Halland för oengagerande inlägg. De 14 594 följarna gillar, kommenterar eller delar inte inläggen tillräckligt mycket. Och om en följare inte nån gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man kanske 0,5-1 % av dem om man inte har koll på vilka strängar man ska spela.

Det hade inte skadat med en praktiskt, hands-on kurs med Nischad Utbildning för SVT Nyheter Halland. Vi har kurser för alla stora sociala medier.

Din NU-poängs beståndsdelar

Engagemang
5
Följarskara
63
Frekvens
100
Följare
14,6K
Interaktioner
30,3K
Interaktioner per inlägg
32,0
Interaktioner per följare
2,1
Inlägg per vecka
43,9

Vinnarinlägg

SVT Nyheter Halland

En handlare i Halmstad tar nu bort alla energidrycker från hyllorna. Vad tycker du – är det rätt eller fel?

Här åker energidryckerna bort från butiksgolvet

Handlaren i Halmstad har tröttnat på att allt yngre barn kommer in och vill köpa – eller i värsta fall snattar – energidryck. Nu tar han bort dem från butikshyllorna. – Det har gått för långt ner i åldrarna, säger Lars Söderblom Svensson.

1 094 interaktionspoäng på 14 594 följare
SVT Nyheter Halland

En livsmedelsbutik i Varberg har en udda stamgäst. Han heter Molle, är en katt och kommer och går som han vill. Läs mer om Molle här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/katten-molle-ar-butikens-flitigaste-besokare

555 interaktionspoäng på 14 594 följare
Kurstipset: Facebook för företag 2
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 16 maj, Malmö 17 maj eller Göteborg 25 maj.
Fler kurstillfällen >>>

Förlorarinlägg

SVT Nyheter Halland

Under måndagsmorgonen krockade en buss med en älg i närheten av Unnaryd.

Buss i krock med älg

Under måndagsmorgonen krockade en buss med en älg i närheten av Unnaryd. Älgen dog av skadorna men olyckan orsakade inga personskador.

0 interaktionspoäng på 14 594 följare
SVT Nyheter Halland

I händerna ska männen ha haft bajonett, köttyxa och en spikklubba. Men varför? I dag inleds mordrättegången.

Motiven för mord i Rydöbruk fortfarande oklara

De båda männen tog sig med våld in i en bostad med vapen i händerna. Men varför de gjorde det finns det hittills inga svar på när rättegång inleds i dag i Halmstad tingsrätt.

0 interaktionspoäng på 14 594 följare

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

Officiell sida för SVT Nyheter Halland. Här delar vi nyheter och vill ha en dialog med våra tittare. Hör gärna av dig: [email protected] eller 035-172745.