56

Facebook-analys av

Östgötatrafiken

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Östgötatrafiken, baserad i Linköping i Östergötlands län. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*56, vilket är 13 % bättre än medianen.

NU-poängens beståndsdelar

Engagemang
16
Följarskara
100
Frekvens
54

Några expertråd från Nischad Utbildning

Publicera oftare! Östgötatrafiken publicerar ett inlägg igenomsnitt 1,0 gånger i veckan. Det är tyvärr lite lågt. Man bör ligga på minst 2-3 inlägg per vecka för att upprätthålla algoritmens respekt för en. Det finns sätt att åstadkomma detta trots att man har annat att göra.

Skapa inlägg som engagerar mer! Tyvärr verkar inläggen inte nå hela vägen fram, för att skapa en reaktion hos följarna. Interaktionen med inläggen är Facebookalgoritmens största värdemätare på om inlägget ska nå många eller få av följarna.

Om en följare inte någon gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man ca 1 % av dem, om man inte har koll på vilka strängar man ska spela på.

Östgötatrafiken behöver alltså få sina 22 615 följare att gilla, kommentera och dela inläggen i högre utsträckning. Och framför allt få dem att sprida budskapet och agera på det sätt verksamheten önskar. Man vill helt enkelt precis som alla andra, öka konverteringen! Sedan om konvertering för verksamheten är att sälja t-shirts, informera kommuninvånare, öka kundinströmningen till frisörsalongen, biltvätten, e-handeln eller skapa kö utanför redovisningsbyrån spelar konstigt nog ingen som helst roll! Når man ut med sitt budskap, förbi Facebooks "elaka" algoritm och till precis rätt målgrupp med rätt presenterat budskap så ger det resultat! Det är inte raketforskning men man måste idag verkligen känna till knepen.

Kurstipset: Facebook för företag (steg 2)
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 6 december, Göteborg 12 december, Stockholm 12 mars eller Göteborg 7 maj.
Fler kurstillfällen >>>

Några intressanta värdemätare värda att följas

Följare
22,6K
Interaktioner
5,9K
Interaktioner per inlägg
177
Interaktioner per följare
0,3
Inlägg per vecka
1,0

Vinnarinlägg

Inlägg som tagits emot sämre

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Kurstipset: Facebook för företag (steg 2)
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 6 december, Göteborg 12 december, Stockholm 12 mars eller Göteborg 7 maj.
Fler kurstillfällen >>>

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

Kurstips

» Facebook för företag 2 i Stockholm 6 december
» Facebook för företag 2 i Göteborg 12 december
» Marknadsföring i sociala medier i Göteborg 24 januari
» Marknadsföring i sociala medier i Stockholm 29 januari
» Facebook för företag 1 i Stockholm 31 januari
» LinkedIn för företag i Lund 6 februari
» Facebook för företag 1 i Mölndal 7 februari
» LinkedIn för företag i Jakobsberg 13 februari
» Instagram för företag i Stockholm 21 februari
» Instagram för företag i Helsingborg 5 mars

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

Välkommen till Östgötatrafiken. Vi svarar på dina frågor mån-fre 7-21 och lör-sön 8-20. Här hittar du också nyheter och tips rörande din resa.