54

Facebook-analys av

Vasaloppet

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Vasaloppet, baserad i Mora i Dalarna. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*54, vilket är 7 % bättre än medianen.

Veckans tips

Bra publiceringsfrekvens. Vasaloppet publicerar ett inlägg igenomsnitt 7,1 gånger i veckan. Det är alldeles utmärkt! Men man bör ställa sig frågan om man verkligen hinner skapa kvalitetsinlägg med såpass hög publiceringsfrekvens. Ibland kan det vara nyttigt att ägna mer tid åt inläggen, och publicera mer sällan.

Inlägg som engagerar för lite. Tyvärr publicerar Vasaloppet för oengagerande inlägg. De 69 304 följarna gillar, kommenterar eller delar inte inläggen tillräckligt mycket. Och om en följare inte nån gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man kanske 0,5-1 % av dem om man inte har koll på vilka strängar man ska spela.

Det hade inte skadat med en praktiskt, hands-on kurs med Nischad Utbildning för Vasaloppet. Vi har kurser för alla stora sociala medier.

Din NU-poängs beståndsdelar

Engagemang
9
Följarskara
100
Frekvens
72
Följare
69,3K
Interaktioner
62,7K
Interaktioner per inlägg
330
Interaktioner per följare
0,9
Inlägg per vecka
7,1

Vinnarinlägg

Vasaloppet

980 av 1 500 lag kom till start. 292 fick bryta längs vägen. Första laget i mål kom in på 4 timmar och 28 minuter och sista på 11 timmar och 48 minuter. Det blev en lång, kärv men likväl, enligt många, magisk natt i fäders spår. Och kall, om än inte så kall som vi först befarade.…

2 372 interaktionspoäng på 69 304 följare
Vasaloppet

De absolut sista deltagarna i Vasaloppets vintervecka 2018 har gått i mål! Vi tackar för fantastiska dagar och säger stort stort grattis till alla er som kämpat, frusit, svettats och utmanat er själva i fäders spår den här gången. Vi ses i sommar!

1 797 interaktionspoäng på 69 304 följare
Kurstipset: Facebook för företag (steg 2)
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 6 december, Malmö 11 december eller Göteborg 12 december.
Fler kurstillfällen >>>

Inlägg som tagits emot sämre

Vasaloppet
16 interaktionspoäng på 69 304 följare
7 mån sedan
Vasaloppet

Vår huvudsponsor Preem firar tio år som sponsor i år och summerar Vasaloppets vinterveckan 2018 så här:

24 interaktionspoäng på 69 304 följare

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Underlaget för denna analys hämtades från Facebook för 5 mån sedan

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

The official Facebook page for Vasaloppet. Officiell Facebooksida för Vasaloppet, världens största arrangör av motionslopp året runt.