47

Facebook-analys av

Limmared Radio & Data AB

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Limmared Radio & Data AB, baserad i Limmared i Västra Götalands län. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*47, vilket är 6 % sämre än medianen.

NU-poängens beståndsdelar

Engagemang
10
Följarskara
64
Frekvens
68

Några expertråd från Nischad Utbildning

Utmärkt publiceringsfrekvens! Limmared Radio & Data AB publicerar ett inlägg igenomsnitt 3,0 gånger i veckan. Det är alldeles utmärkt! Men man bör ställa sig frågan om man verkligen hinner skapa kvalitetsinlägg med såpass hög publiceringsfrekvens. Ibland kan det vara nyttigt att ägna mer tid åt inläggen, och publicera mer sällan.

Skapa inlägg som engagerar mer! Tyvärr verkar inläggen inte nå hela vägen fram, för att skapa en reaktion hos följarna. Interaktionen med inläggen är Facebookalgoritmens största värdemätare på om inlägget ska nå många eller få av följarna.

Om en följare inte någon gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man ca 1 % av dem, om man inte har koll på vilka strängar man ska spela på.

Limmared Radio & Data AB behöver alltså få sina 2 005 följare att gilla, kommentera och dela inläggen i högre utsträckning. Och framför allt få dem att sprida budskapet och agera på det sätt verksamheten önskar. Man vill helt enkelt precis som alla andra, öka konverteringen! Sedan om konvertering för verksamheten är att sälja t-shirts, informera kommuninvånare, öka kundinströmningen till frisörsalongen, biltvätten, e-handeln eller skapa kö utanför redovisningsbyrån spelar konstigt nog ingen som helst roll! Når man ut med sitt budskap, förbi Facebooks "elaka" algoritm och till precis rätt målgrupp med rätt presenterat budskap så ger det resultat! Det är inte raketforskning men man måste idag verkligen känna till knepen.

Kurstipset: Facebook för företag (steg 1)
För dig med begränsade kunskaper i hur man jobbar strategiskt med Facebook. Välkommen till Stockholm 31 januari, Mölndal 7 februari, Västerås 26 mars eller Palma 28 mars.
Fler kurstillfällen >>>

Några intressanta värdemätare värda att följas

Följare
2,0K
Interaktioner
2,6K
Interaktioner per inlägg
22,6
Interaktioner per följare
1,3
Inlägg per vecka
3,0

Vinnarinlägg

Inlägg som tagits emot sämre

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Kurstipset: Facebook för företag (steg 1)
För dig med begränsade kunskaper i hur man jobbar strategiskt med Facebook. Välkommen till Stockholm 31 januari, Mölndal 7 februari, Västerås 26 mars eller Palma 28 mars.
Fler kurstillfällen >>>

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

Kurstips

» Marknadsföring i sociala medier i Göteborg 24 januari
» Marketing Automation i Stockholm 24 januari
» Marknadsföring i sociala medier i Stockholm 29 januari
» Facebook för företag 1 i Stockholm 31 januari
» LinkedIn för företag i Lund 6 februari
» Facebook för företag 1 i Mölndal 7 februari
» LinkedIn för företag i Jakobsberg 13 februari
» Instagram för företag i Stockholm 21 februari
» Instagram för företag i Helsingborg 5 mars
» Marknadsföring i sociala medier i Uppsala 6 mars

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

Säljer, installerar & servar det mesta inom Kommunikationsradio, Data & hemelektronik