Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Cesped-Artificial-Mallorca, baserad i Marratxí i Balearic Islands. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng* på 45, vilket är 10 % sämre än medianen.
Publicera oftare! Cesped-Artificial-Mallorca publicerar ett inlägg igenomsnitt 1,5 gånger i veckan. Det är tyvärr lite lågt. Man bör ligga på minst 2-3 inlägg per vecka för att upprätthålla algoritmens respekt för en. Det finns sätt att åstadkomma detta trots att man har annat att göra.
Skapa inlägg som engagerar mer! Tyvärr verkar inläggen inte nå hela vägen fram, för att skapa en reaktion hos följarna. Interaktionen med inläggen är Facebookalgoritmens största värdemätare på om inlägget ska nå många eller få av följarna.
Om en följare inte någon gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man ca 1 % av dem, om man inte har koll på vilka strängar man ska spela på.
Cesped-Artificial-Mallorca behöver alltså få sina 1 732 följare att gilla, kommentera och dela inläggen i högre utsträckning. Och framför allt få dem att sprida budskapet och agera på det sätt verksamheten önskar. Man vill helt enkelt precis som alla andra, öka konverteringen! Sedan om konvertering för verksamheten är att sälja t-shirts, informera kommuninvånare, öka kundinströmningen till frisörsalongen, biltvätten, e-handeln eller skapa kö utanför redovisningsbyrån spelar konstigt nog ingen som helst roll! Når man ut med sitt budskap, förbi Facebooks "elaka" algoritm och till precis rätt målgrupp med rätt presenterat budskap så ger det resultat! Det är inte raketforskning men man måste idag verkligen känna till knepen.
» Facebook for businesses i Unknown 22 januari
» Marknadsföring i sociala medier i Göteborg 28 januari
» Facebook för företag (bas-/medelnivå) i Malmö 30 januari
» Facebook för företag (bas-/medelnivå) i Stockholm 4 februari
» Facebook for businesses i Unknown 5 februari
» Marknadsföring i sociala medier i Malmö 6 februari
» Facebook for businesses i Unknown 12 februari
» Instagram för företag i Stockholm 20 februari
» Facebook för företag (bas-/medelnivå) i Göteborg 27 februari
» Facebook for businesses i Unknown 4 mars
Vi på Nischad Utbildning har utbildat och stöttat 2 300+ verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.
Vi är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 3 miljon verksamheter i de sociala medierna.
Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.
NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:
Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.