45

Facebook-analys av

Arbetarbladet

Nischad Utbildning har analyserat de senaste 3 månadernas Facebook-aktiviteter från Arbetarbladet, baserad i Gävle i Gävleborg. Under den här tiden har de uppnått en NU-poäng*45, vilket är 10 % sämre än medianen.

Veckans tips

Bra publiceringsfrekvens. Arbetarbladet publicerar ett inlägg igenomsnitt 55,8 gånger i veckan. Det är alldeles utmärkt! Men man bör ställa sig frågan om man verkligen hinner skapa kvalitetsinlägg med såpass hög publiceringsfrekvens. Ibland kan det vara nyttigt att ägna mer tid åt inläggen, och publicera mer sällan.

Tråkiga inlägg. Tyvärr publicerar Arbetarbladet för oengagerande inlägg. De 12 982 följarna gillar, kommenterar eller delar inte inläggen tillräckligt mycket. Och om en följare inte nån gång ibland visar att de uppskattar inläggen, så kommer de att se färre och färre av dem i sitt nyhetsflöde. Så sträng är algoritmen. Många tror att om de har 2 000 följare, så når deras inlägg 2 000 personer. Tvärtom når man kanske 0,5-1 % av dem om man inte har koll på vilka strängar man ska spela.

Det hade inte skadat med en praktiskt, hands-on kurs med Nischad Utbildning för Arbetarbladet. Vi har kurser för alla stora sociala medier.

Din NU-poängs beståndsdelar

Engagemang
4
Följarskara
62
Frekvens
100
Följare
13,0K
Interaktioner
27,5K
Interaktioner per inlägg
24,2
Interaktioner per följare
2,1
Inlägg per vecka
55,8

Vinnarinlägg

Arbetarbladet

[+] Andreas Neuman från Hofors var den enda som gjorde något för att stoppa de killar som omringade en mamma med dotter på Stockholms centralstation.

Hoforsbon Andreas stoppade trakasserier på tågstationen: "Det hade kunnat sluta illa"

Sex killar omringade en mamma och dotter i 15-årsåldern. Ett par killar slog på tjejens rumpa med en tom petflaska och en hoprullad tidning. Andreas...

539 interaktionspoäng på 12 982 följare
Arbetarbladet

WOW, HOFORS! 1,4 MILJONER!

"Med kärlek från Hofors" slog förra årets rekord – har samlat in över 1,4 miljoner kronor

Förra året samlade "Med kärlek från Hofors" in hela 1,2 miljoner kronor till Musikhjälpen. När årets programledare tackade för sig vid 20-tiden hade...

381 interaktionspoäng på 12 982 följare
Kurstipset: Facebook för företag 2
Ger en fördjupad förståelse med målet att öka er konvertering och bygga varumärke. Välkommen till Stockholm 16 maj, Malmö 17 maj eller Göteborg 25 maj.
Fler kurstillfällen >>>

Förlorarinlägg

Arbetarbladet

[+] Vad tycker du om att butiken stänger?

Efter 46 år – nu stänger anrika butiken på Drottninggatan i Gävle: "Känns lite vemodigt"

Drottninggatan blir en anrik butik fattigare när Väskshopen stänger vid halvårsskiftet efter 46 år. – Det känns lite vemodigt men ska samtidigt bli...

0 interaktionspoäng på 12 982 följare
Arbetarbladet

[+] Hungrig? Lunchkollen har provätit. Kolla vad ESA i Sandviken erbjuder:

Lunchkollen: ESA i Sandviken lyckas överraska i det lilla – trots slitet lunchkoncept

Lunchbuffé med sushi och asiatisk mat är ett välbeprövat koncept. På kreativitetsskalan ligger det snäppet över pizzeria. Det är något man förväntar sig...

0 interaktionspoäng på 12 982 följare

Interaktioner per inlägg

Andra intressanta kanaler

Prenumerera på denna analys

Prenumerera

"Kunskap som ökar intäkterna är en god investering"

Vi på Nischad Utbildning är ständigt nyfikna på vad som går hem hos världens sociala medier-användare, och hur man bättre genererar konkret försäljning. Vi analyserar därför löpande fler än 1 miljon verksamheter i de sociala medierna.

Använd sökfunktionen uppe till höger på sidan för att hitta en analys av din eller konkurrentens verksamhet. Eller varför inte söka på ort, län eller bransch.

Vi har utbildat och hjälpt över 1000 verksamheter att få ökad lönsamhet med sina sociala kanaler - alltifrån stora koncerner till små egenföretagare. Ta en titt på vårt kursutbud och boka dig en kursplats redan idag.

Se vårt kursutbud

Vad är NU-poäng?

NU-poängen (Nischad Utbildning) är ett kvalitetsvärde som Nischad Utbildning har utformat. Det är ett värde mellan 0 och 100 som baseras på de senaste 3 månadernas aktiviteter i de sociala medierna. NU-poängen bygger på följande:

  • Engagemang. Ett mått på hur stor andel av de svenska följarna som regelbundet engagerat sig i inläggen genom att gilla, kommentera eller dela. En kommentar betyder mer än en gilla, en delning mer än en kommentar.
  • Följarskara. Hur många du har en potential att nå ut till. Ett stort engagemang i all ära, men utan en viss publik skapas ingen effekt.
  • Frekvens. Hur ofta du kommunicerar. De sociala nätverkens filter vill leverera en strid ström av intressant innehåll till sina användare. Ett viss flit i ditt publicerande är till din fördel.

Ett vanligt företag/organisation bör ligga kring 50 NU-poäng eller högre. Ett värde långt under 50 visar på en problematik som behöver åtgärdas. De flesta parametrar i NU-poängen baseras på ditt och andra verksamheters medianvärden och inte medelvärden. Enstaka toppar eller bottennapp påverkar därför inte resultatet. Det är genomgående hög "vardagskvalitet" som premieras.

Tipsa oss gärna om nyheter: SMS:a/MMS:a till 72072, inled med abtips (mellanslag) före din text och/eller bild. Du kan också ringa 026-15 93 02.