» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 165 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Adobe rapporterar rekordintäkter men svag vägledning för Q2 2024

Adobes aktie såldes av på fredagen efter att mjukvarujätten rapporterat rekordintäkter men en svag vägledning för andra kvartalet 2024. Aktien har nu sjunkit med cirka 20% sedan 1 februari. Adobe har alltid varit en AI-spelare och företagets flaggskeppsprodukt, Creative Cloud, har en svit av applikationer och verktyg för att hjälpa skapare att designa, redigera och interagera med olika former av media. Den 21 mars presenterade Adobe Firefly, ett generativt AI-verktyg för Creative Cloud, Document Cloud, Experience Cloud och Adobe Express arbetsflöden. Trots detta har Adobes tillväxt saktat ner på senare år och företaget behövde en ny katalysator för att väcka investeringsintresse. På inkomstsamtalen klargjorde Adobe att det är fokuserat på att förvärva så många användare som möjligt. Adobe var en av pionjärerna för affärsmodellen programvara som tjänst (SaaS) och håller fast vid sina rötter i hur det närmar sig AI. Trots detta står Adobe inför utmaningen att tjäna pengar på AI. Eftersom Adobe är ett prenumerationsföretag måste det stödja ökade kapitalutgifter genom att växa sin kundbas och intäkter per användare. Adobe har precis meddelat ett nytt aktieåterköpsprogram på 25 miljarder dollar under de närmaste fyra åren. Trots att sälja av är Adobe inte en billig aktie. Marknaden underskattar dess tillväxtpotential. Adobe är värt att lägga till på en bevakningslista eller till och med öppna en startposition i. Men om Adobe genomgår en långvarig säljning kommer värderingen att se för billig ut för att ignoreras.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 17 mars
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare