» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 140 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

EMarketer är en ledande forsknings- och analysfirma inom digital marknadsföring, medier och handel. De erbjuder insikter och data om trender, användarbeteende och marknadstillväxt inom den digitala världen. EMarketer hjälper företag att förstå hur teknik och digitala strategier påverkar deras affärer och hur de kan anpassa sig för att vara konkurrenskraftiga. Företaget publicerar regelbundet rapporter, artiklar och infografik om aktuella ämnen och trender inom digital marknadsföring. EMarketer är en värdefull resurs för marknadsförare, företagsledare och beslutsfattare som vill hålla sig uppdaterade om den digitala marknadsplatsen.

Senaste nytt kring EMarketer

Meta Platforms rapporterar stark tillväxt, aktien stiger 20%

Meta Platforms, tidigare Facebook, rapporterade en ökning av kvartalsintäkterna med 25% till 40,1 miljarder dollar, vilket överträffade konsensusförväntningarna. Aktien steg med 20% dagen efter rapporten. Företaget minskade sina kostnader och utgifter med 8% under kvartalet, vilket gjorde det möjligt att tredubbla sina justerade vinster till 5,33 dollar per aktie. Meta fick draghjälp av att digitala annonsutgifter ökade med 10,7% till 627 miljarder dollar under 2023. Företagets intäkter för 2023 indikerar att det kontrollerade 21,5% av det digitala annonsutrymmet förra året, en förbättring jämfört med 20,5% 2022. Meta förväntar sig nästan 36 miljarder dollar i intäkter under det nuvarande kvartalet, vilket skulle vara en ökning med 25% jämfört med motsvarande period föregående år.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 11 februari
2 400+ svenska företag och offentliga verksamheter har gått vår kurs "AI på jobbet".

Disney använder AI för att anpassa reklam

Disney planerar att revolutionera reklambranschen med sitt innovativa användning av artificiell intelligens (AI) för att skräddarsy reklamfilmer som passar humöret i specifika scener i filmer och TV-serier. Detta banbrytande verktyg, känt som ´Disney´s Magic Words´, kommer att introducera en ny era av kontextuell annonsering för Disney+ och Hulu streamingtjänster. Sex globala reklamföretag, inklusive Omnicom, Dentsu, GroupM, Horizon Media, IPG Mediabrands och Publicis Media, är en del av den initiala beta-testningen av denna banbrytande produkt.

Direktlänk Dela Facts Chronicle fördjupade 9 februari

Nvidia och Amazon kan se stora vinster för aktieägare fram till 2024

Datacenter, där företag förvarar IT-infrastruktur, har blivit populära under det senaste decenniet, särskilt molndatacenter. Få företag har dragit mer nytta av detta än Nvidia och Amazon. Nvidias chips har blivit viktiga i datacenter för arbetsbelastningar som AI, medan Amazon är den största leverantören av molninfrastruktur och plattformstjänster. Nvidias aktie har ökat med 12 800% under det senaste decenniet och Amazon med 630%. Vissa Wall Street-analytiker ser stora vinster för aktieägare 2024. Hans Mosesmann på Rosenblatt har ett 12-månaders prisprognos på Nvidia på $1 100 per aktie, vilket innebär en uppsida på 111% från dagens pris. På samma sätt har Scott Devitt på Wedbush Securities ett 12-månaders prisprognos på Amazon på $210 per aktie, vilket innebär en uppsida på 41%.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 13 januari

Meta Platforms och Mastercard utnyttjar AI för att öka vinster

Företag som Meta Platforms och Mastercard utnyttjar kraften i artificiell intelligens (AI) för att förbättra sina tjänster och öka sina vinster. Meta Platforms, som äger sociala medier som Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger, använder AI för att förbättra sina annonser och förutse en annons prestanda. Företaget har över 3 miljarder dagliga aktiva användare och genererade en intäkt på 32 miljarder dollar och 7,8 miljarder dollar i nettovinster i andra kvartalet. Mastercard använder AI för att förbättra sina betalningssystem och bekämpa bedrägerier. Företaget behandlade 2,3 biljoner dollar i betalningsvolym under andra kvartalet och tjänade 2,8 miljarder dollar i nettovinster. Mastercards AI-drivna cybersäkerhetsverktyg har redan förhindrat mer än 35 miljarder dollar i bedrägeriförluster.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 25 oktober

Flertalet företag genomför aktiesplit, Nvidia och Alphabet förväntas ha betydande uppsida

Investorers entusiasm brukar öka när företag genomför en aktiesplit, vilket ofta är en indikator på en framgångsrik verksamhet. Några av de mest framstående aktiesplitarna de senaste åren inkluderar Apple, Amazon, Alphabet, Churchill Downs, Dexcom, Monster Beverage, Nvidia, Palo Alto Networks, Shopify och Tesla. Två tillväxtaktier där Wall Street ser betydande uppsida är Nvidia och Alphabet. Nvidia har sett sitt aktiepris skjuta i höjden i år på grund av ökad entusiasm kring artificiell intelligens (AI), och Alphabet har sett en 49% ökning av aktiepriset hittills i år, drivet av samma AI-vindar som Nvidia.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 31 augusti

Amazon och Alphabet kan nå en värdering på $3 biljoner till 2030

Apple blev nyligen det första företaget värderat till $3 biljoner, men Amazon och Alphabet kan också uppnå denna milstolpe till 2030. Amazon har rapporterat uppmuntrande resultat trots flera kvartal med hög inflation och försiktiga konsumenter. Bolaget är väl positionerat att bibehålla sin tillväxttakt, med stora förväntningar på e-handel, digital annonsering och molnberäkning. Alphabet å andra sidan har lidit under en minskning av annonseringsutgifterna på grund av ekonomisk osäkerhet, men företaget har potential att accelerera försäljningstillväxten när annonseringsutgifterna normaliseras. Dess tillväxtutsikter är kopplade till digital annonsering och molnberäkning.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 19 augusti

Användningen av generativ AI växer snabbare än smartphones och surfplattor

Generativa artificiella intelligens (AI) verktyg som ChatGPT ökar snabbt i användning, snabbare än smartphones och surfplattor gjorde efter deras lansering, enligt ny forskning från Emarketer. Emarketer rapporterar att generativ AI kommer att nå 77,8 miljoner användare två år efter ChatGPT:s lansering i november 2022. Detta är mer än dubbelt så mycket som antalet som adopterade surfplattor och smartphones under en liknande period. Den snabba ökningen drivs av den låga inträdesbarriären. Till skillnad från smartphones och surfplattor kräver generativ AI inte att man köper ny hårdvara. Användare kan få tillgång till ChatGPT och liknande verktyg på de enheter de redan äger. Emarketer förväntar sig att tillväxttakten kommer att sakta ner efter den initiala toppen. Generativ AI kommer dock att fortsätta användas, särskilt bland millennials och generation Z.

Direktlänk Dela Search Engine Journal fördjupade 14 augusti

AI-boom kan driva S&P 500 och tillväxtaktier som Alphabet och Zoom

S&P 500 återhämtade sig med 15,9% under första halvåret 2023 efter en svag prestation föregående år. Wall Street-strateger tror att AI-boomen kommer att hålla den trenden levande. Goldman Sachs-analytiker Ryan Hammond tror att S&P 500 är undervärderad eftersom marknaden ännu inte fullt ut uppskattat den positiva effekten AI kommer att ha på ekonomin. Capital Economics-analytiker Thomas Mathews tror att entusiasmen för AI kan skicka S&P 500 till 6 500 fram till 2025, vilket innebär en ökning med 47% från nuvarande nivå. Två tillväxtaktier som kan hjälpa investerare att dra nytta av AI-boomen är Alphabet och Zoom Video Communications.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 11 juli

Gannett stämmer Google för monopol över digital annonsmarknad

Gannett, den största tidningsutgivaren i USA, stämmer Google och anklagar teknikjätten för att ha monopol över den digitala annonsmarknaden. Gannett, som ger ut USA Today och över 200 lokala publikationer, lämnade in stämningsansökan i en federal domstol i New York på tisdagen och söker ospecificerade skadestånd. Gannett hävdar att Google och dess moderbolag Alphabet kontrollerar hur förläggare köper och säljer annonser online. Google kontrollerar cirka en fjärdedel av den amerikanska digitala annonsmarknaden, med Meta, Amazon och TikTok som kombinerar ytterligare en tredjedel, enligt eMarketer.

Direktlänk Dela CNN fördjupade 20 juni

Begränsningar i prognoser för global digital annonsering: Ignorerade tillväxtmarknader

Trots en förväntad global tillväxt på 8,4% för digital annonsering 2023 kan sådana prognoser ha vissa begränsningar, eftersom de ofta fokuserar på västerländska marknader och ignorerar eller underrapporterar viktig data från stora tillväxtmarknader som Kina, Indien och Ryssland. Adriaan Brits, VD för Sitetrail.com, betonar att det är nödvändigt att inkludera omfattande data från dessa nyckelmarknader för att inte äventyra strategisk integritet och förstå den verkliga omfattningen och potentialen för global annonsering. Brits föreslår att skifta fokus från en homogen global perspektiv till en mer nyanserad, region-specifik analys för att uppskatta regionala styrkor och luckor samt utveckla mer effektiva marknadsföringsstrategier.

Direktlänk Dela Newstrail fördjupade 18 juni

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare