» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 142 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Statista är en tysk webbportal för statistik och marknadsundersökningar som grundades 2007. Den erbjuder tillgång till över en miljon statistik, grafer och infografik från över 18 000 källor. Statista samlar in och analyserar data från olika industrier, länder och demografiska grupper. Informationen är användbar för företag, forskare, journalister och studenter som behöver kvantitativa data för att fatta beslut, skapa rapporter eller förstå marknadstrender. Statista tillhandahåller även prognoser, marknadsanalyser och konsumentundersökningar. Användare kan hitta information om allt från ekonomi och politik till sport och kultur.

Senaste nytt kring Statista

Medieindustrin bör omfamna AI, menar Twyns VD

Tim Levy, VD för digitala tvilling-skaparen Twyn, menar att medieindustrin bör omfamna AI. Han påpekar att AI kan användas för att skapa nytt innehåll, men att dess integration i medie- och underhållningsbranschen släpar efter på grund av skepsis. Kritiker pekar på de skadliga effekterna som AI kan ha på branschen, till exempel att det kan ta jobb från skådespelare och produktionsteam och skapa oönskade deepfakes. Levy föreslår att AI kan användas som ett samarbetsverktyg för att förbättra människoskapat innehåll snarare än att ersätta det.

Direktlänk Dela Broadcast fördjupade 19 februari
2 400+ svenska företag och offentliga verksamheter har gått vår kurs "AI på jobbet".

Fyra företag att bevaka i den växande AI-marknaden

Fyra företag identifieras som potentiella vinnare i den snabbt växande AI-marknaden: Palantir, UiPath, Evolv Technologies och Amazon. Palantirs AI-plattform används av både försvars- och privatsektorn för datahantering och beslutsfattande. Företaget har en stark inkomstkälla från försvarsintäkter och växer även på den kommersiella marknaden. UiPath är ledande inom robotprocessautomation (RPA), vilket automatiserar icke-värdeskapande uppgifter. Evolv Technologies erbjuder AI-drivna säkerhetsdetektorer som är effektivare än traditionella metaldetektorer. Slutligen är Amazon, förutom sin online-marknadsplats, också en stor aktör inom AI tack vare sin ledande molntjänst AWS.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 11 februari

Apple förvärvar flest AI-startups 2023

Enligt en rapport från Statista har Apple förvärvat flest AI-startups under 2023, trots att företaget nyligen inte gjort mycket med AI. Detta kan tyda på att Apple försöker finslipa sina egna AI-verktyg innan de släpps. Google, Meta, Microsoft och Amazon har alla aktivt utvecklat AI-verktyg och implementerat AI i sina arbetsmiljöer, men ingen av dem kom i närheten av antalet startups som Apple förvärvade. Apple förväntas använda dessa startups för att introducera AI-drivna funktioner i sina produkter och tjänster.

Direktlänk Dela Android Headlines fördjupade 10 februari

JPMorgan pekar ut Amazon och Alphabet som toppval 2024

S&P 500 steg med 24% förra året, drivet av starkare än väntad ekonomisk expansion och entusiasm kring artificiell intelligens. En analytiker på JPMorgan Chase tror att dessa faktorer kommer att driva vissa aktier högre i år. Investerare kommer troligen att fokusera på solid tillväxt, bevisad lönsamhet och rimliga värderingar, givet risken för recession. JPMorgan valde Amazon och Alphabet som toppval för 2024. Investeringsbanken står bakom dessa rekommendationer. Den hade nästan $40 miljarder investerade mellan Amazon och Alphabet i september, vilket representerar 4,4% av dess portfölj.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 1 februari

Användning av generativ AI ökar bland företag, men utmaningar kvarstår

Statista rapporterade 2023 att minst 30% av företagen i flera sektorer använde generativ AI och att minst 15% av tre andra branscher sade att de hade antagit GenAI. Bland de som sade att de använde GenAI fanns 37% av de tillfrågade marknadsförings- och reklamföretagen, 35% av teknikföretagen, 30% av konsultföretagen, 19% av utbildningsinstitutionerna, 16% av revisionsbyråerna och 15% av hälsoorganisationerna. Nu när vi är inne på det nya året förväntas företagens antagandegrad stiga 2024, även om de flesta företag är i utforskande stadier och ännu inte har bestämt sin strategiska riktning med GenAI. GenAI erbjuder ett sätt att automatiskt generera text, bilder eller annan media baserat på mönster och strukturer som AI är tränad på. Det kan sedan generera data som har liknande egenskaper. Du ser det på din smarta telefon när du oombedd ser ´album´ av fotografier från ditt fotobibliotek som automatiskt samlas för att du ska minnas minnen eller årstider. Du upplever GenAI på auto-samtal när du interagerar med lingvistiskt tränade robotar som försöker svara på dina frågor. Dessa GenAI-renderingar har fått blandade recensioner från deltagarna. För CIO:erna som nu blir ombedda av sina styrelser och VD:ar att implementera GenAI är reaktionen blandad också.

Direktlänk Dela InformationWeek fördjupade 1 februari

Intresset för metaversum minskar när AI-teknik blir mer mainstream

Intresset för metaversum har minskat med över 90 procent sedan Facebook bytte namn till Meta i oktober 2021, enligt Google Trends-data. Samtidigt har intresset för artificiell intelligens (AI) ökat, särskilt efter lanseringen av den textbaserade AI-plattformen ChatGPT. Trots att marknadsvärdet för metaversum har ökat från 56,7 miljarder dollar förra året till 74,4 miljarder dollar idag, är det fortfarande långt ifrån de 298 miljarder dollar som förväntas genereras av AI-drivna produkter i år. Till 2030 förväntas AI-marknaden generera över 1,8 biljoner dollar, mer än tre gånger det förväntade marknadsvärdet för metaversum.

Direktlänk Dela The East African fördjupade 27 januari

AI-framsteg driver tillväxt för Amazon och Alphabet

Efter en nedgång på 35% 2022, återhämtade sig Nasdaq Composite och ökade med 43% under 2023. Enligt ekonomisk historia kommer denna trend troligen att fortsätta under 2024. Detta beror delvis på framsteg inom artificiell intelligens (AI). Två företag som har integrerat AI i sina verksamheter och därmed står väl positionerade för att dra nytta av denna trend är Amazon och Alphabet. Amazon har använt AI för att förbättra sin produktrekommendation, säkerställa mer exakta produktrecensioner och hjälpa tredjepartssäljare att skapa mer effektiva produktbeskrivningar. Alphabet har använt AI för att förbättra noggrannheten i sina sökalgoritmer och för att förbättra sin digitala annonsering.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 15 januari

För att mänskliggöra AI-genererad text kan man införliva personliga erfarenheter, justera språket, träna ett AI-system att efterlikna ens egen stil och redigera AI-genererat innehåll för stil och konsekvens. Genom att använda levande bilder, verkliga framgångshistorier och anpassa AI för att återspegla ens unika röst kan man behålla varumärkets eller författarens distinkta röst. Redigering och faktakontroll är också viktiga steg för att säkerställa innehållets kvalitet och relevans. Slutligen kan AI-innehållsdetekteringsverktyg användas för att bedöma om innehållet verkar vara AI-genererat.

Dataconomy Media fördjupade 15 januari

E-cyklar med smarta funktioner presenteras på CES 2024

Tillverkare av elektriska cyklar på CES 2024 visade upp smarta funktioner som ChatGPT för att möta trenden med människor som vill njuta av en bris i ansiktet utan svett på pannan. Cirka 44 miljoner ´e-cyklar´ såldes globalt förra året, och det antalet förväntas överstiga 77 miljoner år 2030, enligt marknadsbevakaren Statista. Försäljningen av e-cyklar ökar snabbare än försäljningen av elbilar. Kina-baserade Urtopia introducerade en e-cykel med inbyggda ChatGPT chatbot-funktioner. Även scooter-tillverkaren Okai från Kina började tillverka e-cyklar efter att ha sett trenden öka i Europa när städerna började öppna igen efter Covid-19-nedstängningarna.

Direktlänk Dela The Hans India fördjupade 13 januari

Topp 10 AI-startups att hålla ett öga på 2024

Artificiell intelligens (AI) har framstått som en drivkraft bakom innovation, och revolutionerar hur industrier fungerar. AI-startups spelar en central roll i omvandlingen av olika sektorer. AI-industrin förväntas nå 126 miljarder dollar 2025. Denna artikel utforskar de tio bästa AI-startups som förväntas ha stor inverkan 2024. Dessa inkluderar Abnormal Security, Anthropic, Dataiku, DNSFilter, MindsDB, Observe.ai, OpenAI, Perplexity AI, Spot AI och Writesonic.

Direktlänk Dela Wire19 fördjupade 8 januari

Ökning av indiska studenter anmälda till GenAI-kurser, rapporterar Coursera

Indier registrerade sig för GenAI-innehåll var tredje minut under 2023, enligt en rapport från online-lärplattformen Coursera. Intresset för GenAI-innehåll ökade bland de 2,22 crore indiska användarna av plattformen, med sökningar som fyrdubblades jämfört med föregående år. ´Generative AI for Everyone´-kursen av AI-pionjären Andrew Ng blev den snabbast växande kursen detta år inom bara 6 veckor efter lanseringen. Kursen har det näst högsta antalet indiska studenter. Andra populära kurser erbjudna av plattformen inkluderar kurser av Google Cloud, AWS och Vanderbilt University. Enligt data från Statista kommer storskalig användning av generativ AI att nästan fördubblas från 23 procent 2022 till 46 procent 2025.

Direktlänk Dela Republic World fördjupade 26 december

Återkomsten av aktiesplit: Amazon kan vara det mest intressanta tillfället

Aktiesplit har åter blivit populärt de senaste åren, efter en lång period av betydande aktiekursökningar. Företag som Nvidia, Amazon, Shopify, Alphabet och Tesla har alla genomfört aktiesplit under 2021 och 2022. Dessa aktier har inte bara överträffat den bredare marknaden 2023, utan också överträffat de stora marknadsindexen med flera gånger under det senaste decenniet. Amazon kan vara det mest intressanta tillfället just nu, med aktien som handlas till mindre än $175 per aktie och har ökat med mer än 1 000% under decenniet fram till dess aktiesplit förra året.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 25 december

Aktiesplits ökar i popularitet och Amazon kan vara en attraktiv möjlighet

Aktiesplits har blivit allt vanligare under de senaste åren, efter långa perioder av betydande ökningar av aktiekurserna. Bolag som Nvidia, Amazon, Shopify, Alphabet och Tesla har alla genomfört aktiesplits under 2021 och 2022, och har överträffat de större marknadsindexen flerfaldigt under det senaste decenniet. Amazon framhävs som en särskilt attraktiv möjlighet, med en aktiekurs under $175 per aktie och en ökning på över 1 000% under det senaste decenniet. Amazon har också en ökande mängd möjligheter inom e-handel, molnberäkning och digital annonsering som kan driva aktiekursen högre framöver.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 25 december

Wix.com växer trots höga räntor och förbättrar sina marginaler

Med stigande räntor har det blivit allt svårare för teknikföretag att växa med modellen tillväxt till varje pris. Wix.com Ltd. är ett företag som snabbt har anpassat sig till den nuvarande ekonomiska miljön och vunnit betydande marknadsandelar. Wix är en ledande global molnbaserad webbutvecklingsplattform. Företaget har visat påtaglig brådska att vända sitt kostnadsprofil och minska utgifterna. Wix fokuserar på kostnadseffektivitet inom tre områden för att förbättra sina marginaler: lansering och antagande av Wix Payments, molninfrastruktur och webbhotell kostnadsfördelar samt minskning av kundvårdskostnader.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 22 december

Överväganden kring AI-adoption inom företag: Dataintegritet, framtidens arbete och regleringar

Företagsledare överväger AI-adoption inom sina organisationer, med fokus på dataintegritet och säkerhet, framtida arbetsförhållanden och statliga regleringar. Lanseringen av ChatGPT har lett till ett ökat intresse för utvecklingen av artificiell intelligens (AI). Genom att introducera detta verktyg på marknaden, tillsammans med tillväxten av Large Language Model (LLM)-lösningar, har företag fått en ny modell för hur de kan utveckla sina dagliga verksamhetsprocesser. Trots detta, medan företagsledare och globala organisationer ivrigt försöker påskynda AI-adoptionen, förblir oro kring dataskydd, integritet och regleringskrav högst på deras agenda.

Direktlänk Dela RTInsights fördjupade 20 december

AI:s omvälvande investeringsrevolution leds av banbrytare

AI omformar landskapet för högavkastande investeringar 2023, med företag som OpenAI och Anthropic i spetsen för denna revolution. Statista förutspår en betydande expansion på AI-marknaden, med en förväntad tillväxt till 241,80 miljarder dollar 2023. Marknaden förväntas öka till 738,8 miljarder dollar 2030, med en robust årlig tillväxttakt (CAGR) på 17,30% från 2023 till 2030. AI-giganten Nvidia har haft en fantastisk 226% ökning av aktiekursen hittills i år, vilket bekräftar dess robusta värdering. Microsoft, en jätte inom teknikvärlden, håller en dominerande 80% andel i PC-programvarumarknaden. Alphabet Inc., kraftverket bakom Google, gör anmärkningsvärda framsteg inom teknikindustrin.

Direktlänk Dela InvestorPlace Media fördjupade 8 december

AI och dess inverkan på gigekonomin

Det finns en växande oro för att AI kommer att ta över fler jobb. Gigekonomiarbetare befarar att deras roller kan ersättas av AI. De flesta organisationer försöker förbättra sin produktivitet och effektivitet med AI, men det är inte att förneka att AI kan utföra fler uppgifter än den nuvarande arbetskraften, särskilt när arbetet är manuellt och repetitivt. I underhållningsindustrin har författare och skådespelare protesterat mot film- och TV-studior för att använda AI i manusförfattning och liknande uppgifter. Gigekonomin och AI är två sammanhängande influenser på framtiden för arbete. Gigekonomin är en arbetsmarknad där människor arbetar på kortfristiga eller tillfälliga kontrakt, ofta genom onlineplattformar som kopplar ihop dem med kunder eller klienter. Enligt Statista förväntas den totala volymen av gigekonomin uppgå till 455 miljarder dollar 2023. AI kan göra det möjligt för gigekonomiarbetare att göra mer arbete på en viss tid, var de vill och när de vill. Många anställda kanske nu hellre skulle vara gigarbetare och arbeta på frilansbasis, eftersom de kan utnyttja AI för att slutföra uppgifter på kortare tidsramar. AI kan erbjuda gigarbetare flexibilitet och hjälpa dem att uppnå många uppgifter. Men företag kan också välja att använda AI internt, så de är mindre beroende av frilansande gigarbetare. Innovationer inom AI kommer inte att sakta ner och kommer att störa gigekonomin, men det betyder inte att det är över för gigarbetare. De behöver hitta ett sätt att använda tekniken till sin fördel, särskilt för att förbättra sina färdigheter.

Direktlänk Dela Tech Wire Asia fördjupade 1 december

Generativ AI förutspås ha stor inverkan på globala ekonomin och företagens verksamhet

Generativ AI kommer att påverka nästan alla branscher och lägga till värde till den globala ekonomin. Statista förutspår att den generativa AI-marknaden kommer att uppgå till 44,89 miljarder dollar 2023 och växa med en CAGR på 20,40 procent till totalt 207 miljarder dollar 2030. Branschledare ser att tekniken kommer att ge störst värde till företag på kort sikt. Generativ AI kommer att leda till en ny era av innovation och ekonomisk tillväxt. Företag kommer att implementera GenAI för att automatisera uppgifter, förbättra produktiviteten och skapa nya produkter och tjänster. Dessutom kommer det att förändra hur vi interagerar med datorer, med mer intuitiva och användarvänliga gränssnitt skapade med naturligt språk.

Direktlänk Dela DevPro Journal fördjupade 21 november

Statista rapporterar topp AI-textgenereringsverktyg globalt

En rapport från Statista listar de främsta AI-textgenereringsverktygen i världen baserat på deras uppskattade marknadsandel. Undersökningen baseras på svar från USA, Storbritannien och Tyskland. ChatGPT hamnade på första plats med en uppskattad marknadsandel på 19,7%. Jasper Chat och YouChat rankades som nummer två och tre med marknadsandelar på 13,4% respektive 12,3%. DeepL, Perplexity, Typehero, Writesonic, Neuroflash och Simplified kompletterade listan.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 20 november

S&P 500: bästa tidpunkten att köpa AI-aktier

S&P 500 har varit i rallyläge i år och har nu återgått till sin uppåtgående trend. Indexet steg nästan 6% under veckan som slutade den 3 november, vilket markerar dess bästa prestation för någon vecka hittills i år. Denna ökning har drivits av entusiasm kring potentialen för artificiell intelligens (AI). S&P 500 ligger nu bara 5% under sitt all-time high och många tror att det är redo att göra ett försök att nå rekordet. Två företag att hålla ögonen på är Apple och Amazon.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 10 november

Microsoft planerar att rulla ut en uppdatering med ChatGPT och Bing AI-drivna Copilot till Windows 10

Microsoft kommer att lansera en uppdatering som kommer att ta med ChatGPT och Bing AI-drivna Copilot till Windows 10-användare. Företaget har redan bekräftat att Windows 10 kommer att nå slutet på supportcykeln den 14 oktober 2025. Detta är ett stort tecken på att Windows 10 fortfarande är populärt bland användarna. Faktum är att data från Statista visar att Windows 10 är det mest populära Windows-skrivbords-OS och det står för en marknadsandel på cirka 72 procent (i augusti 2023).

Direktlänk Dela International Business Times fördjupade 10 november

VERSES Technologies Inc. och Cortical Labs samarbetar för att utveckla AI-teknik

Artificiell intelligens (AI) beräknas vara värt 1,8 biljoner dollar år 2030 enligt Statista, och företag som VERSES Technologies Inc. arbetar för att låsa upp ytterligare AI-potential genom att slå samman levande neuroner med kiselchips. VERSES AI Inc. har nyligen meddelat ett partnerskap med Cortical Labs, ett startup-företag som syftar till att revolutionera datorer genom att sammansmälta levande neuroner med kiselchips. Företagen kommer att utforska utvecklingen av nya algoritmer som utnyttjar Cortical Labs syntetiska biologiska intelligenssystem för att lösa verkliga problem.

Direktlänk Dela Benzinga fördjupade 7 november

Elon Musk avtäcker AI-chattboten Grok

Elon Musk har presenterat en AI-chattbot vid namn Grok, som fortfarande är under utveckling. Grok utvecklas av xAI, Musks nya AI-företag. Chattboten kommer att ha realtidsåtkomst till användarposter på sociala medieplattformar och planeras att rullas ut som en tjänst för X Premium+ prenumeranter. Grok kommer att konkurrera på en redan mättad marknad, där ChatGPT är den nuvarande ledaren. xAI hävdar att den nuvarande versionen av AI:n, Grok-1, har överträffat GPT-3.5 på flera punkter, men medger att den fortfarande ligger efter den mer avancerade GPT-4.

Direktlänk Dela Statista fördjupade 6 november

Googles Android: Från en liten mjukvarufirma till världens mest populära mobila operativsystem

Google köpte Android, ett litet mjukvaruföretag i Kalifornien, för att konkurrera med Apple och deras iPhone. Genom att göra Android till ett öppen källkodsprojekt, kunde alla företag använda och skapa enheter runt det, vilket resulterade i en global marknad för mobiltelefoner delad mellan Apple och Android-konkurrenter, som Samsung. Googles satsning på att öppna källkoden för Android har lönat sig; deras inköp på 50 miljoner dollar 2005 ledde till intäkter på 47,9 miljarder dollar i Play Store-appar 2022 enligt Statista. Android är nu världens mest populära mobila operativsystem med 3,3 miljarder användare globalt, cirka 41% av världsbefolkningen.

Direktlänk Dela CNET Networks fördjupade 5 november

Artificiell intelligens och maskininlärning transformerar betalningsindustrin

Tue To, chef för avancerade betalningar och fintech för Nordamerika på Edgar, Dunn & Company, diskuterar hur artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) påverkar betalningsindustrin. AI har förmågan att snabbt känna igen mönster, analysera stora och dynamiska datamängder och ge djupgående insikter, vilket är särskilt fördelaktigt för processer med hög volym, hög frekvens och en relativt strukturerad dataformat. Detta breddar möjligheterna för banker, fintech-företag, betalningstjänstleverantörer och andra aktörer inom finanssektorn. Enligt Statista förväntas den globala AI-marknaden växa enormt under de kommande sju åren, från 200 miljarder USD 2023 till 2 biljoner USD 2030. EDC har nyligen genomfört en branschomfattande undersökning som samlar synpunkter från över hundra högt uppsatta betalningsproffs globalt om de växande användningsområdena för AI och ML inom betalningar. 94% av respondenterna tror att AI och ML alltmer används för att förbättra bedrägeriupptäckt, följt av personaliserad kundservice (67%) och chatbot och virtuell assistent (65%).

Direktlänk Dela The Paypers fördjupade 3 november

VERSES AI Inc. lanserar intelligent programvaruplattform för utveckling av ´smartware´

Artificiell intelligens (AI) fortsätter att växa och förändra allt från läkemedelsupptäckt till utbildning och finans. Företag strävar nu mot Artificiell Allmän Intelligens (AGI), där AI kan utföra alla mänskliga kognitiva färdigheter bättre än den smartaste människan. VERSES AI Inc., ett företag specialiserat på nästa generation av artificiell intelligens, har lanserat sin intelligenta programvaruplattform, Genius™, för exklusiva privata betapartners. Genius™ är en molnbaserad plattform för utveckling av ´smartware´ - programvaruagenter som kan lära sig, resonera, anpassa sig och interagera i digitala och fysiska domäner.

Direktlänk Dela Benzinga fördjupade 27 oktober

AI-marknaden förväntas växa tjugo gånger fram till 2030

År 2023 har AI-marknaden vuxit snabbare än nästan alla andra sektorer och förväntas växa tjugo gånger fram till 2030, upp till nästan två biljoner amerikanska dollar. AI-trender inkluderar AI-chattbotar, naturlig språkbehandling, användning av AI i kundservice, internetåtkomst, API-åtkomst (GPT-3, GPT-3.5 Turbo och GPT-4), AI-toppning av mobila appar, AI-bildgeneratorer och integration av bildgenerering i AI-chattbotar. Bing Image Creator, som drivs av DALL·E 3, har identisk kvalitet och användningsområden som DALL·E 3. De största företagen inom AI inkluderar Apple, Microsoft, Saudi Aramco, Alphabet, Amazon och NVIDIA. NVIDIA är den ledande hårdvarutillverkaren för AI år 2023.

Direktlänk Dela PC Guide fördjupade 18 oktober

Fem tips för att integrera AI-lösningar i ditt företag

Det har blivit allt vanligare att företagsledare diskuterar sin AI-strategi. Enligt Statista förväntas intäkterna från den globala AI-programvarumarknaden nå 126 miljarder dollar år 2025. Gartner rapporterar att 37% av organisationerna har implementerat AI i någon form. Här är fem tips för att börja integrera AI-lösningar: 1. Förstå tekniken, inklusive maskininlärning, djupinlärning, naturlig språkbearbetning och datorseende. 2. Identifiera dina behov. 3. Utvärdera olika AI-företag. 4. Utvärdera framgångshistorier och användningsfall. 5. Börja smått.

Direktlänk Dela Entrepreneur Media fördjupade 12 oktober

Meta försöker locka generation Z med AI-chattrobotar

Meta försöker attrahera fler kunder från generation Z med nya AI-chattrobotar. Dessa botar är baserade på föråldrade karaktärer som inte är lika relevanta för en publik från generation Z. En av dessa personligheter riktas mot generation Z är ´Bob the Robot´, en chattrobot baserad på karaktären Bender från ´Futurama´. Meta har även testat andra personligheter, som Alvin the Alien. Företagets fokus på yngre användare kommer när det sociala mediejätten försöker lämna sitt äldre varumärke bakom sig och odla en publik av unga vuxna.

Direktlänk Dela Yahoo News UK fördjupade 25 september

Meta försöker locka Generation Z med nya AI-chattrobotar men misslyckas med att förstå deras humor

Meta försöker locka fler kunder från Generation Z med nya AI-chattrobotar. Robotarna baseras på karaktärer som inte är lika relevanta för en Generation Z-publik. En av dessa chattrobotar är ´Bob Roboten´, baserad på karaktären Bender från ´Futurama´. Bob är tänkt att vara sarkastisk, fräck och något sardonisk, men en anställd noterade att han kan vara otrevlig och ´ointressant´. Meta missar dock vad Generation Z-humor är - ofta absurd, otroligt snabb, ´anti-humor´. Istället kanske Meta vill ta notis om den måttliga framgången med Snapchats AI-chattrobot, My AI. Generation Z är dock inte helt ombord med AI-robotar. Många unga användare undrar om robotarna samlar in känslig information, vilket speglar en växande oro från Generation Z att deras integritet inte skyddas online.

Direktlänk Dela Business Insider fördjupade 25 september

AI utmanar mänsklig kreativitet, enligt studie

En ny studie har utmanat den långvariga uppfattningen att kreativitet skiljer människor från maskininlärningsalgoritmer. Studien jämförde förmågorna hos AI och människor i kreativ divergent tänkande, med potentiella insikter om framtidens arbete inom kreativa domäner. Enligt World Economic Forum (WEF) är de viktigaste färdigheterna för arbetstagare 2023 de kognitiva färdigheterna inom analytiskt och kreativt tänkande. Enligt en undersökning från Statista 2023 har 37% av de tillfrågade amerikanska yrkesverksamma inom reklam eller marknadsföring använt AI för att hjälpa till med arbetsuppgifter.

Direktlänk Dela Psychology Today fördjupade 20 september

Juridik och AI: Den fjärde industriella revolutionen förändrar advokatbyråer

Vi är i den fjärde industriella revolutionen och juridiken är ingen främling. Med framväxten av ny teknik som artificiell intelligens (AI) börjar arbetssättet i advokatbyråer att förändras. AI:s integration i juridisk praxis är inte ny och har under de senaste åren gjort det möjligt att extrahera sammanfattningar av meningar och juridiska linjer. Sedan förra året har AI alltmer setts som en relevant punkt i leveransen av juridiska tjänster, varför många företag har börjat integrera denna teknik i sina digitala transformationsprojekt. Men alla företag är inte på samma nivå och varje företag har en annan nivå av digital mognad. Företag bör förstå sammanhanget och behoven innan de integrerar någon teknik, och använda dessa verktyg ansvarsfullt, etiskt och säkert.

Direktlänk Dela Nation World News fördjupade 16 september

AI-chattboten ChatGPT har fått uppmärksamhet för sin enorma vattenförbrukning, men problemet med vattenförbrukning i teknikindustrin är inte nytt. Microsoft och Google rapporterade en ökning av vattenförbrukningen med 34% respektive 21% under 2022 jämfört med 2021. Huvudorsaken är datacenter och det vatten som används för att hålla deras temperaturer under kontroll. En studie av Shaolei Ren, docent i elektro- och datateknik vid University of California, Riverside, uppskattar att ChatGPT använder motsvarande en 16-uns flaska vatten för varje 20-50 frågor någon ställer till den. Teknikföretag använder vatten som den billigaste metoden för att kyla sina servrar.

PC Magazine Middle East fördjupade 11 september

Hur AI förändrar sökmotorindustrin: Exemplet Google

Alla dynastier tar slut, vare sig det är faraonerna i Egypten, romarna i den antika världen eller Boston Celtics på 1960- och 80-talet. På samma sätt gäller det för företag, som antingen anpassar sig och blomstrar eller halkar efter. Amazon är ett bra exempel på det förstnämnda. Företag som Borders och Blockbuster misslyckades att hänga med i förändringarna och gick i konkurs. Googles sökmotor har haft en otrolig framgång som världens föredragna sökmotor, men förändring är på väg. Släppet av Microsoft-stödda generativa chatten ChatGPT förändrade mycket, särskilt inom investeringsvärlden. Det fick många att ifrågasätta om Alphabet skulle behålla sitt grepp om sökmarknaden. Google Sök är så integrerat i samhället att ´Googled´, ´Googles´, ´Googling´ och till och med ´Googleable´ är officiella ord som finns i Merriam-Webster-ordboken. Men ChatGPT är annorlunda. Det är inte bara en annan sökmotor; det är en bot som kan svara på frågor konversationellt och generera originalinnehåll. Detta är ett distinkt hot från de som Alphabet har avvärjt tidigare. Men AI öppnar också upp en mängd möjligheter för Alphabet. Google Sök genererade 162,5 miljarder dollar i försäljning 2022, eller 57% av totalen. Frågan om ChatGPT (eller något liknande) kommer att göra Google Sök föråldrat är komplex. Alphabet har spenderat miljarder de senaste åren på att investera i sina egna AI-lösningar. Släppet av ChatGPT gav det sparken det behövde för att börja rulla ut dem. Användare kan till exempel prova företagets generativa chatbot, Bard. Alphabet har släppt Google Lens, som är integrerat med Google Sök och låter användare söka från bilder. Så även om sättet vi söker kommer att förändras i nära framtid, ger Google Sök och dess rikedom av information Alphabet ett stort försprång på konkurrensen. När ChatGPT lanserades blev det oerhört populärt, men dess trafik har minskat konsekvent och betydligt sedan dess. ChatGPT är inte riktigt redo för primetime. Informationen uppdateras inte i realtid (den är faktiskt från 2021), och det är inte den silverkula som vissa gjorde det till. Microsoft gjorde en massiv investering för att föra ChatGPT-tekniken till Bing. Men det behöver fortfarande locka bort kunder som är djupt rotade i Google-produkter och sedan monetarisera dem. Kom ihåg, Google har inte varit superframgångsrikt under ett decennium av en slump. Det kommer att vara svårt att störta dem, även för Microsoft. Många människor var redo att ringa i Google´s dödsklocka när ChatGPT slog igenom. Men detta är alldeles för tidigt. Sättet vi söker förändras, och det är en risk för Alphabet. Men det kan också vara en möjlighet för företaget att leda förändringen och blomstra i många fler år.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 9 september

Djupinlärningsmarknaden förväntas växa med över 33,5% från 2022 till 2029

Djupinlärningsmarknaden värderas till cirka 37,15 miljarder USD 2021 och förväntas växa med en hälsosam tillväxttakt på mer än 33,5% under prognosperioden 2022-2029. Djupinlärning, en gren av maskininlärning, är en metod för att lära datorer att lära genom att göra. Marknaden expanderar på grund av faktorer som ökad penetration i stora dataanalyser, förbättring av djupinlärningsalgoritmer och ökande investeringar för utveckling av AI och ML. Statista rapporterar att datavolymen globalt ökade från 33 zettabyte 2018 till 79 zettabyte 2021 och förväntas nå 181 zettabyte 2025. Djupinlärningsmarknaden domineras av Nordamerika, medan Europa förväntas växa mest under prognosperioden.

Direktlänk Dela Benzinga fördjupade 6 september

Google Bards AI-chatbot avslöjar toppkryptoval för augusti: Chiliz, Gala Games och Watchvestor

Google Bards AI-chatbot har avslöjat sina toppkryptoval för augusti: Chiliz (CHZ), Gala Games (GALA) och Watchvestor (WVTR). Chiliz har fått erkännande för sin omvandlande inverkan på fan-engagemang inom sport- och underhållningsindustrin. Gala Games har fått uppmärksamhet för sitt engagemang för att stärka spelare och skapare inom spelindustrin. Watchvestor (WVTR) kommer att kapitalisera på lyxklockmarknaden, som enligt Statista kommer att generera 48 miljarder dollar i intäkter 2023, genom att bygga den första någonsin fraktionerade lyxklockmarknaden på blockkedjan.

Direktlänk Dela Euro Weekly News fördjupade 6 september

Deepfakes upptäckta på sociala medier i syfte att lura användare på pengar

En undersökning av NBC News har upptäckt deepfakes på flera sociala medieplattformar. NBC News hittade 50 deepfake-videor över sociala medier med kändisar och inflytelserika personer, med syftet att lura internetanvändare på deras pengar. Den främsta figuren som användes i dessa videor var Elon Musk, VD för X, men ett antal videor inkluderade också välkända mediefigurer som Tucker Carlson. Mestadels av deepfake-videorna hittades på Facebook. En talesperson från Facebook sa att de spårade deepfakes och det var emot deras policy. Men en talesperson från YouTube hävdade att innehållet inte bröt mot deras användarvillkor.

Direktlänk Dela The Jerusalem Post fördjupade 4 september

Risker och fördelar med AI och automatisering för små företag

Små företag försöker i allt högre grad införliva avancerad teknik som AI och automatisering i sina verksamheter, ofta utan att fullt ut förstå de underliggande riskerna. Trots att AI och automatisering erbjuder enorm potential, uttrycker omkring tre av fem individer skepsis eller osäkerhet om AI-teknik. En brådskande automatisering kan leda till begränsad skalbarhet, felaktiga och oprecisa resultat, brist på transparens och oförutsägbart beteende. Dessutom kan det uppstå utmaningar i anställdas acceptans av AI och automatisering, och det finns risker för oavsiktlig snedvridning. Företag bör balansera och använda automatisering klokt för att uppnå framgång.

Direktlänk Dela Cryptopolitan fördjupade 25 augusti

YouTube förväntar sig att mobilskapare och innehåll konsumerat från vardagsrum driver plattformens tillväxt i Indien

YouTube förväntar sig att mobilskapare och innehåll som konsumeras från vardagsrum kommer att driva tillväxten för plattformen i Indien. Uttalandet kommer efter att YouTube firat 15 år i Indien. YouTube har lagt till kreativa verktyg till sin korta videofunktion Shorts, vilket har lett till att hundratals Shorts och mobilskapare har anslutit sig till plattformen för första gången. Dessutom har YouTube Indien märkt en ökande acceptans av AI-genererat innehåll bland publiken. Enligt en rapport från Statista var Indien den största marknaden, sett till användare, för YouTube globalt, med 46,7 Cr-användare.

Direktlänk Dela Inc42 Media fördjupade 10 augusti

5G, AI och IoT: Triumviratet som revolutionerar tillverkningsindustrin

Nästa generations 5G-nätverk, Internet of Things (IoT) och artificiell intelligens (AI) är nyckelspelare som kommer att förändra tillverkningsindustrin. IoT har förbättrat produktionen för tillverkare under det senaste decenniet genom att stödja anslutna tillgångar, vilket är avgörande för smart tillverkning och anslutna logistiksystem. AI stöder IoT genom att analysera de enorma datamängder som genereras av anslutna enheter. Dessutom förväntas 5G-nätverk låsa upp ett värde på 740 miljarder dollar för tillverkningen fram till 2030. 5G kan modernisera fabriksdriften och stöder effektivitet genom att möjliggöra realtidsdataövervakning, analys och prediktivt underhåll som levereras av IoT.

Direktlänk Dela Forbes Media fördjupade 24 juli

Ökande användning av väderappar under pandemin

Matt Rickett från Austin, Texas, började använda väderappar mer frekvent under början av Covid-19-pandemin. Han upphörde med att använda sociala medier men fann sig fortfarande kontrollera sin telefon regelbundet. Han bestämde sig för att han föredrog Weather Underground och Forca och använde deras radarfunktioner för att spåra stormar och nederbörd. Jess Green från Liverpool, England, känner igen sig i detta beteende och har tre väderappar på sin smartphone. Hon har börjat få en widget på sin dator som frågar om hon vill veta om rekordtemperaturer. 50% av amerikanska smartphoneanvändare använder regelbundet väderappar.

Direktlänk Dela The Guardian fördjupade 17 juli

Facebook-åldersdemografi: Nyckelstatistik och insikter för marknadsföring

Att känna till åldersdemografin är en viktig faktor när man skapar en effektiv marknadsföringsstrategi, särskilt på Facebook. Facebook, som nu är en del av Meta Platforms, Inc., används mest av yngre generationer men har även användare i nästan alla åldrar. Den största användargruppen är mellan 25 och 34 år, medan den minsta är mellan 13 och 17 år. I USA utgör 23,8% av Facebook-användarna personer mellan 25 och 34 år. Globalt sett är 30% av Facebook-användarna mellan 25 och 34 år. Detta är värdefull information för att skapa effektiva marknadsföringskampanjer.

Direktlänk Dela EarthWeb fördjupade 8 juli

Pinterest förbereder sig för en framgångsrik högsäsong genom partnerskap med Amazon

Pinterest Inc. har inlett ett strategiskt partnerskap med Amazon.com Inc. för att förbättra företagets attribuerings- och skalningsutmaningar. Partnerskapet, som tillkännagavs i april, förväntas börja i oktober, lagom till julhandeln 2023. Genom att öppna upp för tredjepartsannonsering markerar Pinterest en betydande milstolpe. Samarbetet med Amazon Ads ligger i linje med Pinterests vision att erbjuda användarna en sömlös plattformsupplevelse som integrerar med Amazon-ekosystemet. Pinterest fokuserar på shoppable-innehåll, vilket redan ger lovande resultat. Företaget utforskar också nya format för att göra shopping på plattformen mer njutbar och engagerande.

Direktlänk Dela GuruFocus fördjupade 5 juli

DesignRush listar de bästa SEO-byråerna i juni

DesignRush, en B2B-marknadsplats som kopplar företag med byråer, har utsett de bästa SEO-byråerna som hjälper företag att bli upptäckta online och fånga webbanvändares uppmärksamhet. Enligt Statista står Google för 85,53% av den globala sökmarknaden för skrivbord, vilket gör det till den dominerande sökmotorn på marknaden. HubSpot delar att 97% av konsumenterna använder Google för att lära sig om en produkt eller ett varumärke, vilket tyder på att varumärken bör säkerställa synlighet och lämna ett gott första intryck online.

Direktlänk Dela Benzinga fördjupade 20 juni

Elon Musks ledarskap förvandlar Twitters ekonomiska framtid

Under de senaste åren har sociala medier blivit en integrerad del av vår vardag, och Twitter är en av de stora aktörerna. Under Elon Musks ledarskap har Twitter genomgått en betydande förändring, inte bara när det gäller användarengagemang utan också i att generera betydande intäkter. Enligt Statista förväntas Twitters intäkter öka från 6,1 miljarder dollar 2022 till hela 9,61 miljarder dollar 2026. Denna tillväxt kan tillskrivas Musks unika ledarstil och innovativa strategier. Twitters finansiella tillväxt stöds ytterligare av ökade annonseringsmöjligheter, och under Musks ledning ser Twitters ekonomiska framtidsutsikter mycket lovande ut.

Direktlänk Dela Shockya fördjupade 20 juni

Snapchat, lanserad 2011, har vuxit till en multimedia-app för snabbmeddelanden med över 350 miljoner dagliga aktiva användare och AR-funktioner. Marknadsförare har utnyttjat Snapchats framgång som en annons- och publikplattform. År 2022 var Snapchats årliga intäkter 4,6 miljarder dollar, 12% högre än 2021, men företaget arbetar med förlust. 99% av intäkterna kommer från annonsering. Snapchat+ är en prenumerationsbaserad betaltjänst som lanserades 2022 och har över 3 miljoner användare. Snapchats partnerskap med utvecklare och AR-skapare inkluderar intäktsdelning. Snapchat har nästan 400 miljoner dagliga aktiva användare i Q1 2023, med en marknadspenetration på 23% i Nordamerika och 16% i Europa. Över 50% av den globala publiken är kvinnor.

The Tech Report fördjupade 15 juni

Mobiloptimeringens inverkan på SEO och företag

Enligt de senaste uppgifterna från Statista har antalet globala mobilanvändare nått 7,33 miljarder år 2023, vilket innebär att 91,21% av världens befolkning äger en telefon idag. Det förväntas att deras antal kommer att öka till 7,49 miljarder år 2025. Mobiloptimering påverkar direkt företagens SEO-insatser. För att rankas högt på sökmotorernas resultatlistor (SERP) måste man investera kraftigt i mobil SEO. Mobiloptimering innebär att anpassa webbplatsens design och innehåll för alla skärmar, vilket ger besökare en bra användarupplevelse (UX) oavsett skärmstorlek. Responsivitet påverkar SEO-ranking på tre huvudsakliga sätt: sökmotoralgoritmer, Googles mobil-first-indexering och lokala sökningar.

Direktlänk Dela TechBullion fördjupade 13 juni

Fem sociala medier-praktiker för att nå Generation Z

Födda mellan 1997 och 2012 är Generation Z (Gen Z) den första generationen som vuxit upp med internet, sociala medier och smartphones som en del av deras vardag. Som den största generationen i historien blir Gen Z snabbt en kraftfull kraft i den globala ekonomin. När det gäller marknadsföring till denna generation, särskilt på lokal nivå, fungerar de gamla reglerna för digital-first-marknadsföring som har fungerat med millennials allt mindre. Gen Z har ofta mycket olika attityder till konsumtion som formas av verkligheten att växa upp kroniskt online och bli vuxen på distans i kölvattnet av en global pandemi. För att göra framsteg med Gen Z är det dags att pensionera den gamla spelboken. Som marknadsförare behöver vi förstå vad som driver dem och tänka om vårt tillvägagångssätt för att nå dem där de tillbringar större delen av sin tid online: På sociala medier.

Direktlänk Dela Search Engine Journal fördjupade 6 juni

Google lanserar AI-förstärkta verktyg för att förbättra digital marknadsföring

Google har introducerat nya AI-förstärkta verktyg för att förbättra effektiviteten i digital marknadsföring för företag. Google Ads har lagt till AI-boostade lösningar till sina befintliga produkter för att möta efterfrågan. Annonsutgifterna på den filippinska digitala reklammarknaden förväntas nå 1,608 miljarder dollar 2023, enligt Statista. De nya produkterna inkluderar AI- och storskaliga språkmodellförbättringar för Automatiskt Skapade Tillgångar (ACA), konversationserfarenhet i kampanjkonstruktioner och Google Product Studio. Annonsörer kan använda dessa verktyg för att skapa texttillgångar och professionella bilder genom att ange landningssidor från sina webbplatser och ladda upp befintliga produkt- eller tjänstebilder. AI kommer sedan att generera relevanta och effektiva sökord, rubriker, beskrivningar, bilder och andra tillgångar för annonskampanjer som annonsörer kan granska och redigera innan de används.

Direktlänk Dela BusinessWorld fördjupade 2 juni

AI förbättrar företags produktivitet på sex sätt

Teknikadoption har ökat avsevärt inom företag, med artificiell intelligens (AI) som blir alltmer förekommande på arbetsplatsen tack vare dess produktivitetsfördelar. Statista rapporterar att den globala AI-marknaden förväntas nå över en halv biljon amerikanska dollar 2023. AI kan förbättra företags produktivitet genom att förutse försäljning, förbättra tillverkningsprocesser, snabba upp rekryteringsprocessen, förbättra kliniskt beslutsfattande, erbjuda bättre kundservice och automatisera samtalshantering.

Direktlänk Dela Nerdbot fördjupade 26 maj

Maskininlärning: Marknadsstorlek, anställningsstatistik och tekniktrender

Maskininlärning är en form av artificiell intelligens som låter datorer förbättra sin prestanda genom att analysera stora datamängder och mönster. Marknaden för maskininlärning förväntas växa från 21,5 miljarder USD till nästan 582,4 miljarder USD fram till 2032. Nyckelföretag inom maskininlärning inkluderar International Business Machines, Microsoft, Sap, Sas Institute, Amazon Web Services, Bigml och Google. Maskininlärning används i många branscher, såsom finans, hälsovård och banksektorn. Anställningsmöjligheterna för maskininlärningsingenjörer förväntas öka med 22% globalt från 2020 till 2030. Tekniktrender inom maskininlärning inkluderar grundmodeller, multimodal maskininlärning, transformatorer, inbäddad maskininlärning och lågkodade och kodfria lösningar.

Direktlänk Dela Scoop Market fördjupade 22 maj

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare