» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 208 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

IAB Tech Lab är en global ideell organisation som fokuserar på att utveckla och främja digitala annonseringsstandarder och tekniklösningar. De arbetar för att skapa en enklare och mer effektiv digital annonseringsmarknad genom att utveckla tekniska specifikationer och protokoll. IAB Tech Lab hjälper annonsörer, byråer och publicister att förstå och använda ny teknik för att förbättra sina digitala annonseringskampanjer. De strävar efter att skapa en säker och transparent miljö för alla inblandade parter och bidrar till att skydda konsumenternas integritet och upplevelse på nätet.

Senaste nytt kring IAB Tech Lab

Datasekretess och maskininlärning förändrar annonsbranschen

Under de senaste åren har datasekretess blivit ett återkommande tema inom annonsbranschen. Dataskyddslagarna har ökat i antal och stärkts i rigor, då reglerare söker att ge konsumenterna kontroll över sina personuppgifter. Europeiska Digital Markets Act, som trädde i kraft 2022, syftar till att ytterligare reglera datainsamling och delning av stora teknikföretag som Apple och Google. Samtidigt har dessa företag också bidragit med sina egna datasekretessinitiativ. Fler och fler företag har börjat uppskatta kraften i första partens data och börjat använda detta för att köra bättre riktade, mer personliga kampanjer. Maskininlärning kommer in när första partens data kombineras med andra datapunkter.

Direktlänk Dela Game Developer fördjupade 15 april
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

Marknadsförare dyker djupare in i generativ AI 2024

År 2023 började marknadsförare experimentera med generativ AI för reklamskapande. Nu, 2024, kommer de flesta varumärken att hoppa in. Idag implementerar (29%) eller testar (7%) marknadsföringsledare generativ AI i sina organisationer, enligt Nicole Greene, VP-analytiker på Gartner. Inom de närmaste 6 till 12 månaderna kommer 88% av marknadsföringsledarna att ha implementerat, testat tekniken eller ha en aktiv plan för att testa relaterade användningsfall. Jenny Kelly, innehållschef på digitalt kreativt konsultföretag Deloitte Digital, tror att generativ AI kommer att bli en integrerad del av marknadsföringsteamens dagliga arbetsflöde.

Direktlänk Dela AdExchanger fördjupade 4 januari

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare