» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 161 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

PepsiCo är ett multinationellt företag som är ledande inom livsmedels- och dryckesindustrin. Företaget grundades 1965 genom en fusion mellan Pepsi-Cola Company och Frito-Lay, Inc. PepsiCo har sitt huvudkontor i Purchase, New York, USA. Företaget producerar och distribuerar ett brett sortiment av produkter, inklusive kolsyrade drycker, snacks, juicer, spannmålsprodukter och andra livsmedel. Några av de mest kända varumärkena som ägs av PepsiCo inkluderar Pepsi, Mountain Dew, Lay´s, Gatorade, Quaker, Tropicana och Doritos. PepsiCo är känt för sin konkurrens med Coca-Cola Company, vilket resulterar i den så kallade ´Cola-kriget´.

Senaste nytt kring PepsiCo

AI:s inverkan på livsmedelsindustrin: Framsteg och risker

Att minska risken för utrotning från artificiell intelligens (AI) bör vara en global prioritet, enligt Center for AI Safety, stött av ledande personer på OpenAI, Google DeepMind och Bill Gates. Men inte alla inom AI är lika oroade över ett potentiellt domedagsscenario. Inom livsmedelsindustrin används tekniken för att optimera ineffektiviteter i nästan alla områden, från jordbruk till ny produktutveckling, livsmedelssäkerhet och till och med detaljhandel. AI håller verklig potential att skapa positiv störning om den används klokt.

Direktlänk Dela Foodnavigator.com fördjupade 7 maj
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

UMG och TikTok ingår licensavtal, Snapchat lanserar nya funktioner, Netflix kritiseras för att avskaffa Basic-tjänst, Roblox öppnar för alla annonsörer, livsmedelsjättar anklagas för att manipulera barn, Bulgarien röstar för spelreklamförbud

Universal Music Group (UMG) har ingått ett nytt licensavtal med TikTok, vilket gör att dess artisters musik återigen kan spelas på plattformen. Detta kommer efter att UMG tidigare tog bort sina artisters låtar från TikTok på grund av misslyckade förhandlingar. Avtalet löser tvister om kompensation och ger TikToks över en miljard användare tillgång till UMG:s omfattande katalog. Snapchat rullar ut en rad nya funktioner, inklusive möjligheten att redigera skickade meddelanden. Netflix står inför kritik då de avskaffar sin Basic-tjänst, vilket tvingar användare att övergå till reklamfinansierade planer. Roblox öppnar sin videoannonsplattform för alla annonsörer, inklusive Warner Bros Pictures och Walmart. Stora livsmedelsföretag anklagas för att manipulera barn med förpackningar av en rapport från Bite Back. Bulgariens regering har godkänt en lag som förbjuder nästan all spelreklam.

Direktlänk Dela The Drum fördjupade 2 maj

Vikten av metaforer i företagsledning: Lärdomar från Steve Jobs och andra ledare

1983 var det troligt att Apple skulle förlora datorstriden mot IBM. Då använde Steve Jobs metaforen ´det är bättre att vara en pirat än att gå med i flottan´, vilket fick hans trupper att omfamna icke-konformism, djärvhet och ibland plundring av konkurrenters idéer. En enda rad metafor kan ändra beteenden snabbare än ett detaljerat företagsvärderingsuttalande. Trots detta använder företagsledare sällan metaforer i sin kommunikation. Metaforer kan vara mer övertygande än bokstavligt språk, öka trovärdigheten, förenkla komplexa idéer och sprida ditt budskap långt. Men att blanda metaforer, missförstå din publik och kontext, eller glömma substansen kan vara kontraproduktivt.

Direktlänk Dela Psychology Today fördjupade 25 april

Metaphorers roll i ledarskap: Hur de kan förändra beteende och öka engagemang

Användandet av metaforer i företagskommunikation kan vara kraftfullt, enligt en artikel som diskuterar ledarskapstekniker. Metaforer kan vara mer övertygande än bokstavlig språk, öka trovärdigheten, förenkla komplexa idéer och bära budskapet långt. Artikeln nämner exempel på framstående företagsledare som Steve Jobs, Richard Branson och Jamie Dimon som har använt metaforer effektivt. Artikeln ger också råd om hur man kan använda metaforer effektivt, inklusive att göra dem relaterade, introducera dem tidigt och undvika klichéer.

Direktlänk Dela Psychology Today fördjupade 23 april

Topp tre ETF:er för investeringar inom artificiell intelligens

Att välja toppaktier inom artificiell intelligens (AI) har varit i fokus för tillväxtinvesterare. Debatter om Nvidia kontra Advanced Micro Devices, eller Intel över Qualcomm, eller Amazon jämfört med Microsoft är värda att ha, men det finns ett mycket enklare sätt att investera i AI: börshandlade fonder (ETF). Technology Select Sector SPDR ETF, Invesco QQQ ETF och iShares Semiconductor ETF är alla värda grundläggande innehav för att låsa upp basexponering för AI-aktier. Varje ETF erbjuder unika sätt att investera i AI, men det är viktigt att använda ETF:er på ett sätt som passar din portföljs allokering.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 15 april

Andrew Ng utnämnd till Amazons styrelse

Affärs- och teknologiledaren Andrew Ng har utsetts till Amazons styrelse. Ng, som är medgrundare till onlineutbildningsföretaget Coursera, är förvaltande partner i AI Fund venture studio, grundare av utbildningsteknikföretaget DeepLearning.AI, grundare och VD för startup-företaget Landing AI inom datorseende och adjungerad professor vid Stanford University. Han var tidigare Baidus chefsforskare och ledare för Google Brain deep learning-projektet. Judith McGrath, styrelsemedlem i Amazon sedan 2014, har valt att inte söka omval till styrelsen i år.

Direktlänk Dela GeekWire fördjupade 11 april

Stora livsmedelsföretag använder AI för att förbättra produktutveckling och produktionsprocesser

Unilever, PepsiCo och Mars Wrigley använder artificiell intelligens (AI) för att förbättra produktutveckling och produktionsprocesser. Unilever använde AI för att utveckla en saltfri buljongkub för Knorr och för att förutsäga det bästa receptet och koncentrationen av ingredienser. PepsiCo har utvecklat interna standarder för säker användning av AI och använder tekniken för att förbättra effektiviteten och tillväxten. Mars Wrigley planerar att öppna ett AI-laboratorium 2024 för att driva produktivitet över hela värdekedjan. Bayer har också använt AI för att förbättra genetiska förbättringar i majsodling.

Direktlänk Dela Fortune Media fördjupade 7 mars

40 under 40 Data Scientists Awards hyllar framstående individer inom AI och dataanalys

40 under 40 Data Scientists Awards uppmärksammar experter inom artificiell intelligens (AI) och dataanalys. Priserna delades ut den 2 februari på årets MLDS-konferens i Bangalore. Pristagarna har visat exceptionell expertis, innovativt tänkande och engagemang för att driva meningsfull förändring inom sina organisationer och den bredare industrin. Deras arbete sträcker sig över olika sektorer, inklusive fintech, hälsovård, detaljhandel och mer, vilket visar den mångsidiga och långtgående påverkan av dataanalys.

Direktlänk Dela Analytics India Magazine fördjupade 3 februari

Produktplacering får AI-makeover på YouTube och TikTok

Produktplacering, en av de äldsta knepen i annonsörers verktygslåda, får en AI-makeover. Ny teknik har gjort det lättare att infoga digitala, realistiska versioner av läskburkar och schampo på bord och väggar i videor på YouTube och TikTok. En växande grupp skapare och annonsörer tar chansen för en extra inkomstkälla. En nyligen TikTok från dansaren Melissa Becraft visade en affisch för Bubly, det mousserande vattenmärket som ägs av PepsiCo, hängande på väggen i hennes lägenhet. Ett duo som kallas HiveMind pratade om band medan en animerad burk av Starry soda, ett annat varumärke som ägs av PepsiCo, landade på ett bord mellan dem. Och en YouTube-video av ´AsianBossGirl´-podcasten visade nyligen ett bord fullt med Garnier-hårprodukter.

Direktlänk Dela The New York Times fördjupade 1 februari

NRF 2024: Diskussioner om AI och teknik inom detaljhandeln

Under denna veckas NRF 2024: Retail´s Big Show i New York diskuterades AI och annan teknik inom detaljhandelsindustrin som svar på ständigt föränderliga konsumentbehov. Skådespelerskan och entreprenören Drew Barrymore diskuterade sitt samarbete med Shae Hong, VD för Made By Gather, för att utveckla varumärket Beautiful för köksredskap och hushållsapparater. Dessutom diskuterades hur konsumenter kan komma att spendera under det kommande året och hur teknik kan hjälpa detaljhandlare att minska förluster kopplade till produktreturer. PepsiCo:s användning av digitala tvillingar diskuterades också.

Direktlänk Dela InformationWeek fördjupade 18 januari

Cybersäkerhetsföretaget Vicarius samlar in 30 miljoner dollar i serie B-finansiering

Vicarius, en plattform för åtgärdande av sårbarheter, har nyligen stängt en serie B-finansieringsrunda på 30 miljoner dollar. Rundan leddes av Bright Pixel Capital och inkluderade deltagande från AllegisCyber Capital, AlleyCorp och Strait Capital. Vicarius har utvecklat en AI-verktyg, vuln_GPT, som hjälper till att skriva skript för upptäckt och åtgärdande av systemintrång. Företaget, som har upplevt en 5x tillväxt år över år, har nu över 400 varumärken som kunder, inklusive PepsiCo, Hewlett Packard Enterprise och Equinix.

Direktlänk Dela TechCrunch fördjupade 17 januari
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

Robin AI samlar in $26 miljoner i ny finansieringsrunda

Robin AI, en AI-driven rättslig medhjälpare, har nyligen meddelat att de har samlat in $26 miljoner i en ny finansieringsrunda. Temasek, ett globalt investeringsföretag med huvudkontor i Singapore, ledde finansieringsrundan. Andra investerare inkluderar QuantumLight, Plural och AFG Partners. Robin AI lanserades 2019 av Richard Robinson, en advokat på Clifford Chance, och James Clough, en forskare inom maskininlärning på Imperial College. Robin AI använder generativ AI för att automatisera och snabba upp processen att utforma och förhandla kontrakt. Tidigare i år blev Robin AI en av Anthropics lanseringspartners för deras Large Language Model (LLM), Claude. Robin AI har sett en betydande dragkraft för sin kontraktspilot, med kunder som ökat 4x under det senaste året och intäkter som ökat 5x.

Direktlänk Dela Pulse 2.0 fördjupade 3 januari

AI-juridiska företaget Robin AI säkrar 26 miljoner dollar i serie B-finansiering

Robin AI, en AI-drivna juridiska copilot, har säkrat 26 miljoner dollar (cirka 23,7 miljoner euro) i en serie B-finansieringsrunda ledd av Temasek. Andra investerare inkluderar QuantumLight, Plural och AFG Partners. Finansieringen kommer att låta Robin AI expandera sitt team i USA, där 75 procent av dess intäkter kommer ifrån, och öppna ett kontor i Singapore för att gå in på marknaden i Asien och Stillahavsområdet. Investeringen kommer också att användas för att utvidga sitt befintliga team av AI- och maskininlärningsexperter.

Direktlänk Dela Silicon Canals fördjupade 3 januari

Top fem varumärken med störst ökning i köpövervägande 2023

Enligt Morning Consults rapport om de snabbast växande varumärkena 2023 toppade ChatGPT listan, följt av Starry, Zelle, Shein och Twisted Tea. ChatGPT, en generativ AI, nådde 100 miljoner aktiva användare per månad efter lanseringen i november 2022. PepsiCos läsk Starry, riktad till Gen Z, hamnade på andra plats trots att den inte skapade stora rubriker. Zelle, en mobil peer-to-peer-betalningstjänst, stod för nästan hälften av transaktionsvärdet i USA. Shein, trots ryktesspridning, fortsatte sin expansion i USA och Twisted Tea, en två decennier gammal alkoholmärke, ökade sina dollarförsäljningar med 34% i Q1.

Direktlänk Dela Insider Intelligence fördjupade 16 december

Generativ AI dominerade 2023, med ChatGPT som toppmärke

Generativ AI dominerade 2023, med coola möjligheter, oro över jobbförluster och ledarskapsdrama på OpenAI. Morning Consult fann att ChatGPT var det snabbast växande varumärket 2023. Beräkningen baserades på skillnaden mellan andelen konsumenter som övervägde att köpa från ett varumärke i oktober 2023 jämfört med samma andel i januari 2023. ChatGPT såg en ökning på 10,5 procentenheter, medan Facebook såg en ökning på 6,4 procentenheter. Trots framgångarna sade endast 22% av konsumenterna att de litar på ChatGPT, jämfört med 59% som litar på Microsoft, som äger 49% av OpenAI, ChatGPT:s moderbolag.

Direktlänk Dela The Hustle fördjupade 7 december

Tastewise publicerar sin mycket förväntade trendrapport för 2024

Tastewise, den ledande GenAI-plattformen för moderna mat- och dryckesvarumärken, har lanserat sin trendrapport för 2024. Rapporten ger en inblick i vad miljarder konsumenter kommer att ha på sina tallrikar det kommande året, och erbjuder värdefulla insikter för företag som vill ligga steget före i den dynamiska mat- och dryckesvärlden. En av de mest betydande trenderna som identifierats är den djupgående effekten AI kommer att ha på marknadsföring inom mat- och dryckesindustrin 2024. AI:s dominans i marknadsföringslandskapet 2024 tar centrumplats, omformar marknadsföringsstrategier över hela branschen.

Direktlänk Dela StreetInsider fördjupade 5 december

Läkare oroade över AI-verktyg, Google Maps lägger till funktioner, investeringsföretag utfärdar cyberkatastrofbund, FTC varnar för influencerbetalningar

Enligt en undersökning av Medscape är 88% av läkarna mycket eller något troliga att patienter skulle få felaktig medicinsk information från AI-verktyg som ChatGPT eller Bing. 89% var oroade över att patienter skulle följa AI-genererade rekommendationer istället för läkarens råd. Google Maps lägger till information som visar användarna en direkt gångväg till en tunnelbanestation och vilken ingång de ska använda. Investeringbolag utfärdar cyberkatastrofbund som överför riskerna till de offentliga skuldmarknaderna. Federal Trade Commission (FTC) har utfärdat varningar mot en lobbygrupp vars medlemmar inkluderar Coca-Cola och PepsiCo och sociala mediehälsopåverkare.

Direktlänk Dela Newsday fördjupade 26 november

PepsiCo använder AI för att förbättra fabrikseffektiviteten

PepsiCo använder artificiell intelligens (AI) för att förbättra effektiviteten och minska avfallet i sina fabriker. Teknikföretaget Augury har utvecklat sensorer som lyssnar efter tecken på hårdvarufel i maskineriet. Sensorerna har tränats på stora mängder ljuddata för att kunna identifiera fel, som slitage på transportband och lager, samtidigt som de analyserar maskinvibrationer. Genom att också samla information och insikter om utrustningens hälsa i stort, till exempel identifiera när en maskin kan komma att gå sönder igen i framtiden, kan arbetare schemalägga underhåll i förväg.

Direktlänk Dela BBC fördjupade 16 november

PepsiCo lanserar AI-baserad mjukvara för att dämpa krispljud för videospelsentusiaster

PepsiCo har utvecklat Doritos Silent, ett AI-baserat mjukvaruprogram som dämpar ljudet av krispande snacks för att förhindra att det stör spelupplevelsen för videospelsentusiaster. Mjukvaran, som utvecklades i samarbete med Smooth Technology i New York, är tillgänglig för gratis nedladdning men fungerar endast på Windows-datorer. Utvecklingen tog sex månader och involverade AI och maskininlärning som analyserade över 5 000 krispljud. Trots att vissa kritiker har avfärdat Doritos Silent som en trivial utveckling eller ett marknadsföringstrick, visar det på marknadsförarnas intresse för videospelsindustrin.

Direktlänk Dela Fortune Media fördjupade 5 november

NVIDIA uppdaterar sin Jetson-plattform för att stödja generativ AI

NVIDIA har gjort betydande uppdateringar till sin Jetson-plattform för edge AI och robotik, i svar på en ökning av generativ artificiell intelligens (AI). Uppdateringarna fokuserar på Isaac Robot Operating System (ROS) ramverket och Metropolis, två primära komponenter av plattformen. Generativ AI förväntas ge framsteg inom autonoma maskiner och robotik, där kameror spelar en central roll. NVIDIA har utvecklat en mängd handledningar, guider och exempel för att underlätta användningen av populära generativa AI-modeller. Företaget introducerade Jetson Generative AI Lab för att öka utvecklingen av AI-appar.

Direktlänk Dela Compliance Week fördjupade 26 oktober

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare