» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 335 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Perplexity.ai ändrar sin ståndpunkt och planerar att sälja annonser

AI-sökmotorn Perplexity.ai har ändrat sin tidigare ståndpunkt om att informationssökning bör vara ”fri från reklamdrivna modeller” och planerar nu att sälja annonser. Företaget har tagit bort delen ”fri från reklamdrivna modeller” från sin Om-sida. Företagets affärschef, Dmitry Shevelenko, sa till Adweek att ”reklam alltid varit på agendan för företaget”. Trots att Perplexity tidigare presenterade sig självt som en konkurrent till Google och lovade att befria informationen från reklamens grepp, har de fortfarande en lång väg att gå för att hitta en livskraftig affärsmodell. Perplexity AI, som drivs av OpenAI:s ChatGPT och en egen AI-modell, kostar 20 dollar i månaden. Företaget hävdar att det har över 10 miljoner aktiva användare, men för att generera tillräckligt med annonsintresse behöver de öka detta antal och engagemanget dessa personer bidrar med. Perplexity planerar att introducera infödd reklam genom att tillåta varumärken att påverka relaterade frågor, vilka utgör cirka 40% av plattformens sökningar. Efter att ha byggt på sin serie A-runda på 100 miljoner dollar i mars 2023, samlade Perplexity in 73,6 miljoner dollar i serie B-finansiering i januari 2024 från flera investerare, inklusive Jeff Bezos ´Expeditions Fund.

Direktlänk Dela Candid Technology fördjupade 2 april
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare