» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 223 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Steam är en digital plattform för datorspel och programvara som utvecklats av Valve Corporation. Den erbjuder en mängd spel och program från både stora och små utvecklare, och fungerar som en butik, spelbibliotek och spelgemenskap. Användare kan köpa, ladda ner, installera och spela spel, samt kommunicera med andra spelare och delta i gemenskapen. Steam erbjuder också funktioner som automatiska uppdateringar, prestationer, molnlagring och verktyg för att skapa och dela användargenererat innehåll. Plattformen är tillgänglig för Windows, Mac, Linux, och även mobilappar för iOS och Android.

Senaste nytt kring Steam

Förutsägelser om AI: Bubblan kommer att spricka och Nvidia och Tesla kommer att förlora värde

Artificiell intelligens (AI) förväntas lyfta världens BNP med upp till $15,7 biljoner till 2030, enligt forskare på PwC. Trots detta förutspår artikelförfattaren att AI-bubblan kommer att spricka, baserat på historiska mönster med tidigare investeringsmöjligheter. Författaren förutser också att Nvidia och Tesla kommer att förlora mer än hälften av sitt nuvarande värde när AI-bubblan spricker, på grund av ökande konkurrens och interna utmaningar. Slutligen tror författaren att företag som fokuserar på AI-infrastruktur och de som använder AI-lösningar kommer att överträffa tidiga vinnare som Nvidia och Tesla på lång sikt.

Direktlänk Dela The Globe and Mail fördjupade 16 april
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

Att integrera AI i undervisning: en guide för lärare

Sedan ChatGPT dök upp har en av de vanligaste frågorna från lärare som begär pedagogiskt stöd varit: ´Vad ska jag säga om AI i mitt kursprogram?´ Många lärare oroar sig för att missbruk av en typ av intelligens (´artificiell´) kommer att minska en annan typ (´mänsklig´). Men det är en falsk dikotomi. Teknik kan inte bara utöka intelligens, det kan också göra det på ett sätt som jämställer spelplanen och skapar ett mer rättvist samhälle. Många studenter har beskrivit hur generativ AI har hjälpt dem med uppgifter som brainstorming eller skissande. Som lärare står vi inför ett extraordinärt autentiskt inlärningsögonblick. Istället för att oroa sig för att utarbeta den perfekta kursplanen skulle lärare vara bättre tjänta med att ställa en annan fråga: Hur kan vi förbereda studenter för att trivas i en så kallad artificiellt intelligent värld? Vi erbjuder några strategier för att göra vad lärare gör bäst: skapa en miljö för transformerande inlärning.

Direktlänk Dela The Chronicle of Higher Education fördjupade 15 april

AI-startups överväger att gå publika

Flera artificiella intelligens (AI) startups överväger att gå publika, enligt NYSE-chefen Michael Harris, då marknaden för tekniknoteringar tar fart. Framgången med nyligen tekniska börsintroduktioner som Reddit och Astera skapar ett positivt klimat för AI-startups att bli publika. AI-företag överväger publika marknader för att få tillgång till bredare finansiella resurser. Publika marknader erbjuder AI-startups fördelar som ökad varumärkesigenkänning och potentiellt mer fördelaktiga värderingar.

Direktlänk Dela CryptoCoinNews fördjupade 10 april

Överlev och blomstra i Minicologys mini-universum

Förbered dig på att dyka in i det mini-universum som Minicology skapar när det gör sin stora entré på Steam den 25 april. Spelet är utvecklat av Isaac Denner och presenteras av Iceberg Interactive. Det handlar om att bemästra konsten att överleva i en 2D-sandlådsvärld lika stor som rymden själv. I Minicology handlar det inte bara om att överleva, utan om hur du banar din väg genom ett universum strösslat med små planeter. Spelet inbjuder dig till en interstellär sandlåda där varje liten planet är en ny gräns.

Direktlänk Dela GamingLyfe fördjupade 5 april

Generativ AI och dess inverkan på videospelsindustrin

Serien ´Electric Nightmares´ handlar om generativ AI och dess användning i videospel. Den tar upp nuvarande problem med AI:s träningsmodeller, hur livet kan se ut om den bästa scenariot för generativ AI inträffar, och vad den nära framtiden för AI utlovar. Artikeln diskuterar hur ny teknik tar rot i våra liv, och nämner exempel som VR och NFTs. Det framhålls att generativ AI ännu inte har bevisat sin komfort eller trovärdighet för spelutvecklare eller spelare. Verktyg som Motorica, som utvecklats ur AI-forskning vid KTH, presenteras som exempel på generativ AI-verktyg. Slutligen diskuteras AI Dungeon, ett spel som skapades med hjälp av AI, och dess utmaningar och framgångar.

Direktlänk Dela Rock Paper Shotgun fördjupade 21 mars

Teknikuppdateringar: Samsung-erbjudande, speldiversitetsdebatt, AI-uppgradering, PS5 Pro, resebatteriladdare, Intel-finansiering, spelrecensioner, Steam-familjer, streamingkamera, Amazon-rea

En ny giveaway och ett erbjudande om $100 rabatt på ett 2024 Samsung TV eller ljudprodukt har framhävts i ett nyhetsbrev. En Steam Curator Group vid namn Sweet Baby Inc. har blivit föremål för debatt inom spelgemenskapen angående hur de hanterar diversitet. OpenAI förväntas lansera en uppgraderad version av sin stora språkmodell ChatGPT-5 i mitten av 2024. Sony PS5 Pro förväntas vara den mest kraftfulla konsolen hittills och kommer troligen att kosta $599. Mophie 3-in-1 Travel Charger med MagSafe har fått positiva recensioner. Intel har tilldelats upp till $8,5 miljarder under CHIPS Act. Spelet Alone in the Dark har fått mediokra recensioner trots att det har Hollywood-talang. Valve har lanserat Steam Families, en ny funktion som låter användare dela sina spelbibliotek. Logitech Mevo Core, en kamera för live streaming, kostar $999. Amazon håller en femdagars rea.

Direktlänk Dela The Shortcut fördjupade 21 mars

CNBC Investing Club varnar för volatilitet på marknaden och möjliga köptillfällen

CNBC Investing Club med Jim Cramer varnar för potentiell volatilitet på aktiemarknaden och möjligheter för investerare att köpa under kommande veckor. Klubben noterar särskilt att artificiell intelligens-chipmakaren Nvidia, en långvarig innehav, sjönk 1,5% på måndagen. Materialsektorn presterade bäst på måndagen, delvis tack vare Linde, som steg mer än 1% på nyheten att det kommer att läggas till Nasdaq 100-indexet senare denna månad. Konsumentvarusektorn var den näst bästa sektorn på måndagen, med Procter & Gamble som ökade cirka 0,7%.

Direktlänk Dela Consumer News and Business Channel fördjupade 11 mars

Elon Musk föreslog att OpenAI skulle slås samman med Tesla under företagets krisår 2018

Elon Musk försökte 2018 att slå samman Tesla med OpenAI, enligt uppgifter från OpenAI. Under denna period kämpade Tesla med produktionsproblem och ekonomiska svårigheter kopplade till Model 3. Musk föreslog att OpenAI skulle samla in en miljard dollar, slås samman med Tesla och utse honom till VD. Han såg OpenAI som en potentiell källa till kapital och ville även hålla företagets teknologi hemlig. OpenAI har sedan dess blivit ett framstående företag inom tekniksektorn, medan Tesla har upplevt ekonomiska svårigheter.

Direktlänk Dela Business Insider fördjupade 10 mars

Nvidia ser stark tillväxt i datacenter- och spelverksamhet tack vare AI

Nvidias (NASDAQ: NVDA) aktiekurs har upplevt en imponerande rally sedan början av 2023, främst drivet av företagets snabbväxande datacenter-verksamhet som gynnats av den ökande efterfrågan på dess artificiella intelligens (AI) grafikkort. Under det nyligen avslutade räkenskapsåret 2024 genererade datacenter-verksamheten rekordintäkter på 47,5 miljarder dollar, vilket motsvarar 79% av företagets totala intäkter. Detta var en massiv ökning med 217% jämfört med samma period föregående år. Företaget förväntar sig intäkter på 24 miljarder dollar under det första kvartalet av räkenskapsåret 2025, vilket skulle innebära en ökning med 233% jämfört med samma period föregående år. Nvidia förväntas fortsätta att dra nytta av den ökande efterfrågan på AI-chip för datacenter. Dessutom har företagets spelverksamhet potential att växa betydligt tack vare AI. Företaget genererade 10,4 miljarder dollar i intäkter under räkenskapsåret 2024 från spel-segmentet, en ökning med 15% jämfört med föregående år.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 2 mars

Två mindre AI-företag att titta på: Axcelis Technologies och Silicon Motion

AI och accelererad databehandling fortsätter att locka investerare. Två mindre AI-företag som kan vara intressanta är Axcelis Technologies och Silicon Motion. Axcelis, en tillverkare av halvledarutrustning, tror att deras marknad kommer att driva dem till högre tillväxthastigheter under kommande år. Företaget siktar på försäljning på cirka 1,3 miljarder dollar 2025. Silicon Motion, som designar minneskontrollers, har potential att dra nytta av den ökade efterfrågan på högpresterande kontrollers när PC- och smarttelefontillverkare förbereder sig för att stödja AI på enheterna. Båda företagen har stora konkurrenter men kan ha stor potential i den nya AI-drivna databehandlingsåldern.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 2 mars

Baidus aktier faller efter rapporterad vinstminskning på 48%

Baidu Inc:s aktier sjönk mest sedan oktober 2022 efter att ha rapporterat en vinstminskning på 48%, vilket understryker de ökade kostnaderna för utbildning och utveckling av AI för att stå emot konkurrenter på den snabbt växande marknaden. Företaget rapporterade en nettointäkt på 2,6 miljarder yuan ($361 miljoner) för decemberkvartalet, vilket missade prognoserna. Baidus resultat följer besvikande siffror från Alibaba Group Holding Ltd., vilket understryker hur den privata sektorn som en gång drev världens näst största ekonomi har tappat ånga.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 29 februari
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

AI-videogenerering upplevde banbrytande framsteg under 2023

2023 var ett banbrytande år för AI-video. Vid årets början fanns inga offentliga text-till-video-modeller, men ett år senare används dussintals videogenereringsprodukter aktivt, med miljontals användare över hela världen som skapar korta klipp från text- eller bildprompter. Även om dessa produkter fortfarande är relativt begränsade, har framsteg inom videogenerering under det senaste året tyder på att vi är i början av en massiv omvandling. Vi ser fortsatta förbättringar i text-till-video-modeller, liksom avknoppningar som bild-till-video och video-till-video som får fart. Forskning och Big Tech, som Google och Meta, har ännu inte släppt sina videogenereringsprodukter offentligt.

Direktlänk Dela Andreessen Horowitz fördjupade 25 februari

Nytt 3D-plattformsspel från Private Division och Evening Star nu tillgängligt

Private Division och Evening Star har officiellt släppt Penny´s Big Breakaway, ett 3D-plattformsspel, som nu är tillgängligt på Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series X|S och PC via Steam. Spelet är utvecklat av Evening Star, teamet bakom Sonic Mania, och introducerar en ny kinetisk 3D-plattformsupplevelse. Spelare styr Penny, ´yo-tagonisten´, som navigerar genom olika utmaningar med hjälp av sin jojo för att svinga, snabbt röra sig, vända, zipa och utföra tricks över 11 spelvärldar och otaliga nivåer. Målet är att undvika att bli fångad av Eddie the Emperor och hans pingvinstyrkor.

Direktlänk Dela GamingLyfe fördjupade 22 februari

AI kan inte ersätta mänskliga utvecklare men kan förbättra produktiviteten

AI påverkar allt mer affärsverksamheten och 92% av utvecklarna använder redan AI-kodgeneratorer, enligt GitHub. Men företag måste säkerställa att utvecklare behåller kvaliteten på sin AI-genererade kod. AI kan inte ersätta mänskliga utvecklare, men det kan komplettera dem för att maximera deras tid och låta dem fokusera på projekt som passar bäst för deras färdigheter. Företag måste implementera skyddsåtgärder för att utnyttja tekniken, inte bara för att öka produktiviteten utan också för att säkerställa kvalitativa resultat. Trots sina potentiella brister, när AI används på ett säkert och effektivt sätt tillsammans med en lösning för ren kod, ger AI en enorm möjlighet till mjukvaruutrymmet.

Direktlänk Dela DevOps fördjupade 16 februari

Nya Android-appar och spel: Potion Permit, Wytchwood, Devil Slayer, T Life och Google Gemini

Denna vecka presenterades två nya Android-appar och tre spel. Potion Permit är en portering av ett indie-spel från konsol och PC, där spelaren ska bli bästa kemisten genom att brygga drycker och bota sjukdomar. Wytchwood är ett äventyrsspel med gotisk sagobakgrund där spelaren spelar som en mystisk skogshäxa. Devil Slayer är ett demon/devil-tema idle RPG med bra grafik. T Life är en gratisapp för T-Mobile-prenumeranter som erbjuder rabatter på hotell, biljetter och mer. Google Gemini är en ny app som fungerar som en assistent, men är mer lyhörd och smartare än den ursprungliga Google Assistant.

Direktlänk Dela Android Authority fördjupade 11 februari

Stora teknikföretag ökar investeringar i AI och datacenter

Stora teknikföretag som Alphabet, Microsoft, Meta Platforms och Amazon fortsätter att investera stort i AI, vilket framgår av deras senaste kvartalsrapporter. Dessa investeringar, som återspeglas i deras kapitalutgifter, ökar i takt. Nvidia, Broadcom och Eaton förväntas dra nytta av denna pågående utgifter: Nvidia som den dominerande tillverkaren av AI-chips; Broadcom som en partner med Alphabet på Googles förälders AI-chip och en leverantör av datacenter-nätverksteknik mer generellt; och Eaton som en leverantör av elektriska komponenter och kraftsystem som används för att driva datacenter. Nvidia är den största vinnaren, med tanke på hur mycket av dess totala intäkter är kopplade till AI-initiativ.

Direktlänk Dela Consumer News and Business Channel fördjupade 2 februari

Google lanserar Gemini Pro globalt, utmanar OpenAI med avancerade AI-funktioner

Några timmar efter att Google´s Gemini presenterades på Machine Learning Developers Summit 2024 (MLDS), meddelade teknikjätten lanseringen av Gemini Pro globalt. Gemini Pro i Bard kommer att finnas tillgängligt på över 40 språk och i över 230 länder. Den uppgraderade versionen av Bard kommer att möjliggöra text-till-bild-generering som drivs av den senaste Imagen-2-modellen, vilken anses vara bättre än OpenAI´s Dall.E2. Google har också introducerat ´Help me Write´-funktionen som gör ChatGPT överflödig, samt släppt Lumiere, deras text-till-video-genereringsmodell.

Direktlänk Dela ABP News Network fördjupade 2 februari

Ammoniak som energibärare kan bli dyrare än kol

Företag inom power-to-x och energiexport ser på Japan och andra länder med låga kolvätehalter som potentiella marknader för ammoniak som energibärare. Ammoniak består av väte och kväve, varav endast 18% är väte, vilket är den del som kan användas som energi. Ammoniak tillverkas idag mestadels med naturgas, vilket resulterar i koldioxidutsläpp. Alternativt kan vätgas tillverkas utan naturgas genom att dela upp vatten i syre och väte med lågkol-el, vilket är dyrare men mer miljövänligt. I Quebec kan detta göras till en kostnad av cirka $800 per ton ammoniak, vilket kan bli dyrare än att bränna kol, vilket Japan gör för det mesta idag. Dessutom är hanteringen av ammoniak dyrare och mer riskfylld än kol. Om Japan väljer att importera ammoniak för att avkarbonisera sin ekonomi, kommer det att bli mindre konkurrenskraftigt på exportmarknaden jämfört med länder som Kina, USA och Europa som övergår till förnybar energi.

Direktlänk Dela CleanTechnica fördjupade 30 januari

Super Micro Computer överträffar Nvidia med 50% vinster inom AI-marknaden

Nvidia, känt för sin dominans inom AI-chipmarknaden, har upplevt en imponerande tillväxt, men har blivit överskuggat av Super Micro Computer (SMCI), som redan har sett vinster på nästan 50% denna månad. Supermicro, som det mer allmänt kallas, tillhandahåller modulära serverlösningar, vilka används för att distribuera AI-chips, och företaget förväntar sig en intäktsökning på nästan 30%. Dess aktie fortsätter att handlas till ett attraktivt värde, trots den senaste uppgången. Med AI som en långsiktig tillväxtmotor och en förväntad femfaldig tillväxt inom AI-servermarknaden mellan 2023 och 2027, är Supermicro väl positionerat för att dra fördel av denna enorma marknad.

Direktlänk Dela Yahoo Finance fördjupade 25 januari

Pocketpairs Palworld i centrum för AI-plagiatkontroverser trots framgångar på Steam

Det japanska studion Pocketpair har utvecklat Palworld, ett spel som snabbt har fått uppmärksamhet både för sitt spelupplägg och för sin skapares historiska koppling till generativa AI-verktyg. Spelet har dock också väckt kontroverser kring AI-intrång och plagiat. Trots påstådda likheter med Nintendos Pokémon, saknas konkreta bevis för att Palworlds design har genererats av AI. Pocketpairs VD, Takuro Mizobe, har försvarat spelet och fördömt nätmissbruk riktat mot spelets konstnärer. Trots plagiatanklagelserna har spelet fått positiva recensioner på Steam och har rekordhöga försäljningssiffror och spelaraktivitet.

Direktlänk Dela Xfire fördjupade 24 januari

Steam tillåter spel skapade med generativ AI, om det avslöjas

Valve har nyligen meddelat att Steam kommer att tillåta spel som skapats med hjälp av generativa AI-verktyg, så länge det avslöjas. Enligt en undersökning av över 3 000 spelutvecklare som organiserats av Game Developers Conference, använder 31% generativ AI i sitt arbete, och 18% sa att de inte personligen använder det, men kollegor på deras arbetsplats gör det. Det innebär att 49% av spelstudios använder generativ AI på något sätt. Generativa AI-verktyg är mest kontroversiella när de används för att generera konstverk, skrifter och röster som spelare direkt upplever.

Direktlänk Dela PC Gamer fördjupade 19 januari
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

OpenAI:s VD Sam Altman tonar ner farhågor kring artificiell intelligens

Sam Altman, VD för OpenAI, menar att oron för att artificiell intelligens (AI) en dag kommer att bli så kraftfull att den dramatiskt omformar och stör världen är överdriven. Han anser att AI kommer att förändra världen och jobben mindre än vad vi tror. Altman syftade specifikt på artificiell generell intelligens (AGI), en form av AI som kan utföra uppgifter på samma nivå eller ett steg över människor. Han tror att AGI kan utvecklas inom en ´rimligt nära framtid´. Altman, vars företag blev mainstream efter den offentliga lanseringen av ChatGPT chatbot i slutet av 2022, har försökt dämpa farhågor från AI-skeptiker om hur mycket tekniken kommer att ta över samhället.

Direktlänk Dela Consumer News and Business Channel fördjupade 16 januari

Valve kräver att utvecklare avslöjar användning av generativ AI i spel på Steam

Valve har en konsekvent inställning till att kuratera spel på Steam: de vill inte. Trots detta har Valve en ny policy för generativ AI som undviker etiska bedömningar, i linje med företagets 2018-uttalande att det ´inte borde välja åt dig vilket innehåll du kan eller inte kan köpa´. Steams nya AI-policy ger klartecken till generativ AI i spel på Steam så länge dess användning avslöjas och den inte bryter mot några lagar. Valve har inte öppnat någon AI-port som inte redan var öppen: det finns redan flera exempel på generativ AI som används på Steam, antingen under produktionen av ett spel eller som en livefunktion. Trots att deras juridiska status är osäker har generativa AI-verktyg redan byggts in i branschstandardapplikationer som Photoshop. Valve lämnar det upp till lagen att avgöra vad som är acceptabelt på Steam, men ställer ett direkt krav: utvecklare måste avslöja användningen av generativ AI i spel som skickas till Steam, och delar av den offentliggörs på Steam-butikssidorna för alla att se.

Direktlänk Dela PC Gamer fördjupade 12 januari

Valve ändrar policy för AI-verktyg i spelutveckling

AI-verktyg för skrivning, konstgenerering och röstverk har varit kontroversiella i spelindustrin. Valve försökte rapporteras att stävja spel som använder AI-teknik förra året. Sedan dess har det meddelat en policyändring som gör att företaget kan släppa de flesta spel som använder AI-verktyg. Utvecklare som lägger upp sina spel på Steam-marknaden måste nu avslöja om AI-verktyg har använts för att utveckla spelet. Om spelet innehåller AI-funktioner som genereras live, måste utvecklare också beskriva vilka skyddsmekanismer som finns för att förhindra att olagligt innehåll genereras. Valve kommer att inkludera mycket av ett spels AI-avslöjande uttalande på dess Steam Store-sida om spelet godkänns.

Direktlänk Dela Checkpoint Gaming fördjupade 11 januari

Valve tillåter AI-drivna spel på Steam med nya utvecklarregler

Valve har meddelat en ny uppsättning utvecklarriktlinjer som gör det möjligt för de flesta spel som använder AI-verktyg att släppas på Steam. Utvecklare som använder AI-drivna verktyg i utvecklingen eller genomförandet av sina spel kommer nu att tillåtas lägga upp sina spel på Steam, så länge de avslöjar användningen i den standardiserade innehållsundersökningen vid inlämning till Steam. AI-integration kommer att delas upp i kategorier av ´för-genererat´ innehåll och ´live-genererat´ innehåll. Avslöjanden kommer att delas på Steam-butikssidorna för dessa spel. Valve varnar dock att utvecklare fortfarande måste se till att deras spel ´inte kommer att inkludera olagligt eller intrångande innehåll´

Direktlänk Dela Ars Technica fördjupade 10 januari

Valve inför nya regler för AI-användning i Steam-spel

Valve har utfärdat nya regler om hur spelutvecklare kan publicera spel som använder AI-teknik på Steam. Utvecklare kommer att behöva avslöja när deras spel använder AI. De nya reglerna syftar till att öka transparensen kring användningen av AI i Steam-spel, samtidigt som de erbjuder skydd mot riskerna med AI-genererat innehåll och låter kunderna göra ett informerat val om de vill köpa ett spel som använder AI-teknologi. Utvecklare kommer också behöva avslöja när spel innehåller för-genererat innehåll (som konst, kod eller ljud) skapat med hjälp av AI och lova att det inte är ´olagligt eller intrångande´.

Direktlänk Dela The Verge fördjupade 10 januari

Valve introducerar ny policy för AI-användning i Steam-spel

Valve har meddelat en ny policy för Steam-spel som använder AI-teknologi. Utvecklare måste nu avslöja hur de använder AI-verktyg på Steam-sidorna, inklusive vilka ´skyddsräcken´ de sätter upp för livegenererat material som kan vara olagligt eller kränka upphovsrätten. Valve introducerar också ett nytt rapporteringssystem för spelare för överträdelser. Företaget säger att dessa justeringar ´kommer att göra det möjligt för oss att släppa de flesta spel som använder AI´, med undantag för vuxeninnehåll som genereras live.

Direktlänk Dela Rock Paper Shotgun fördjupade 10 januari

Valve justerar sin recensionspolicy för AI-innehåll på Steam

Valve har justerat sin recensionspolicy för AI-innehåll på Steam och har meddelat att de kommer att ´släppa majoriteten av spel som använder det´. Företaget introducerar nya regler, till exempel behovet för utvecklare att avslöja hur AI användes under spelets utveckling. Valve delar upp AI-innehåll i två kategorier: för-genererat och live-genererat. Båda typerna av AI-innehåll kommer att granskas av Valve för att säkerställa att det inte inkluderar ´olagligt eller intrångande innehåll´. För live-genererat AI-innehåll behöver utvecklare också visa vilka funktioner som finns för att säkerställa att spelet inte kan generera olagligt innehåll.

Direktlänk Dela GamesIndustry.biz fördjupade 10 januari

Steam-sidor kommer nu att avslöja vilka spel som använder AI-genererat innehåll

Steam-sidor kommer nu att avslöja vilka spel som använder AI-genererat innehåll. Valve har publicerat nya riktlinjer för utvecklare som vill släppa spel på plattformen, inklusive nya regler om användning av AI-genererat innehåll, specifikt riktat mot upphovsrättsbrottande material. Som en del av dessa riktlinjer säger Valve att det kommer att dela upp AI-användning i två ´breda kategorier´. Spelare kommer också att kunna rapportera innehåll som de tror strider mot Valves policyer.

Direktlänk Dela Video Games Chronicle fördjupade 10 januari

Norsk robot använder AI för att föreslå recept och göra sysslor

En robot som använder tekniken bakom ChatGPT för att föreslå recept och till och med diska har utvecklats av det norska företaget 1X. Roboten EVE kan titta på hyllor och komma på recept baserat på vad den ´ser´, med hjälp av en modifierad version av GPT-4, programvaran bakom ChatGPT. EVE testas för närvarande i ett kök i Norge, där den kan göra allt från att diska till att baka julcookies. EVE ´arbetar´ redan i lager i USA som säkerhetsvakt, styrd genom virtuell verklighet av mänskliga operatörer men ofta rullar genom korridorer på egen hand. 1X hoppas att robotar så småningom kommer att användas för att hjälpa äldre människor.

Direktlänk Dela Yahoo News UK fördjupade 7 januari

2023: Ett år av tekniska framsteg och kontroverser

2023 markerades av stora framsteg men också betydande kontroverser inom teknikindustrin. DeepFake-videor väckte etiska frågor om AI:s potential för missbruk. Microsofts Bing AI uppvisade oregelbundet beteende, vilket ledde till debatt om AI:s beredskap för mainstreaminteraktioner. Google stötte på problem med sina AI-projekt Bard och Gemini, vilka präglades av felaktigheter och underpresterande prestanda. Twitter genomgick en omvandling till X.com under Elon Musk, vilket medförde kontroverser och ekonomiska förluster. OpenAI upplevde dramatiska ledarskapsförändringar, inklusive VD Sam Altmans tillfälliga avskedande och återkomst.

Direktlänk Dela My Mobile fördjupade 27 december

Spelindustrin skakas av AI och uppsägningar

Spelindustrin har upplevt en stor påverkan av både AI-verktygs framväxt och omfattande uppsägningar. Många spelare har uttryckt missnöje över framväxten av kryptospel och NFT:er, och nu gör de samma sak med AI. Under 2023 upplevde spelindustrin omkring 9 000 uppsägningar samtidigt som AI:s användning inom spelutveckling ökade. Spelutvecklare som Epic Games, Unity, Riot Games, Nexon, Gameloft, Electronic Arts, Amazon Games, Ubisoft och Activision Blizzard har alla gjort nedskärningar. Trots detta fortsätter teknikjättar och spelindustrins ledare att förespråka användningen av generativ AI.

Direktlänk Dela Decrypt Media fördjupade 23 december

Microsoft avslutar Windows Mixed Reality, samarbetar med Suno för AI-musikskapande

Microsoft har meddelat att de kommer att avsluta sin ´Windows Mixed Reality´-funktion i en uppdatering av en lista över föråldrade Windows-funktioner. De har även lagt till Mixed Reality Portal-appen och Windows Mixed Reality för Steam VR på listan. ´Windows Mixed Reality är föråldrat och kommer att tas bort i en framtida version av Windows´, sade Microsoft i ett blogginlägg. Microsoft lanserade först Windows Mixed Reality 2017 för att konkurrera med virtuella verklighetsrivaler som HTC och Oculus (nu ägt av Meta). Microsoft har minskat storleken på sin VR-avdelning över tid. Microsoft har också ingått ett partnerskap med Suno, en ledare inom AI-baserad musikskapande, för att ta med deras förmågor till sin AI-drivna chatbot Copilot.

Direktlänk Dela Fresh Headline fördjupade 22 december

OpenAI avstänger ByteDance för olaglig användning av Chat GPT, TikTok ses som ett hot, och framväxten av VR

OpenAI har avstängt ByteDance för olaglig användning av Chat GPT för att träna sina AI-modeller, något som företaget förnekar. Anklagelserna kommer från dokument från TikTok-ägaren ByteDance, som bekräftar att OpenAI användes för att utveckla deras AI-projekt Seed. Influensare som Scott Galloway och Rony Abovitz menar att TikTok är ett klart och närvarande hot mot USA. Trots att investerare investerar miljarder dollar per kvartal i metaversum krymper VR-marknaden. Microsoft har meddelat att deras Mixed Reality Portal och Steam VR för Windows Mixed Reality inte kommer att ingå i framtida versioner av operativsystemet. ByteDance planerar att utöka till 46 driftplatser 2023.

Direktlänk Dela Biz.crast.net fördjupade 22 december

Installer No. 14: Nya verktyg för pengahantering, nya prylar från Valve och Humane

I den senaste upplagan av nyhetsbrevet Installer presenteras en rad nya verktyg för pengahantering, samt nya prylar från Valve och Humane. Nyhetsbrevet innehåller också en genomgång av skrivappar, nyheter från ChatGPT och mycket mer. Bland de presenterade produkterna finns Steam Deck OLED från Valve och Humane AI Pin. Dessutom kan användare nu skapa sin egen ChatGPT med valfri kunskap, karaktär och stil. Nyhetsbrevet innehåller även rekommendationer om vad läsarna bör läsa, se, lyssna på och utforska.

Direktlänk Dela The Verge fördjupade 12 november

Vergecast diskuterar Humane, ChatGPT och Samsung Dex

Vergecast-teamet diskuterade Humane och ChatGPT samt Samsung Dex under deras senaste inspelning. Diskussionen innefattade en mängd nyheter, från AI Pin till Steam Deck till anpassade GPTs. Men huvudattraktionen var Nilays experiment med Samsung Dex. Det är oklart om detta markerar slutet på resan eller början på framtiden.

Direktlänk Dela The Verge fördjupade 11 november

OpenAI, skaparen av ChatGPT, har introducerat nya personaliseringsfunktioner för sin AI-chattbot, med fokus på produktivitet och effektivitet för över 180 miljoner användare. Vid sin utvecklarkonferens presenterade OpenAI GPT-4 Turbo, som ses som den efterlängtade uppföljaren till GPT-4. Den senaste versionen av chattboten beskrivs som ett stort steg framåt när det gäller prestanda och kostnadseffektivitet. Priserna för GPT-4 Turbo är bara en tredjedel av GPT-4, med $0,01 per 1 000 texttokens. OpenAI säger att GPT-4 Turbo tillåter användare att finjustera modellen för större anpassningsbarhet och personalisering.

CoinGeek fördjupade 10 november

OpenAI presenterar GPT Store, en appbutik för artificiell intelligens

OpenAI höll sin första utvecklarkonferens i San Francisco, USA, där de presenterade två stora nyheter. Först, den nya GPT-4 Turbo och för det andra, en appbutik kallad GPT Store. Detta är ett nytt och viktigt steg i en strategi som påminner om teknikjätten Apple. Precis som Apple revolutionerade marknaden med sin App Store 2008, hoppas OpenAI göra detsamma med GPT Store. En av de stora fördelarna med GPT Store är att för att skapa dessa ´appar´ eller GPTs behöver man inte kunna programmera eller behärska området för artificiell intelligens.

Direktlänk Dela Ruetir fördjupade 7 november

The Finals använder AI för mänskliga röster, bekräftar utvecklare

Enligt en utvecklare på Embark Studios använder spelet The Finals AI text-till-tal-verktyg för nästan alla mänskliga röster. Detta bekräftades efter att det påpekats att rösterna i spelet, som för närvarande har en mycket populär playtest på Steam, lät robotiska. Trots att spelet bara är i en begränsad tids playtest, har The Finals spelarräkning på Steam ökat kraftigt. Röstskådespelaren Gianni Matragrano påpekade hur många av rösterna i The Finals lät AI-genererade, vilket sedan bekräftades i en podcastintervju med några av utvecklarna. En av utvecklarna på Embark Studios i intervjun är ljudformgivaren Andreas Almström, som svarar på en fråga om vem som gjorde rösterna för The Finals.

Direktlänk Dela PCGamesN fördjupade 30 oktober

PhaaS och AI möjliggör för alla att bli en cyberbrottsling

Phishing-as-a-service (PhaaS) och AI snabbt framträdande som de senaste vapnen för cyberbrottslingar. Dessa erbjudanden demokratiserar cyberbrott och stör cyberscenen genom att snabbt intensifiera attackernas sofistikering och skala. Organisationer bör införa proaktiva säkerhetsåtgärder för att skydda tillgångar från utvecklande phishinghot, säger Candid Wüest från Acronis Research. Ett nyare form av cyberattack snabbt vinner fart. Det kan hända i industriell skala och kräver minimal teknisk sofistikering. Till exempel kan vem som helst för cirka $60 starta en phishingattack med detta verktyg. Cyberbrottslingar känner igen kraften i as-a-service-erbjudanden och har gjort sina skadliga syften tillgängliga för massorna med hjälp av denna modell. Dessa dagar kan Crimeware-as-a-service eller Phishing-as-a-service (PhaaS) förvandla din genomsnittliga datoranvändare till en informationstjälande cyberbrottsling. Ett berömt exempel på en PhaaS-plattform är Caffeine. Caffeine är en sofistikerad, komplex plattform som utrustar angripare med ”phishing-kit”. Kitet innehåller allt en användare behöver för att starta en framgångsrik phishingattack, från e-postmallar till en lista över potentiella mål. Dessa kit låter dig också anpassa ditt tillvägagångssätt efter region, vilket gör det möjligt för angripare att peka ut de regioner eller länder de vill rikta in sig på. Caffeine kostar cirka $250 per månad, men dess prislapp ligger i den dyrare änden av spektrumet. PhaaS-plattformskit går vanligtvis från $10 till $300. Caffeines dyrare avgift är lite skrämmande eftersom den kommer utrustad med en lång lista över funktioner och som ett resultat en mycket låg barriär för inträde. Attacker som en gång endast var behörigheten för sofistikerade cyberbrottslingar är nu tillgängliga för alla med ett tillräckligt stort bankkonto och en e-postadress. Denna ”demokratisering av aktörer”, som FBI:s Cyber Divisions Wayne Jacobs döper fenomenet till, är en stor anledning till att volymen av phishingattacker sväller till oöverträffade nivåer. Acronis nyligen Mid-Year Cyberthreats Report fann att under första halvåret 2023 var phishing den mest populära formen för att stjäla uppgifter, och utgjorde 73% av alla attacker. Specifikt i Q1 2023 identifierade Acronis en 15% ökning i phishing och skadliga webbadresser jämfört med Q4 2022. Nya phishing-e-postmeddelanden dyker upp varje dag, vilket betonar vikten av att implementera en flerskiktad strategi för cybersäkerhet. Se mer: Bekämpning av phishing och företagse-postkompromissattacker Tillgängliga AI-verktyg hjälper Crimeware-as-a-service att skala En annan demokratiseringscentrerad trend förvärrar detta nya cyberattacklandskap. Verktyg som ChatGPT, Bard och sviten med appar som Microsoft och andra stora teknikleverantörer erbjuder har gjort AI tillgängligt för alla. Dåliga aktörer utnyttjar plötsligt tillgänglig AI för att både skriva och skala sina attacker. Dessa stora språkmodeller (LLM) gör det ännu svårare för anställda och konsumenter att skilja skadliga e-postmeddelanden från riktiga meddelanden. Vissa tecken på att ett e-postmeddelande var en phishingbluff, som dålig grammatik eller stavning, är nu omärkbara eftersom ChatGPT och andra LLM kan skapa dessa meddelanden för hotaktören. Detta gör det möjligt för vem som helst i någon del av världen att attackera ett specifikt mål med korrekt meddelande oavsett deras skicklighet i ett specifikt språk. Dessa innovationer har sänkt den traditionella varningsflaggan för phishingförsök samtidigt som de gör det möjligt för cyberbrottslingar att vara mer övertygande i sina attacker. Dessa verktyg - ChatGPT i synnerhet - finjusterar ständigt sig själva med användarinput, blir mer exakta och kapabla. AI-chattrobotar har konversationer med användare. Många kan utföra komplexa uppgifter, som att skriva ett attackprogram eller utarbeta ett phishing-e-postmeddelande med trovärdiga order och instruktioner för mottagare. ChatGPT kan också skriva kod, som den som ligger till grund för en hackning, även om tester visar att funktionen inte fungerar lika bra som ursprungligen tänkt. Det slutar inte bara med e-postmeddelanden, dock. Dessa AI-modeller gör det också möjligt att bättre röstbedrägerier genom att härma verkställande. Denna teknik kan nästan perfekt härma en persons röst, matcha deras ton i sitt modersmål - allt genom att utnyttja offentligt tillgängliga inspelningar av verkställandet. Denna specifika typ av attack har utnyttjats mot c-suite-chefer för att locka till sig monetära auktorisationer. Denna samma teknik kan också användas för att uppgradera andra historiskt framgångsrika bedrägerier, som din VD:s ålderdomliga presentkortse-post. Samtidigt, i gamla dagar, skulle du få ett meddelande fullt med stavfel från en e-postadress som inte verkade vara någon på ditt företag. Idag kan du få ett telefonsamtal från ett nummer som liknar ditt företags formatering - men den här gången i din VD:s röst. Detta är en mycket svårare bluff att identifiera, särskilt om någon är i en ingångsposition och kanske inte direkt har tillgång till sin VD för att verifiera frågan. Medan utvecklarna inte utformade AI-chattrobotar och assistenter för skadliga ändamål, använder cyberbrottslingar dem för att utveckla, distribuera och skala sina attacker mer effektivt. Verkligheten med alla ny teknik är att de goda killarna kommer att vänta på regler och föreskrifter, testa teknik för att försöka förstå dess fallgropar innan implementering - men de dåliga killarna har inte samma restriktioner. IT-proffs är sedan fast i en aldrig slutande katt- och råttalek för att komma ifatt. Förenkla och förbli proaktiv för att försvara mot utvecklande hot Kombinationen av Crimeware-as-a-service och AI gör farliga kapaciteter tillgängliga för massorna, där de en gång bara var domänen för de mycket tekniskt kunniga. Organisationers cyberförsvar måste utvecklas tillsammans med angriparnas kapaciteter för att förbli vaksamma och effektiva. Även om cyberattacker blir alltmer sofistikerade, måste företagsledare motstå frestelsen att sammanföra sofistikering med komplexitet. Det bästa sättet att sätta upp ett solidt försvar är att hålla saker enkla. Låt samma verktyg dåliga aktörer använda att göra en del tung lyftning. ChatGPT och annan LLM-baserad AI-teknik kan skapa realistiska träningssimuleringar och syntetiska datauppsättningar för att träna endpoint-lösningar. Organisationer kan kombinera teknikverktyg med proaktiva åtgärder, som att snabbt laga programvarusårbarheter, använda flerfaktorsautentisering och hålla en väl underhållen programvara och hårdvaruutrustning. Dåliga aktörer använder AI och as-a-service-erbjudanden för att demokratisera cyberbrott. Så vad? Ledare som tar ett mättat, förenklat tillvägagångssätt för detta utvecklande hot kommer att bäst positionera sina organisationer för att identifiera och reagera på hot, oavsett vem som monterar dem. Vilka strategier har du följt för att försvara mot demokratiserade cyberhot? Låt oss veta på Facebook, X och LinkedIn. Vi skulle älska att höra från dig! Bildkälla: Shutterstock MER OM PHISHING Ser bortom Phishing: Det djupare problemet inom säkerhet som behöver adresseras Cybersäkerhet och AI/ML, före den nya åldern av AI: E-postsäkerhet Varför AI Phishing är Code Red för företag 2023 Gå med i Spiceworks för att få det senaste Tech News & Insights-nyhetsbrevet levererat till din inkorg! Candid Wüest är VP of Research på Acronis, där han forskar om nya hot trender och omfattande skyddsmetoder. Tidigare arbetade han i mer än sexton år som teknikledare för Symantecs globala säkerhetsresponsgrupp.

Direktlänk Dela Spiceworks fördjupade 23 oktober

Little Learning Machines: Ett spel där du lär upp robotar

Little Learning Machines gör sitt inträde på Steam

Direktlänk Dela LadiesGamers fördjupade 16 oktober

AI-aktie kan skjuta i höjden med 140% enligt Wall Street

Trots tecken på att artificiell intelligens (AI) aktiemarknaden börjar tappa fart, tror Wall Street att en AI-aktie kan skjuta i höjden med 140% under de kommande 12 månaderna. Aktien tillhör Schrodinger, ett företag inom hälsosektorn, som utvecklat en mjukvaruplattform som effektiviserar upptäckten av nya molekyler för läkemedelsutveckling. Schrödingers plattform kombinerar maskinlärning och fysikbaserade metoder för att snabba på läkemedelsupptäcktsprocessen, sänka kostnaderna och förbättra chanserna att en ny molekyl går in i kliniska tester. Under förra året licensierade alla de 20 största läkemedelsföretagen Schrödingers programvara.

Direktlänk Dela The Motley Fool fördjupade 16 oktober

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare