» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 183 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Air India är det nationella flygbolaget i Indien, grundat 1932 av J.R.D. Tata som Tata Airlines. Det blev ett offentligt ägt företag 1946 och bytte namn till Air India. Flygbolaget är känt för sin ikoniska Maharaja-maskot och har sitt huvudkontor i New Delhi. Air India betjänar över 100 destinationer både inom Indien och internationellt, inklusive USA, Europa, Asien och Oceanien. Flygbolaget är medlem i Star Alliance och erbjuder även koderdelningsavtal med flera andra flygbolag. Air India är känt för sin traditionella indiska gästfrihet och kulturella inslag ombord på sina flyg.

Senaste nytt kring Air India

Familj planerar att stämma Air India Express efter dödsfall

En 24-årig kvinna, Amrita C, kunde inte träffa sin sjuka make innan han dog eftersom hennes Air India Express-flyg ställdes in två gånger i följd. Hennes make, Nambi Rajesh, var inlagd på intensiven på ett privat sjukhus i Muscat, Oman, på grund av hjärtproblem. Trots att Amrita och hennes mamma Chitra förklarade för flygbolaget hur kritiskt Rajesh tillstånd var, kunde inget göras. Familjen planerar att stämma Air India Express för att de förtjänar en förklaring efter Rajesh död.

Direktlänk Dela Hindustan Times fördjupade 14 maj
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

Kvinnan missade att se sin man en sista gång på grund av inställda flyg

En kvinna kunde inte träffa sin make en sista gång före hans död på grund av inställda flyg med Air India Express. Kvinnan, Amrita, hade bokat biljetter till Muscat för att besöka sin make som låg på intensiven i ett sjukhus i Oman. Men när hon kom till flygplatsen i Thiruvananthapuram informerades hon om att flyget var inställt. Trots protester och löften om en biljett nästa dag, blev även det flyget inställt. Amritas make dog innan hon kunde nå fram till honom.

Direktlänk Dela New Delhi Television fördjupade 14 maj

Tekniska problem försenar Air India Express-flyg med över åtta timmar

Ett Air India Express-flyg från Calicut International Airport till Bahrain försenades med över åtta timmar på grund av tekniska problem. Flygningen, som skulle avgå från Kozhikode runt kl. 10, lyfte inte förrän efter kl. 18, enligt flygplatskällor. En talesperson för flygbolaget sa att flygningen försenades på grund av ett tekniskt problem i flygplanet som upptäcktes efter att passagerarna hade gått ombord. Passagerarna fick sedan gå av planet och blev omhändertagna på flygplatsen medan problemet löstes. Rapporter om att mat inte tillhandahölls för passagerarna var felaktiga eftersom alla tre måltider tillhandahölls för dem, tillade han.

Direktlänk Dela The Hindu fördjupade 12 maj

Air India Express återanställer alla uppsagda kabinbesättningsmedlemmar

Krisen på Air India Express är över då flygbolaget kommer att återanställa alla 25 uppsagda kabinbesättningsmedlemmar och de som rapporterat sjuka kommer att återvända till arbetet omedelbart. Freden förmedlades av huvudarbetskommissionären (central) efter ett maratonmöte mellan representanter för anställda och ledning. Kommissionären hade bett båda parterna att delta i ett förlikningsmöte kl. 14 på torsdagen. Förlikningsförfarandet har skjutits upp till den 28 maj.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 9 maj

Microsofts AI-partnerskap med Coca-Cola, Cognizant och andra

Microsoft har meddelat partnerskap med Coca-Cola och Cognizant, vilket visar hur AI förändrar sättet organisationer arbetar på. Enligt Microsoft använder organisationer i Indien AI-verktyg som Copilot för att förbättra sina arbetsflöden och operationer. Air India har byggt en plugin för att få realtidsåtkomst till flyg- och driftdata för att möjliggöra bättre beslutsfattande. Meesho använder aggressivt AI-verktyg, inklusive en generativ AI-chattagent som ökar förfrågningslösningen med 40% och kundnöjdheten med 25%. Wipro har investerat 1 miljard dollar för att förbättra AI-kompetensen inom företaget under de närmaste tre åren.

Direktlänk Dela Moneycontrol fördjupade 25 april

Air India placerar sin kod ´AI´ på alla Air India Express-flyg

Air India placerar nu sin beteckningskod ´AI´ på alla Air India Express-flyg, meddelade företagets VD och verkställande direktör, Campbell Wilson, på fredagen. Detta tillåter Air India Express att dra nytta av Air Indias globala försäljning och distribution, Air India att utnyttja nio nya destinationer och hundratals extra frekvenser som drivs av Air India Express, och kunder att njuta av bekvämligheten med genomgående incheckning och bagageetikettering. Detta följer tidigare utrullning av AI-koden på I5-flyg (tidigare AirAsia India) och är en föregångare till placeringen av AI-koden på Vistara-flyg.

Direktlänk Dela Business Standard fördjupade 19 april

Air India påbörjar ´klättringsfas´ i återhämtningsprogram

Air India har påbörjat sin ´klättringsfas´ av sitt ambitiösa återhämtningsprogram, två år efter att ha tagits över av grundaren Tata Group. Företaget planerar att slå samman Vistara med AI och börja använda de nyligen införda Airbus A350 för långa och ultralånga internationella rutter. AI MD och VD Campbell Wilson meddelade att företaget har rekryterat den första gruppen kadettpiloter som snart kommer att börja markträning med deras partner flygskolor i USA. Dessutom har AI nyligen lanserat sitt förbättrade lojalitetsprogram, Flying Returns, vilket inkluderar dussintals förändringar och förbättringar.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 5 april

Villkorligt godkännande för fusion mellan Vistara och Air India från CCCS

Konkurrens- och konsumentkommissionen i Singapore (CCCS) har beviljat villkorligt godkännande för att fusionera Vistara, som ägs till 49% av Singapore Airlines (SIA), med Air India. SIA kommer att ha 25,1% av aktierna i det sammanslagna bolaget, medan Tatas kommer att ha resten. CCCS har identifierat vissa konkurrensproblem i denna transaktion, särskilt eftersom dessa flygbolag har ett betydande antal flygningar mellan Delhi, Mumbai, Chennai och Tiruchirapalli i Indien och Singapore. Trots att ett antal konkurrerande flygbolag tillhandahåller flygpassagerartjänster på dessa rutter, har parterna upprätthållit en betydande marknadsandel under de senaste åren.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 6 mars

Elproblem förhindrar öppnandet av Delhis huvudlandningsbana, påverkar flygbolag

Delhi International Airport Ltd (DIAL) har på grund av olösta elproblem inte kunnat öppna sin huvudlandningsbana 28/10, trots att flera tidsfrister passerats. Detta har haft en stor påverkan på alla flygbolagens verksamhet, speciellt under den ovanligt dimmiga säsongen i norra Indien. Air India planerar att bygga upp en större pool av CAT3-piloter för att bättre hantera störningar orsakade av tät dimma. Den 17 januari bötfällde Directorate General of Civil Aviation (DGCA) SpiceJet och Air India med 30 lakh rupier vardera för att inte ha följt instruktioner om schemaläggning av CAT III-piloter.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 13 februari

Satya Nadella: AI kommer att påskynda Indiens tillväxt och lösa strukturella utmaningar

Satya Nadella, VD och styrelseordförande för Microsoft, tror att artificiell intelligens (AI) kommer att driva Indiens tillväxt och hjälpa till att lösa landets unika strukturella utmaningar. Han anser att lösningarna som utvecklas för Indien kan bli relevanta för resten av världen. Nadella betonar att Microsoft är ett beräkningsföretag och att världen kommer att behöva mer av det inom de kommande 10-20 åren. Han nämner också att företaget gör konkreta investeringar idag för att så frön till vad som kommer härnäst, inklusive ledande forskningsarbete på nästa modellarkitektur och byggandet av nästa generationens datacenter.

Direktlänk Dela The Economic Times fördjupade 12 februari

Microsofts planerar att utbilda 2 miljoner indier i AI till 2025

Microsofts VD, Satya Nadella, meddelade att företaget kommer att bidra till att göra Indien självständigt genom att främja en AI-kunnig arbetskraft och stärka varje sektor och industri att transformeras med AI. Microsoft planerar att tillhandahålla AI-utbildningsmöjligheter för 2 miljoner människor i Indien till 2025 för att stärka Indiens förmåga att blomstra i AI-eran. Flera organisationer i Indien använder redan Microsoft Copilot för att öka produktiviteten. Microsoft har också fler datacenterregioner än någon annan molnleverantör i landet.

Direktlänk Dela The Sentinel Assam fördjupade 8 februari
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

Microsofts AI-innovationer ger framgångar för Office 365

Microsofts senaste inkomstrapport visar att företagets satsning på AI-innovationer inom kommersiella produktivitetserbjudanden ger avkastning. Företagets intäkter från kommersiella Office-produkter och molntjänster ökade med 15%, drivet av en tillväxt på 17% för Office 365. Med innovationer som Copilot och Teams har antalet användare av Office 365 ökat. Trots att integreringen av Copilot i Office 365 fortfarande är i ett tidigt skede, verkar företag börja röra sig mot Office 365-produkter. Microsoft har nyligen blivit det mest värdefulla företaget i USA och har 400 miljoner betalande användare för sina kommersiella Office 365-produkter.

Direktlänk Dela Windows Central fördjupade 31 januari

Flygbolag kämpar med dimma och stängda landningsbanor i norra Indien

En ovanligt dålig dimmsäsong i norra Indien, tillsammans med den oturligt tidsinställda stängningen av en av Delhis två ´låg-sikt´ landningsbanor för reparation, har påverkat alla flygbolags verksamhet, med konsekvenser för personal och kunder. Flygbolagen Air India och SpiceJet bötfälldes med 30 lakh rupier vardera den 17 januari av Generaldirektoratet för civil luftfart (DGCA) för att inte ha följt instruktionerna om schemaläggning av CAT III-piloter. Air India planerar nu att bygga upp en större pool av CAT III-piloter och utvärderar hur man bättre kan hantera störningar orsakade av tät dimma.

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 25 januari

Boeing uppmanar indiska flygbolag att utföra säkerhetskontroller på B737 MAX

Boeing har bett operatörer av Boeing 737 MAX globalt, inklusive Air India Express, SpiceJet och Akasa i Indien, att utföra säkerhetskontroller på detta flygplan efter att ha hittat en lös bult i ett av planen. De tre indiska flygbolagen driver tillsammans över 40 B737 MAX. En talesperson för Akasa, som har 20 B737 MAX, sa: ´Vi har informerats om denna fråga av Boeing. Akasa kommer att följa samma kontroller och förfaranden som tillverkaren eller regulatorn rekommenderar. Vår operativa flotta och leveranser påverkas inte hittills.´ SpiceJet, som har 12 MAX i sin flotta, sa att detta ´kommer inte att påverka vår verksamhet.´

Direktlänk Dela The Times of India fördjupade 31 december

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare