» Håll dig ajour kring AI · En AI-skapad och ständigt föränderlig nyhetstidning om AI. Idag har vår robot sammanfattat 207 nyhetshändelser. Upptäck gärna vår kurs AI på jobbet förresten. «

Ökad användning av OpenAI´s ChatGPT bland start-ups, enligt Kruze Consulting

Även om många start-ups fortfarande har ont om kontanter i en tuff finansieringsmiljö, öppnar fler grundare än någonsin sina plånböcker för ChatGPT, enligt nya data från Kruze Consulting. Kruze, ett finansiellt konsultföretag som tillhandahåller redovisningstjänster till tidiga, VC-stödda företag, säger att mer än 65% av de 800 start-ups på dess plattform betalar för OpenAI:s ChapGPT. Detta är en betydande ökning sedan december 2022, då 3% av Kruzes start-ups betalade för den då nyutgivna chatboten. 65% av start-ups på Kruze Consultings plattform betalar för OpenAI, upp från bara 3% när chatboten lanserades i slutet av 2022. Kruze Consulting Healy Jones, som är ansvarig för finansiell strategi på Kruze, förklarade att han har följt OpenAI-användningen bland Kruzes start-up klientbas ända tillbaka till januari 2021, långt innan ChatGPT officiellt lanserades och tog tech-världen med storm. På den tiden hade OpenAI en API-tjänst som en till tre procent av hans klienter använde, berättade Jones för Insider i en intervju. Men efter att AI-företaget lanserade ChatGPT i slutet av 2022, ´blåstes locket verkligen av´, sa han. ´I början av 2023 började det bli en post på tillräckligt många klienters resultaträkningar´, sa han. OpenAI erbjuder för närvarande gratis och betalda versioner av ChatGPT. Det fria alternativet är en textbaserad chatbot som kör den tidigare GPT-3.5. För $20 per månad ger dock ChatGPT Plus användarna tillgång till den kraftfullare GPT-4, en multimodal språkmodell som ger mer exakta svar på frågor utöver att analysera bild- och röstdata tillsammans med text. GPT Plus använder också DALL-E3 för att generera AI-bilder, kan söka på webben för att ge mer aktuell information och är snabbare än den fria versionen. Medan samhället i stort sett är ivrigt efter ChatGPT Plus - OpenAI var tvungen att pausa registreringar förra året, vilket fick vissa användare att lista sina prenumerationer till salu på eBay - anpassar start-up-arbetare, specifikt ingenjörer, tekniken för att öka produktiviteten och göra mer med mindre. På fintech-unicornet CloudWalk, som bygger ett betalningsnätverk, började några ingenjörer använda ChatGPT Plus på egen hand och berömde applikationen på företagets Slack-kanaler. När VD och grundare Luis Silva såg meddelandena började han tänka på hur den generativa AI-plattformen kunde förbättra CloudWalks kundsupportsystem - och köpte omedelbart ett företagskonto som ger tillgång till ChatGPT Plus till CloudWalks över 500 anställda. Lanserad i augusti 2023 erbjuder ChatGPT Enterprise en skräddarsydd version av chatboten till stora företag. Tidiga adoptörer inkluderar Block, Canva, Carlyle, The Estée Lauder Companies, PwC och Zapier, enligt OpenAI:s webbplats. Dess pris anges inte online och varierar troligen beroende på en organisations storlek och specifika behov. Relaterade historier ´ChatGPT har förbättrat mycket av vårt skrivande, och hur vi utvecklar idéer och skapar´, berättade Silva, som är baserad i Brasilien, för Business Insider. ´Vi ber inte GPT att generera allt detta, men vi samarbetar med ChatGPT. Vi såg dessa förbättringar och effektiviteter när det gäller kundupplevelseflödet.´ Silva tillade att CloudWalk har kunnat hålla sig smal och ändå öka produktionen tack vare AI. ´Vi betjänar hundratals miljoner kunder världen över med bara hundratals människor, och andra företag gör detsamma´, sa han. ´Användningen av dessa verktyg är verkligen stor. Det är en av de största revolutionerna vi ser sedan den industriella revolutionen.´ Faktum är att den växande adoptionen av ChatGPT skapar efterfrågan på ingenjörer som är särskilt skickliga på att använda generativ AI för att få jobbet gjort snabbare. Några av dessa så kallade ´prompt engineers´ kommer från utanför en traditionell datavetenskaplig bakgrund - tänk jurister eller marknadsföringsproffs - och befaller $300,000 löner. På Kruze säger Jones att de flesta av start-ups på plattformen som betalar för ChatGPT gör det genom den $20 per månad Plus-prenumerationen, och mycket färre gör stora investeringar i anpassade API:er, vilket låter dem integrera ChatGPT-funktioner i sina egna produkter. Ännu färre betalar för OpenAI:s nyligen lanserade företagsprogram, även om CloudWalk - som har betalat för ett företagskonto och höjde en stor Serie C-finansieringsrunda tillbaka i 2021 - de flesta start-ups på Kruzes plattform är pre-frö genom Serie B-storlek och är troligtvis för små för att dra nytta av en stor företagsprenumeration, förklarade Jones. Medan ChatGPT för närvarande är ledande när det gäller att ta generativ AI till arbetsplatsen, sa Jones att han tittar på andra produkter, inklusive LLM-byggare Anthropic och programvaruutvecklare GitHub, för att se om de tar fart när det gäller start-up-utgifter. För adtech-start-upen Aditude har den senare, GitHub Copilot, gett det bästa av båda världarna. Företagets grundare och VD Jared Siegal förklarade att efter att en junioringenjör kom till honom förra året med ett verktyg som hjälpte dem ´koda i en galen hastighet´, hoppade han på och utvidgade snart tillgången till hela sitt företag, som vid den tiden bara hade nio dag-till-dag-anställda. ´Copilot är lite lättare att utnyttja eftersom du installerar det, betalar för det i GitHub, och sedan låter det dig koda i en riktigt snabb hastighet´, berättade Siegal för Business Insider i en intervju. ´Du måste veta vad du gör och vara riktigt försiktig, men det kan koda uppåt tusentals rader per minut.´ Ingenjören har sedan dess befordrats till en senior position, och för en skrapig, tidig start-up som Aditude - som var självfinansierad från dess uppfattning 2019 till mitten av 2023 - spelade användningen av generativ AI genom Copilot för att hjälpa ingenjörerna att koda snabbare en integrerad roll i att nivå upp. ´Den feedback vi fick, som indirekt är relaterad till vår användning av AI, är att investerare inte förstod hur vårt team har så många klienter och har byggt så mycket´, sa Siegal. Axel Springer, Business Insiders moderbolag, har en global affär för att tillåta OpenAI att träna sina modeller på sina medievarumärkens rapportering.

Direktlänk Dela Business Insider fördjupade 26 mars
3 000+ kursdeltagare från svenska företag och offentliga verksamheter
har gått vår kurs "AI på jobbet".

» Nyheterna från en dag tidigare

Några av våra kursdeltagare